AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.754

Lågnivå ur E39:ans headunit

Sida 1 av 3
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Är det någon som har plockat ut en lågnivåsignal ur E39:ans business CD? Lite tipps kanske?

Mvh Ingo E39 -97 med 19"
ka
134
kajje
2st E34 M5 touring
e46 330dx
e9 2,5 CS

E28 "518i"
E30 325iX (under renovering)
E34 535
2002 tii (i molekyler)
Tjena Ingo!

Till att börja med skall jag erkänna att jag inte känner till din CD-spelare, men här ett tips som fungerar bra oberoende av spelare.

Problemet är lättast att lösa genom att konvertera högtalarnivå-kablarna (alltså signalen som går till högtalarna) till lågnivå mha ett par motstånd. Du behöver varken öppna eller ta bort din spelare vilket kan vara lite besvärligt emellanåt...

Koppla helt enkelt två motstånd (per kanal) enligt shemat jag försökt rita nedan:

+ 0----- R1--------------0
|
högnivå R2 lågnivå (RCA)
|
- 0----------------------0

Värdena på motstånden (t.ex.): R1=10kohm och R2=1,2 kohm.
Delarna finns att få i vilken elektronikbutik som helst och kostar inte mycket...

Denna koppling ger ca -20 dB vilket är passligt för ändamålet (ca 10volt till 1volt).

Om det är nånting du undrar över så skicka ett e-mail eller fråga här i forumet. Ids inte nu börja förklara hur du räknar ut talen men om du vill veta så fråga på... =)

Lycka till!

\\ kajje
ka
134
kajje
2st E34 M5 touring
e46 330dx
e9 2,5 CS

E28 "518i"
E34 535
2002 tii (i molekyler)
Jaha jaa... min ritning blev ju inte så vackert den inte... (se ovan)

ALltså:

Motståndet R1 kopplas i serie på +kabeln och efter detta kopplas R2 parallellt med -kabeln (mellan + och - kabeln)

0---R1----------0
högnivå R2 lågnivå
0----------------0

Skall försöka hitta nån bild på nätet eller kanske sätta in det på min hemsida...

Hoppas det är till någon hjälp,

\\ kajje
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kollade med tekniska avdelningen i Malmö, dom kunde inte hjälpa till.
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Kajjen: Egentligen så vill jag plocka ut en lågnivåsignal innan steget. Det du har beskrivit är att sänka högnivån till låniva. Jag har sett att det finns "omvandlare" på Micro för en hundring.
Vet du kanske hur många Volt utsinalen är på 2/4 kanske eller lägre? Ja 4 lär det inte va :(
Om man tar en omvandlare så lär signal/brus förhållandet inte bli så bra.
Amega skickar iväg "burken till England och för det så tar de 5000:- villket är lite väl dyrt.

Ps. Jag läste ditt svar direkt jag visste bara inte vad jag skulle svara :)

Mvh Ingo E39 -97 med 19"
ka
134
kajje
2st E34 M5 touring
e46 330dx
e9 2,5 CS

E28 "518i"
E34 535
2002 tii (i molekyler)
Jo, jag vet att det handlar om att konvertera högnivån och inte precis det du ville, men det fungerar bra så jag tänkte att du kanske kunde överväga det. Och som du själv sa: betydligt billigare än 5000 spänn... :-)

Sen förstod jag inte vad du menade med "2/4" ? Kan du förklara närmare är du snäll.

Ha det bra,

\\ kajje
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Tja jag menar naturligtvis 2 eller 4 volt ut. Starkare sigal inte lika påvärkbar för störningar.
Vad tror du? Alla alternativ är välkomna

Mvh Ingo E39 -97 med 19"
ka
134
kajje
2st E34 M5 touring
e46 330dx
e9 2,5 CS

E28 "518i"
E34 535
2002 tii (i molekyler)
Om vi då fortsätter med samma kopplings-schema som ovan blir de nya värdena på motstånden enligt följande:

R1 fortfarande 10 Kohm (detta värde skall vara ungefär samma som förstärkarens ingångs-impedans, oftast kring 10 kohm)

R2 = 2.4 Kohm (1.9 Volt ut) eller 6.2 Kohm (3.8 Volt ut)

Värdena på R2 kan du ju lite variera (2.7 eller 6.8 Kohm) om din komponentbutik inte råkar ha dessa värden inne (standardvärden = borde allid finnas).

