|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Fast jag tycker det är lite sport att bygga med lite mindre element och ändå få ut rätt hyfsat tryck faktiskt. Hade en gång en Golf med en hemmasnickrad låda i skuffen, och ett galler i hatthyllan. Sen fick folk gissa vad som satt inunder. Inte många gissade på två 4" i en sällsynt lyckad låda faktiskt. Inget isobariskt eller så, var inte "uppfunnit" då, bara en basreflexlåda. Tror det var runt 80 eller 81, och nu började man trycka in 12:or och mera mot ryggstöden i bilarna. Ljud och vibrationer kanske, men knappast musik. Men hemma var det ingen som ens drömde om att ställa in högtalarna i garderoben, möjligtvis lämna diskanterna utanför då. En konstig värld vi lever i.. Jag körde oxå med ett par MFB-högtalare i en 740:ia (tyvärr, ingen BMW..). De hade "bara" 6,5" i basen, men med styrda koner så räckte det långt. Tekniken "glömdes" bort för att senare tas upp av Yamaha och Pioneer bl.a. Med ett par 8:or kan man få avsevärd bas, även om BMW:s (NOKIA) baslådor kanske inte är så lyckade. Har du lyssnat på B2-100 eller B4-200 från LEAB så förstår du vad jag menar. Du har rätt med om matningsspänningen på BTL-utgångarna. Dina LF-trafos var dyra tycker jag, borde gå att skaffa billigare. Jag har nåt från tidigare bilinstallation, kostade bara nån hundring inkl. RCA-pluggar in/ut. Säkert inte HQ, men gick mot lågpassfilter och en bazooka, spelade bra faktiskt och utan generatorljud. FP |
|
Frantzen |
backe har nån box man löder in på orginal kabelstammen till stereon på nå vänster, det kanske kan vara nåt för dig? |
|
Ja jag såg det i Bilsport men det ser ut som man tar signalen från högtalarstammen. Men jag vet inte riktigt, så jag ska ringa å fråga. Tack ändå Mvh Ingo E39 med 19" |
|
|
Har lovat ingo ett foto på hur lågnivån tappas ur en ny business MD spelare. Enligt info skall se likadant ut i CD'n. Tyvärr tar det ytterligare ett tag eftersom rullen inte är på framkallning ännu. Finns det intresse från flera? Mulle |
|
|
Ja nu har jag ringt till Backe och mycket riktigt så tas signalen från högnivån : ( Högtalarna) bes51659: hur går det med projektet? Mvh Ingo E39 med 19" |
|
|
besmassanuffror: Adaptertjosan är en färdig kabelknippe som man får monoutgång oförstärkt ur TVNAVIDSP främst för att kunna köra separata skärmar i baksätet och trådlösa hgt. Alternativtipset jag fick var att om man har DSP koppla ur de bakre bashgt och förläng dom sladdarna till en låda. Då är signalen färdig bara att koppla om. Själv har mitt DVD Playstation Tvskärmar i nackstöden projekt stått stilla pga överlastning med jobb... Men innan snön kommer ska man förhoppningsvis vara klar. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Pust! Jag har haft lite strul men idag blev ljudet klart i min bil (bla satte montören mejseln i konen på subben så att jag fick vänta på en ny...) Det blev ... bra. Systemet består av DLS nya A5 (big three) steg, Infinity Kappa Perfect 10.1 i 24l sluten låda och DLS UP6'or fram förutom den originalmonterade MD spelaren med CD växlare. Använde WinISD för att välja element och lådvolym. Trycket räcker... En CD från MDS med frekvenssvep var ovärdelig för att lägga brytfrekvenserna och nivåer rätt för framsystem och sub. (oberoende filter) Enda problemet är att Radion slår av före slutsteget så det dunsar lite. Svårt att göra något åt. Det visade sig att slutsteget i radion består av en (1) monolitisk SGS krets (TDA7454) på 4x18W oanvändbara watt (1%THD), eller 4x1W om man så vill (<0,3%THD!!!). Noteras bör också att det sitter en konding i signalvägen som ger en -3dB punkt på 48Hz!! Detta är gjort med vett och vilja för att avlasta det stackars slutsteget från effektslukande bas. (Är det konstigt att det inte låter så bra original?) På "insidan" av dessa kondingar (alternativt om man löder loss dom och återanvänder andra hålet) kopplar man in sin tunna skärmade kabel på motsvarande stift 11,12,14 och 15 som är ingångarna till steget. Jord finns lite här och där. Av någon anledning la dom en BurrBrown Quad op för att förstärka signalen ytterliggare. Denna var ansluten direkt på kapeln utanför radion. Borde inte behövas med en tillräckligt känslig förstärkare, eftersom kretsens förstärkning är 26 dB (=20ggr). Värt att prova utan först iallafall om man gör jobbet själv. Äntligen fick jag då också möjlighet att fotta lite. Bilderna kommer Ingo! Jag lovar! (gu va pinsamt) Tyvärr ger det nog inte så mycket ytterliggare info är jag rädd, eftersom jag hade varit tvungen att skruva isär hela radion för att komma åt att fotta precis var kablarna lötts in. Mera av kuriosa värde, kan man säga. Ovanstående instruktion borde däremot räcka. Mycket nöjd med installation av slutsteg och sub däremot eftesom jag inte behövde ta upp ett enda hål i bilen eller inredningen för att montera den! (Har man lagt ut 29 papp vill man kunna ta med sig anläggningen) Kommer att lägga upp lite bilder på det med på webben om jag orkar. Mulle |
|
|
LOL Det låter ju bra det där asken :D (Måste tagit lika lång tid för dig att skriva ihop som det tog för mig att skriva mitt) Mulle |
|
|
Tja Bes51659! Det där e va ja kallar en bra beskrivning. Den kommer jag med all säkerhet ha användning av. Jag tackar det ödmjukaste : ) Väntar med spänning på fotona. Säg till när du lagt upp projektet på nätet! Jag håller oxå på att lägga upp mitt bygge : ) Ps. Vad står alla nuffrer för i användarnamnet? Mvh Ingo E39 med 19" |
|
|
besmassanuffror:-) Tog mig ca en timme då jag skrev med en penna i munnen, samtidigt som jag pratade i tfn med Tyskland och uppdaterade en offert:D. Seriöst arbete och bra beskrivet förresten. Monosignalen kan också användas att driva en låda. Adaptertjosan är färdig att ansluta i bilens system. Det enda bristen är tid...... Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
bes51659: -3dB/48Hz säger du. Vilket värde har kondingen då? Man kan ju öka värdet lite, impedansen på stärkaren borde väl ligga runt 20-50 KOhm, så kondingen blir ju inte så värst stor. 3db är väl inte katastrof trots allt (spänning, inte effekt), inte 1% THD heller kanske, ganska typiska värden för dessa kretsar tycker jag. Jag skulle lägga mera energi på högtalarna isf. vilket du förmodligen gjort verkar det. Jag tänker oxå dra ut lågnivå, du får gärna skicka bilderna till mig på ditt projekt. FP |
|
|
Tjena Folke. Jobbar just nu på en lite enklare sida med bilder på. ftp'ar upp det i dagarna. Jorå visst kan man öka på värdet på kondingen om man vill för att sänka brytfrekvensen. Tyvärr har du rätt i att dessa siffror är typiska för denna typ av slutsteg. I praktiken ligger alla mellan 10-15 Watt. Separat slutsteg är vad som skall till. Mitt DLS slutsteg ger 50W rms med mindre än 0,1% THD, och det behövs inga guldöron för att höra skillnad på 0,1% THD och 1% eller ändå mer. Håller med om att kronorna gör mest nytta i högtalarna som regel, men man bör nog skaffa ett externt slutsteg ändå. Man behöver inte köpa det värsta. /bos (Mitt användarnamn på jobbet är bes51659. Nästan intatuerat i armen!) Mulle |
|
|
Ockydock. Det finns en osnygg sida på; Länk Mulle |
|
|
Tack det var bra beskrivet, men lite små bilder. Mvh Ingo E39 med 19" |
