AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.341

Sladda..?Dåliga däck?

Sida 1 av 2
Mberg
I onsdags kom den 1:a snönn här, jag har allrounddäck med bra mönster, men provade att sladda lite och snurrade 3-4 gånger. Beror det på att jag har dåliga däck,diff eller att den är så lätt i baken?
..men det är iofs roligt men det vore ju trist om det gick lite snett.. =)
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
det är väl svårt att säga om du är för tung på gasen eller...
Jag tycker min är helt underbar på snö o is,

Göran

Min bil
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Allround eller åretruntdäck är en kompromiss. Inte specielt bra varken på sommaren eller vintern. Köp riktiga vinterdäck och du kommer att kunna sladda mer kontrollerat.

///Jesper

BMWCS #5494
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
köp ordentliga vinterdäck!!!! ett bra tips från mig mvh micke
em
339
emhå
525i -88
Allrounddäck är grymt känsliga för ålder då den mjuka gummiblandningen är det som greppar om snön ligger på ex.vis is... Kolla tillverkningsdatum så att däcken är färska, om inte, byt till nya...
Kan bara hålla med om ovanstående.. Hade förra året ok vinterdäck på fula fälgar, och bilen gick hur fint som helst. I år har jag uppenbarligen kassa vinterdäck (trots att dom såg bättre ut) på iaf lite finare fälgar, och även om kursstabiliteten är helt ok, så ser det ut som en rallyförare när man kommer fram.. Skall försöka byta snarast!

Antagligen däcken m.a.o.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
alien: Har du förvarat dem i massugnen? ;) hehe

Väldigt viktigt hur vi förvarar våra vinterdäck! De måste få liga svalt nere i nån jordkällare eller liknande för att förhindra att gummit torkar ut!

Är överhuvudtaget allrounddäck lagliga i sverige?!

Tipset är som dredd och de andra sa! Köp riktiga vinterdäck! 195 65 15 och beggade plåtisar kan inte var så dyrt!

em
339
emhå
525i -88
Lagligt är det, med så kallade m+s-däck ( mud + terrain) . Finns även allrounddäck med en liten alptopp på som visar att de är lämpliga att använda vid våra breddgrader. Inget fel på allrounddäck men alla däck är beroende av färskhet... och ett dyrt däck är faktiskt bättre än ett billigt. :)
min går det jättebra att sladda med. jag kan ställa den i 90 graders vinkel och ändå få hem den så att jag kan köra rakt fram.
men det beror inte på däcken utan det beror på dig.
du måste vara snabbare att ratta tillbaka bilen i rätt köriktning.

äger föjande bmw: 525i 24v. -93
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hmm jag kuskar just nu runt med sommarsulorna. Å jag kan säga att bilen blir mindre benägen att gå runt om man kör med dubbade vinterdäck än med sommarsulor.

Visst kan man gå runt på vinterdäck oxå men då får man gasa aningens mer än med sommarsulorna.

Mu
616
Mustang

540iat -94
Skit bakom spakarna är vanligaste orsaken till diverse avkörningar.. Kan dock vara den svåraste orsaken att erkänna :-)
tjena mustang.
ja du har helt rätt. det är jättesvårt att erkänna om det är skit
bakom spakarna.
hej stavros hur vågar du åka omkring med sommardäcken fortfarande på???? hade det varit jag så hade satt min bmw i första bästa lyktstolpe det vet jag med säkerhet
Är det inte bra förresten att ha lite vikt i bakändan när man kör på vintern? Visst är det väl så? Bra bakdäck och ett par sandsäckar eller en dragkrok som tynger ner lite bör väl minska sladdbenägenheten, eller...?

// Jögge Länk

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Personligen tycker jag det är bättre att lära sej bilen, Jag har inte ens haft problem med volvos 740 som alla klagar på som vinterbil. och BMW är väl fasen så mycket bättre viktfördelning på...eller:-)
Lär dej hur bilen vill bli körd o spara bagaget till matkassarna o julklapparna.

förresten, Driftingen kommer inte från Japan, den föddes i Norrland, den återuppfanns i Jpn :-)

ha de gott
Göran

Min bil
Länk
Mberg
Jag köpte bilen i september,den hade då stått avställd i nästan ett år.Däcken ser fina ut men det kan ju vara så att dom är torra.Hade allrounddäck på min gamla amzing och det funkade bra.. Har sladdat en del med mammas merca..plastfarsans 745:a.. Men BMWn slår allt citerar någon.. "känner mig som en rallyförare när jag.. GLIDER fram"..
Min 530 går runt enkelt med dubbade 225or. Men det är ju som sagt bara att trycka lite på den högra pedalen och vrida på ratten..
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Kan ju medela att mina sprillans Nokian Hakapelitta inte heller har nått fäste. Eller jo men om man ger faan i att gasa. Såklart man ska sladda det är ju vinter för faaen:P

_ _ _ _ _ _
E34 520i 24v!!!!
em
339
emhå
525i -88
Åker på tre år gamla hakka och har ett grymt grepp, självklart går det att åka brett men det vill till mycket provokation...
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
ja året runt däck SKA man inte ha om man bor på vichan........men i städerna kanske det är bra där de plogar hela tiden....

///325///
Mberg
mm precis..nästa år blir det nogg dubbdäck för min del. men det är roligt att sladda..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.