|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Har i dagarna varit ute med 330:in och sladdat lite i snön (är inte så skoj med v40:in) Slår av antispinnet men går ändå inget bra, det bromas och nyper av gaspådraget, har ju dubbfira 225:er, den bör ju kunna sladda utavbara den. Kan man inte slå av antispinn/antisladden helt? /Nicke | |
|
hm...vet att vissa modeller ska man hålla in knappen för att stänga av helt, men kanske är annorlunda på din. prova annars... ha de/benke-med e21 abstinens |
|
|
man skall väl hålla inne knappen ett par sekunder, trycker man bara på den så avaktiveras inte systemet helt....sen är det väl olika beroende på vilket/vilka system man har....ahh det är bara skräp med moderna bilar, tackar vet jag min pålitliga e30 :) MVH Johan K |
|
| Håll in 10 sek | |
|
Funkar det också på min 525:a att hålla i knappen för att avaktivera hela systemet? Mvh Dragolito |
|
|
Ikväll ska det ut och testas ! /Nicke |
|
|
DSC introducerades i samband med M54 motorerna om jag inte minns helt fel. Så det ska vara så på din bil också dragolito. Så alla med bilar som har DSC ska man hålla inne för att stänga av systemet helt, har man dock det äldre ASC (antispinn) så räcker det med en enkel knapptryckning. MVH // Harris |
|
|
ok tackar, då skall det ut o testas :) Mvh Dragolito |
|
|
DSC var inte standard på -01, det blev så först senare. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har DSC på min 325Ci E46 01:a - den är tillverkad 2001-08. Tidigare 01:or har ASC. Lätt att se vilket, det står ASC+T på knappen om det är 'gamla' ASC:n, medan det står DSC på knappen om man har tvåstegs. Med DSC är det bara att hålla in knappen 10 sek så tänds både 'antispinn-symbolen' och DSC-lampan i instrumentpanelen - då går det att sladda, jag lovar! ;-)) /// Gunnar E. |
|
|
gunnare: Tror det bara står ASC på de E39 som har det "gamla" systemet. /Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Två gula lampor skall lysa när DSCn är helt frånkopplad: den ena för asc och den andra för handbromsen. /D |
|
|
Patrik, det kan nog vara så. Kollade just på E39:an jag kör tillfälligt (520iT -01, tillverkad feb -01) och där står det bara ASC. I stand corrected! /// Gunnar E. |
|
|
Hejsan! Min bimmer har DSC och det är bara att trycka in knappen så avaktiveras antispinn/sladd och det är bara att sladda på ;) "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Völund, i din 99:a sitter garanterat det 'gamla' ASC+T-systemet, som i princip är antisladd/antispinn som bara påverkar bakhjulen. Den slår du av med en tryckning på knappen. DSC kom nån gång sent -01, det systemet har dels antispinn men också 'fyrhjulssystemet' som känner av hjulspinn, sidkrafter, girmoment (bilens 'vridning') och rattutslag. Om bilen inte 'går dit man styr', bromsas något av hjulen tills bilen rätar upp sig. Trycker man en gång på DSC-knappen avaktiveras antispinn-systemet, men antisladd-funktionen är fortfarande aktiverad. Håller man in knappen 10 sekunder, tänds ytterligare en gul lampa i panelen och hela systemet inaktiveras. /// Gunnar E. |
|
|
Det där med att hålla i knappen i 10 sek för att helöt koppla ifrån DSCn är nog en STOR överdrift. I min bil deaktiveras systemet genom att hålla i DSC knappen i ung 2 sek. /D |
|
|
Jag håller in tills lampan tänds, det KÄNNS som det är betydligt mer är 2 sekunder men jag har inte tagit tid. /// Gunnar E. |
|
|
Mycket spekulationer här ser jag :) DSC har varit en option sen E46 försäljningenstart 1998. DSC blev standard på svensksålda bilar from -02. Det står ALDRIG asc+t på knappen utan endast asc oavsett om man har med eller utan traction. För att koppla ur ASC + DSC på en bil med DSC så skall DSC knappen hållas inne i ungefär 1+ sek. Först kopplas ASC ur och därefter kopplas DSC ur. Detta symboliseras med en gul handbromslampa + den "vanliga" antispinn symbolen på kombiinstrumentet. DSC är ett aktivt antisladdsystem till skillnad från ASC som är ett antispinn system med traction. Huvuddsakliga skillnaden är att DSC bromsar varjew hjul individuellt, och ASC endast bromsar bakhjulen. DSC har även en Gyro som håller koll på hur bilen är i förhållande till vägen. Bra länkar är, ASC: Länk DSC: Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
De skulle inte stå +1 sek utan 5 sek. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan, jag har hela tiden varit osäker på om min 325Ci (tillverkad 01-08) räknas som -01 eller -02. Den har DSC med 'på köpet' som om den vore en -02:a, men den har inte trepunktsbälte+nackskydd på mittplats bak som också ska vara standard på svensksålda -02:or. Mysko..... däremot har du rätt om 5 sekunder för att slå av DSC, det står i boken..... Det där med ASC+T, det är jag ganska säker på att det stod på knappen på min 320d -99, men jag kan minnas fel. /// Gunnar E. |
|
|
Gunnar: Min 330 som även den är en sen 01:a hade inte DSC som standard. De är en option som 1:a ägaren spec:ade. När är din bil uttagen? Är den utagen september eller senare så räknas den till nästkommande "årskull" Jag har aldrig sett i någon E46a med ASC att de stått ASC+T på knappen. i min E46 328 såg det ut såhär: Länk Vilket de gjort i alla andra e46 som jag provat med asc med. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.