|
|
Om du laddar mer dom till din pc upptäcker du att dom inte är så små! Ska uppdatera sidan sedan när jag är helt klar, och då kommer man att kunna trycka på bilderna för att få se bättre. Mulle |
|
|
Tjena grabbar :) Nu har jag plockat ut 2 st lågnivåer från stereon och följt Folkes princip. Det jag märkte direkt var att jag hör när jag byter låt i högtalarna. Har du Folke samma problem? bes51659: Har du samma problem och ansåg du att det distade för tidigt utan OP:n? Va köpte du den och vad kostade den? Mvh Ingo E39 med 19" |
|
|
Jag fick problem med dunsar pga att det ligger 6V dc där jag lyfte ut signalen. OP,n behövs förmodligen inte eftersom slutsteget jag använder har en ställbar känslighet ända ner till 0,2V. Den har inget med dist att göra. Däremot gjorde den att om jag ställde känsligheten så att jag fick max ljudtryck vid typ '3' så hördes tydligt små knaster från huvudenheten. OP,n inklusive 12V till +-18V konverter, ingick i priset. Jag lämnade bort apparaten. Idag har jag dist som kommer och går pga otillräcklig remote signal. Ska fixas. Om du har dist pga signalen från huvudenheten inte ger tillräcklig signal för att styra ut förstärkaren fullt, dvs det låter bra på låg volym, men "hög volyms disten" kommer för tidigt, så är det mycket riktigt en op du behöver. Min op är konstruerad att ge 10ggr's förstärkning utan fasvridning, och har dessutom ett HP filter med gränsfrekvens runt 1Hz. Om jag hade gjort det själv hade jag struntat i 12V till 2x18V konverteringen och byggt op'n så att den precis som radion ligger med signal nolla i 6V. Då slipper du HP filter och konverter. Det räcker med ett chip och en handfull motstånd som du kan löda ihop på experiment kort alternativt köpa någon färdig byggsats. Kolla upp www.elfa.se. Du kan även be dom föreslå en op lämplig för audio. Mulle |
|
|
Tjena Mulle, vad menar du med "max ljudtryck vid 3". Menar du 3V innan dist? Hur tänker du fixa remoten, ska du sätta dit ett relä och ta matningen från batteriet? Har du upplevt att det "knastrar" vid byte av låt? Jag vet att du har MD men du kanske åxo hör "knaster". Jag ska mäta upp med oscilloskop för att se när det distar men det skulle underlätta med någon sorts gradering på volymen. Man vet ju aldrig hur högt man kan vrida upp (förutom det man kan lyssna sig till). Mvh Ingo E39 med 19" |
|
|
med "max vid tre", menar jag att det räckte med 3 hack från noll på volymkontrollen för att styra ut slutsteget. Remoten fixar jag nog med en max627 krets som jag matar med 12V. Ska ut och mäta ikväll om jag hinner hur pass dåliga nivåer jag har. Knastret jag hört (innan jag kranade ner slutsteget) kom sporadiskt, och var av samma typ som när man trycker på volym kontrollsknapparna på ratten. Inget speciellt vid byte av låt, varken på cd växlaren eller md. Vet ej vad mitt knaster kommer sig av men jag kan gissa ;-) 1) Dåliga kondingar i huvudenheten. 2) Nått kuckel med den digitala volym kontrollen. Har inte helt klart för mig vad du upplever för problem, men hoppas det finns nått matnyttigt i mailet. Mulle |
|
|
Ingo: Jag har bara testat på "bänk", håller på med låda och slutsteg till bilen. Inget särskilt ljud när CD:n bytte låt, men jag återkommer när allt är installerat. Borde inte komma ut nåt på lågnivåkablarna, isf skulle det höras i högtalarna via inbyggda slutstegen också. KAN ju iofs vara så att stegen i stereon mutas vid låtbyte e.dyl, finns visst ingång för detta på kretsen. Jag vet vad du menar, har hört liknande från div. spelare när man har volymen högt uppdragen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.