AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.563

all belysning i bilen "blinkar"

Sida 1 av 2
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
har funderat länge över varför jag har så dåliga halvljus och varför instrumentbelysningen och halvljus lyser starkare ibland (dimmrar upp och ner (läs blinkar utan att slockna))

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Även kupefläkten går upp i högre fart än "max"

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Hittade mitt fel själv ... tror jag :

"At a certain dark night, I was watching my headlight pattern against a wall, and saw the lights slightly pulsating, barely visible. And when I looked very carefully, I could also see the interior light slightly pulsating. That's not good.
"

Länk

Någon som gjort denna operation ... verkar inte roligt

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Måste man verkligen ta bort oljefilter hållaren ?????

///MVH TONY
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kan tyvärr inte svara på din fråga, men dessa duktiga holländare brukar ha koll på läget...

Undrar om det är Mats J Länk här på forumet, som har kommenterat artikeln om laddningsregulator?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det var jag som hade åsikter där ja. Kolla om du kan koppla in en voltmeter och läsa av spänningen hela tiden och kolla vilka värden den varierar mellan. (kanske går att få fram i färddatorn?) Borde vara mellan ca 12 volt och ca 14 volt om den svajar mellan att inte ladda och ladda. Kan vara beroende på vilket varvtal motorn har isåfall. Min slutsats är egentligen bara att det kanske inte räcker att byta regulator.

/Mats J
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
tack för svar mats

Körde fluken hela vägen till jobbet idag och jag kan konstatera att när ljuset går upp och blir starkt så har jag hela 18-19V !! (detta händer flera gånger)

Som lägsta spänning hade jag 13,24V annars så låg medel någonstans kring 13,6V.

Mätte med instrumentet anslutet direkt till batteriet .

Vad tror vi om detta ?? Är själv fundersam om det verkligen är laddregulatorn .

///MVH TONY
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag skulle byta regulatorn direkt, det är den som reglerar magnetiseringsströmmen i generatorn och på så vis styr spänningen ut. Blir det kortslutning i den på fel ställe kan man få hög spänning ut.

//Magnus

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Hade mätaren på igår hela dagen och fick flera gånger "överspänning" , 17-19V vid flera tillfällen .

Känns som om något skulle kunna brinna upp !?

Någon som gjort denna operation ???

///MVH TONY
Laddningsregulatorn är tvärslut, byt direkt annars kommer saker att börja pajja...
Själva regulatorn sitter ju bara med två skruv, trixet kan väl vara att komma åt...:)
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Antingen borde du lämna in din Fluke på reparation/kalibrering eller så kommer en massa glödlampor mm att paja inom snar framtid!
Följ Harley:s råd!
Men det kan även vara något skumt med jordningen av regulatorn/generatorn, för det är ju inte så vanligt att generatorn överladdar.
Du får nog kolla vätskenivån i batteriet för det kokar ur en del vid sådan överladdning.

/Mats J
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
fuken är ny kalibrerad ... så det är bilen som spökar .

Kontrollerade vätskan igår , låg på "normal" men fyllde i till MAX för att vara på säkra sidan .

Pratade med verkstaden idag och han trodde att det skulle landa på ca 2300kr totalt . Då bara regulatorn låg på 800kr .

"mats j" tror du att ett jord fel skulle kunna ge sådana överströmmar ??

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Går det inte att byta regulatorn underifrån ?

///MVH TONY
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vad gäller jordfel så skulle det kunna vara så att spänningsregulatorn tappar jorden och tror att spänningen är för låg (ganska långsökt kanske). För generatorn laddar antagligen max för att få upp spänningn så högt du mätt. Det ger då högspänning. Men kräver samtidigt att själva generatorn fortfarande är jordad för att kunna mata ut ström. Så enda stället som det isåfallkan vara jordfel är i kontakten mellan generator och regulator, detta löses isåfal samtidigt med att du byter regulator (kolla att alla kontaktytor är rena)

/Mats J
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Lämnar in bilen i veckan ...

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
2500KR senare och bilen fungerar bra ... det var laddningsregulatorn som var slut .

///MVH TONY
2500kr?! Bytte laddningsregulator på E30in för 1 år sedan. Detta ingrepp kostade 99kr... Hade du bilen på verkstad som felsökte bilen i flera timmar, eller vad var det som kostade så mycket flis?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Carl L: Det är trångt runt V12:an: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Ja tyvärr är det arbetstiden som springer iväg , regulatorn kostade 800kr resten är arbetstid för bytet . Felsökningen gjorde jag själv .

///MVH TONY
Mi
48
Mikael T
735ia -86
750ial -88
3,0Lang -75
530IA Touring -93
Idag började det helt plötsligt rassla om generatorn på 750´n.
På hemvägen började laddlampan och ABS lampan lysa.
Dessa slocknade dock efter ca 10 sek varpå jag märkte att alla lampor började lysa starkare.
Väl hemma mäter jag spänningen på batteriet och finner att vid ca 2000rpm har jag en laddspänning på över 18 volt.på tomgång sjunker sedan spänningen sakta till under 12V.
Antagligen laddar den inget eller lite på tomgång.
jättebra lyse med 18V iaf.nåja.
för 4 veckor sen slutade den ladda plötsligt.
Ingen laddlampa lyste med tändningen påstagen.
bytte laddningsregulator och allt var fröjd.
tills 2 veckor senare då det pajjade igen.
samma fel.
åkte till den lokale piratdelskrängaren och fick en ny.
Montera!
fröjd igen.
Nu efter 2 veckor inträffar alltså detta.
vad kan det vara för fel.
Laddningsregulatorn igen?
Kan jag ha nåt annat fel som gör att laddningsregularorn går sönder gång på gång?varför rasslar det om generatorn?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej Mikael>>>Misstänker att du har liknande fel som jag har haft på 735:an, dvs att släpringarna är en smula ovala och "slår sönder" laddningsregulatorns kolhållare/kol så att det bara blir smulor kvar av dessa eller att något av kolen går av..t.ex..

Dvs en renovering av generatorn med bl.a. byte av släpringar föreligger för dig troligen...

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.