|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Som Wendtan är inne på så står det aldrig ASC+T på knappen. Jag har aldrig sett det vare sig på import eller svensksålda. |
|
| Har ni inga instruktionsböcker borde väl stå där hur det funkar i respektive bil????????? | |
|
Wendtan, min 325:a är tillverkad 01-08 och uttagen i november, så då borde det alltså vara en 02:a? Får inte ihop det, eftersom den har DSC men saknar nackskydd + 3-punktsbälte i mitten bak, som också ska vara standard på svensksålda 02:or. Det enda 'extra' som beställdes till bilen när den var ny var komfortpaket, skinnklädsel och metalliclack. Vad gäller ASC-knappen har du säkert rätt - jag vet att jag sett bokstäverna "ASC+T" någonstans i någon bil, men det var nog inte på knappen då. /// Gunnar E. |
|
|
Var det inte så att DCS infördes någongång under modellåret 01? Gunnare: Din är att betrakta som en 01, 02:or har facelift. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik: Om du menar som Standard så är svaret nej. Det blev först standard from årsmodell 2002. DSC har som jag skrivit tidigare funnits som option sen produktionsstart på e46 (1998) Facelift på E46 Ci kom först 2003.03 och inte from årsmodell 2002. Det var sedan:en som fick facelift 2002. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Erikw, faceliften på 02:orna var väl bara på Sedan och Touring? På Coupé och Cabrio kom det nån gång under modellåret 03, om jag inte minns alldeles fel (det är en 325Ci jag har). Fortfarande mysko med min bil - kan det vara så att de svensksålda fick DSC som standard lite innan det blev standard med nackskydd/3-punktsbälte i mitten bak? /// Gunnar E. |
|
|
Oj, missade att du hade en coupe. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej alla, mitt första inlägg på forumet. Jag köpte min 328Ci-99 i fredags och har roat mig kungligt i snön sedan dess! Jag har både asc+t och dsc i min bil, och det står i handboken att bägge systemen kopplas ur vid tryck på knappen som tydligen kan vara märkt med antingen asc elelr dsc beroende på modell. Jag tror att även dsc blir urkopplat med bara ett knapptryck iom att man känner att bilen vill driva ut i bromsningar om man tex knycker i ratten. På 330 ska det väl precis som ni säger vara så att man måste hålla in knappen ex antal sekunder för att koppla ur alla hänslen och livremmar. Vill tillägga att jag aldrig har kört en lika välbalanserad bil i snö som min 328, jag sitter med ett stort leende på läpparna från början till slut! |
|
|
Hejs igen! Jo gunnare jag har DSC på min -99:a. Det står DSC på knappen och den bromsar och korrigerar hjulen inviduellt vid sladd, även rattutslaget känns det som. Den rätar även upp hela bilen och den stabiliseras vid grov överstyrning (har testat ). I så fall så är det väl ett option som den första ägaren valde, eller ? Man behöver inte hålla in knappen i 10 sek utan räcker med någon sekund bara, så lyser den gula lampan i instrumentbrädan. "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Völund, som Wendtan så riktigt påpekade, så fanns DSC som option till E46 från första början - det hade jag inte en aning om! Däremot förefaller det ju som 'tidiga' DSC kopplas ur med en enda knapptryckning - kan det vara så att 'tvåstegs' DSC infördes i ett senare skede? /// Gunnar E. |
|
|
Om man har en 318i Touring -04 med DSC skall man hålla inne knappen ett antal sekunder eller räcker det med en knapptryckning? Vid en knapptryckning så lyser en gul symbol på instrumentbrädan, är det bara "halvt urkopplat då? Det gå att sladda iaf. |
|
|
Om det bara lyser en symbol så är det 'halvt' urkopplat, dvs antispinn-funktionen är borta. I låg fart går det då att sladda lite. Håller du in knappen ett tag (från urkopplat läge) ska det tändas en gul lampa till, och systemet vara helt urkopplat. /// Gunnar E. |
|
|
Oljekyld: Det är ingen skillnad på funktionen på DSC på en 316 i jämförelse med en 330. Systemen fungerar och kopplas ur på precis samma sätt. Vid enkel knapptryckning så kopplar du bara ur antislir, dvs de går o spinna hur du vill, men stabilitetssystemet rättar upp bilen när du får kast/sladd. Att bilar med DSC på tidiga e46or skulle kunna koppla ur båda systemen samtidigt har jag inte hört talas om. Du menar att antislir symbolen och den gula handbromslampan tänds samtidigt i din bil? DSC III använder inte styrningskorrigering på E46. De sitter en girsensor som känner av hur mycket man svänger dock. Vad jag vet så kommer inte E46 få DSC4. På DSC 4 används aktivstyrning osv för att hjälpa till att häva sladd. Det innebär att man inte har kontrol över gas/broms/styrning vid sladd. Extra tryggt med andra ord :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jacan: Enkelt kanpptryck kopplar endast bort antislir funktionen och inte antisladd. Så att du kan sladda då vill jag inte tro på :) Dvs enkel knapptryckning kopplar ur ASC, den symbolen är en Cirkel men en varningstriangel i. Håller du knappen inne så avaktiveras förs ASC enligt ovan och efter ca 5 sek så börjar även handbromslampan lysa gult (DSC avaktiverat). Nu är bilen helt utan antislir/antisladd system precis som vilken gammal bakhjulsdriven häck som helst :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Okej tackar, måste prövas! =) | |
|
Wendtan, jag kollade lite i ETK på kul. Det verkar som hela DSC-köret fick nytt utförande 09/00, det är nya prylar hela vägen från det datumet. Från 09/01 verkar dessutom ASC vara försvunnet helt och hållet. Kan det vara så att DSC innan 09/00 kopplas ur helt med ett knapptryck? /// Gunnar E. |
|
|
Gunnare: Jo de skulle kunna vara så. Jag vet att de finns 4:a generationer av DSC och att E46 har haft minst 2 av dom(Generation 2 och 3) under årens lopp. Att ASC försvinner efter 09/01 är inte så konstigt då DSC blev standard from 02 års modell. Så de är helt korrekt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Wendtan: Ok, jag trodde att allt blev urkopplat med enbart en enkel tryckning, det känns inte som att det är någon elektronisk hjälp inkopplad när man åker på ställ. Iofs är det lite luddigt beskrivet i handboken så jag utgick från att man kopplade ur allt. Innebär det att jag ska hålla knappen intryckt en viss tid för att få allt urkopplat? | |
|
Har testat ! Det fungerar utmärkt, tänk har haft bilen i ca 1.5 år och inte fått reda på detta förr än nu ! Men bilen är "tyvärr" lite för fin för att vara ute och sladda med :) /Nicke |
|
|
Vill bara påpeka att jag hade tvåstegs ASC i min '02 325Ci (i Finland blev DSC inte standard '02, i motsats till de flesta andra länder). Den fungerade så att med ett kort tryck kopplades aktiv bromsning av slirande bakhjul bort, med ett längre tryck kopplades också tändningsavslagningen vid slir bort. Oljekyld: På 328 kopplas allt bort med ett kort tryck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.