Stämmer som du sa med störningarna, se bara till att din förstärkare håller högre insignal... =)

Hoppas det hjälper,

\\ kajje

In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Tja Kajje: Japp nu ska jag testa det har ju ingen dött av :) Tack!

Mvh Ingo E39 -97 med 19"
Hejsan,
ville lägga ett inlägg då jag hade samma problem när jag skulle koppla in en sub.
Det finns en digital utgång på stereon men det är att glömma för oss som vill ha lite fritid också.
Jag gjorde helt sonika så att jag skaffade ett delningsfilter från Biltema á 250:- som hade högnivåingång. Fick dra nya kablar från högtalarutgången och plockade samtidigt ut remote signalen.
Ja ja... om man vill kan man säkerligen skaffa bättre delningsfilter men för 250:- tyckte jag att det dög helt klart... Bättre än Micros passiva konverteringg till lågnivå.

Att använda högnivåutgången från huvudenheten är enkelt men ger dåligt resultat då slutsteget ger ganska ordentligt med distorsion.

Det kan vara acceptabelt att använda till sub, eftersom lågpass filtret tar bort det mesta av just övergångsdistorsionen

Det bästa är att 'tappa' ut lågnivå signalen från en bra punkt i stereon och ansluta dessa till kontakter på kabel.

Vilken punkt då? Ja, det var just det. Det enklaste (om man inte kan få tips från någon) är att köra maskinen på bänk och mäta med ett oscilloskop. Det näst enklaste är att lämna in den till en bilstereo affär så skickar dom iväg den till någon som kan. Det gjorde iallafall Danderyds bilstereo åt mig.

Lycka till

Mulle
Adam318
ELLER, så fixar man nån adaptertjosan som jag sett finns, och byter HELA stereon, vips så har du en sprillans RCA utgång och hela kittet, men det kanske inte svarar på frågan

------Sign.------
Brings Me Womens?
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
bes51659: Japp det e precis va ja ska göra, "köra maskinen på bänk och mäta med ett oscilloskop". Hur funkar det på du har du två lågnivå ut eller en? Vad kostade det?

Mvh Ingo E39 med 19"
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Oj vad konstigt det blev, det jag undrade var om du har 2 lågnivå ut och vad det kostade att fixa det hos en firma?

Mvh Ingo E39 med 19"
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har beställt adaptertjosan från USA USD 35,00 ex transport och tull:-). Nu ska det skruvas låda, DVd och skärmar:-)

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Hela stereon vill man kanske inte byta. Det ser trevligare ut med original radion eller hur?
Dessutom skickar det inga signaler till mer skumma individer.

Att få lågnivå monterat kostade mig 2 papp.

Om du har mer tid än pengar väljer du att
- låna ett oscilloskop och öppna upp radion.
- Anslut matningsspänning och stoppa i en skiva.
- Välj lite mitt i volym.
- Anslut jordkardelen i oscilloskopproben till chassi
- leta efter signal på kretskortet som har rätt nivå och som påverkas av volym kontrollen. (Detta är det svåra) Ett tips är att leta vid chipen som är slutstegen som sitter monterade med kylning. Pass upp för kortslutning
- Lagom nivå är typ ett par volt topp till topp vid max volym. Tänk på att volymkontrollen är logaritmisk, vilket innebär - inga volt - inga volt - inga volt - FY_FAN_VA_ME_VOLT!!
- Slå av spänningen!
- Löd in skärmad kabel som du för ut genom ett hål som du förmodligen måste ta upp själv. Det är inte kritiskt att skärmen går ända fram till inlödningspunkten eftersom hela radion i sig är skärmad, men det förbättrar överhörning mellan kanalerna.

Om du vill ha 4 lågnivåutgångar är det möjligt på samma sätt under förutsättning att stereon har 4 slutsteg.

Adaptertjosan låter som en hög till lågnivå anpassning tycker jag.

Mulle
Glömde en sak Ingo.

Jag har business MD, annars hade jag kunnat säga precis var du skulle kopplat in dig.

Mulle
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
bes51659: Tack så hemstmycket för den utförliga beskrivingen. Och jag håller med om att "adaptern" måste vara från hög till lågomvandlare.

Mvh Ingo E39 med 19"
Jag har skrivit det tidigare, men jag kan återigen redogöra för den info jag har hittat efter mycket letande på nätet. Överföringen mellan huvudenheten och slutsteget i E46 (gissar att det är samma i E39) sker med en balanserad signal med en toppspänning på 11 volt som inte är jordad i bilen. Det krävs alltså en speciell omvandlare om slutsteget skall bytas ut mot vanliga bilstereokomponenter. Detta borde alla seriösa bilstereofirmor känna till eftersom E46 har funnits ett tag. Det finns dock vissa slutsteg på marknaden som klarar balanserad signal.

Asken, vad är det för adapter du har beställt? Är det en högnivå till lågnivå-omvandlare (som använder högtalarsignalen) eller en adapter som omvandlar den balanserade "lågnivåsignalen" (om man kan kalla 11 volt för lågnivå) som går mellan huvudenheten och slutsteget. Den enda lämpliga omvandlaren jag har hittar för att tappa lågnivå från BMW's huvudenhet heter VEN 4 (tillverkas av www.peripheralelectronics.com). Kostar $49 + frakt.

bes51659, vad är det för lösning du har betalat 2 papp för. Vet du om det är något liknande?

Nyfiken!
Också nyfiken. Om det nu inte finns någon "normal" lågnivåutgång på steron i E39 (enl tidigare inlägg) så låter det som högtalarsignalen om det är runt 11V. Denna kan ju vara "balanserad" från de bryggade slutsteg (BTL) som är standard på bilstereo i dag.
Inget svårt att göra om denna till obalanserad med någon form av högkvalitativ LF-trafo, och till önskad nivå, t.ex 3-5V eller vad man nu vill ha. På köpet får man galvanisk avskiljning av jordarna och slipper ev. generatorstörningar. Finns även IC-kretsar som klarar detta, bl.a Pioneer körde med detta förr i sina steg. På den tiden när 50W var en högst avsevärd effekt i bilar....
En trafo kostar inte så värst mycket heller, så länge inte någon har satt sitt "guldmärke" på det hela, kolla i ELFA t.ex.
Jag har inte lyft ut stereon än på min E39, men att fixa en lågnivåutgång (med normal linjenivå) bör inte vålla några större problem. Återkommer om detta senare.

FP
Jag tycker också att 11V signalen låter som högtalar anslutningen. Om du menar med topp spänning menar topp-topp motsvarar det 15W i 4 ohm. Det är en vanlig effekt i en bryggad apparat utan nätdel. (såklart. Matningspänningen minus spänningsfall i effekt transistorerna)

Balanserad är isåfall inte korrekt. Utgången från ett bryggkopplat steg är symetrisk men inte balanserad, eftersom signalen ligger på halva matningsspänning i vila. Det finns alltså en referens mot matningsspänningen som bryter säkringen eller sabbar radion om den kopplas till ett vanligt slutsteg. Då krävs en balanserad ingång. En äkta balanserad utgång kräver inte detta.

Kolla gärna detta genom att mäta mellan jord och ena anslutningen. Är den balanserad visar det 0 volt.

Dessutom: Om det skulle finnas en högimpediv signal på 11V t-t tror jag inte att jag blivit rekommenderad att bygga om radion. Då hade man ju fått ett bra resultat genom att använda resistanser som beskrivits tidigare i listan.

Av en händelse har jag lite info om trafosar ändå eftersom jag köpt det med. På Elfa kostade mina 1:1 audio trafosar 2000 sammanlagt. Skaffade dom just för att eliminera jordslingor med medföljande oljud. Finns en enkel på MDS för en tiondel, men jag vet inte vad den har för linjäritet och frekvensgång. Skulle inte tro att den är ett under av välljud.

(jag skulle inte köpt så dyra grejer privat för såpass liten nytta om inte chefen varit snäll och beställt dom åt mig på firman)

Kan tänka mig att det finns IC kretsar som gör samma jobb. Det är isåfall förmodligen en slags sample and hold kretsar.

Den ombyggnad jag köpt är just att tappa ut lågnivå signalen innan slutsteget. Den är inte balanserad.

Tänk vad man måste gå igenom för att få bra ljud i en BMW. Helt sanslöst. Man blir nästan sugen att flytta till Munchen och hjälparåm lite. Och deras åtta tums subbas-tillbehör....Man skäms.

Mulle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.