|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
MEn! Jag kan inte fatta hur folk kan ens jämföra BMW M5 med Mercedes SL 55 AMG??? För det första är Mercan kompressormatad och det andra är att den är en sportcoupé...dvs 2 dörrar jämfört med M5:ans 4...Mercan borde jämföras med en Porsche gt3 eller Modena Stradale (eller vad den heter). Däremot kan man jämföra en kompressormatad E39:a M5 med E55 AMG och se vem som vinner... "En gång BMW, alltid BMW" |
|
|
Old: Man kan jämföra alla bilar. Och det ska man också. |
|
Evol-79 |
He he... Får hålla med "bayerischemotor" där: Helt plötsligt blev det klassiska "BMW är snabbast när det svänger" argumentet inte så viktigt längre. Nu kom det en ny dimension på vilken bil som är "bäst". Ett annat klassiskt argument är att en bil som kanske är snabbare då skulle ha "fuskat" genom att ha kompressor, turbo, taklucka etc. OBS!! Innan nån sätter fredags groggen i halsen (det vore ju alkoholmissbruk) och ger sig på tangentbordet med mord i sinnet så är detta skrivet med glimten i ögat. Men allmänt: Varför är det fel att jämför olika bilar med varandra? Enligt många resonemang här på forumet så borde man endast kunna jämföra t ex en M5 med en annan M5 för att det ska vara rättvist?? |
|
Evol-79: Kunde inte sagt det bättre själv. Det viktigaste tycks inte vara BMW's resurser på bana mera:) |
|
|
Måste instämma med bayerischemotor och Evol-79. Det är helt andra tongångar nu än igår, och alla dagar dessförinnan... Men BMW fixar nog det snart ska ni se. :-) Mvh Carl |
|
|
Det är tufft att pressa sig under 8 minuter utan R-däck. Jag hade trott på en något lägre tid dock. Jag tycker fortfarande att det är konstigt att folk inte kan förstå att man inte kan jämföra äpplen och päron. Vilken E-klass åker 8.13 runt ringen? Jag är helt säker på att tiden kommer bättras. |
|
|
Bara som en liten fotnot. MB C55 AMG var snabbare än M5 E39 runt ringen, 8.22 min mot 8.28 min.... |
|
Evol-79 |
Jag tycker att 8:13 på Ringen låter som en grymt bra tid, inget snack om det. Och att nya M5 är en given framtids drömbil från min sida är också givet, förutsatt att kvaliteten blivit bättre. Acey: Jag respekterar självklart din åsikt men kan ändå inte förstå den :) Varför kan man inte jämföra "äpplen med päron"? Det intressanta med att jämför olika bilar är väl ändå att urskilja olikheterna? För mig kan man gärna jämför en Ferrari F50 med en BMW M3, varför inte. Målet med en jämförelse är väl ändå att se vad som skiljer olika bilar åt, om jämförelsen sen vissar att den ena är dyrare och snabbare medans den andra t ex är komfortablare och mer allround så är väl detta målet med jämförelsen? Slutligen kan jag bara säga: Klokrent färgval på din 330 Acey, det är i mitt tycke den klart snyggaste färgen på en E46 Coupe. |
Zafiro |
Nurnburgring/Hockenheim M3 (2000): 8.22 min/1.16.3 min C32 (2001): 8.37 min /1.20,6 min C55 (2004): 8.22 min/1.18.6 min Det tog alltså 4 år för mercedes innan de lyckades få samma varvtid som M3 på ringen, men fortfarande långsammare på Hockenheim. Snart kommer nya M3 och då kommer tiderna bli ännu större, verkar som om mercedes ligger ett eller två steg bakom bmw. |
| Intressant är att M5 tuggade på fartspärren (269 km/h i testet) pch sexan varvar ur vid 278 km/h. | |
|
Evol-79: Självklart är jämförelsen intressant, även en distanserad jämförelse mellan F50 och M3 kan kanske vara intressant, men knappast givande. I jämförelsen bmw vs mercedes och vem som tillverkar den snabbaste bilen känns det dock avigt att jämföra modeller som befinner sig på motsatt sida av modellprogrammet. Vore en jämförelse mellan A-klass och M3 CSL intressant? Eller en jämföresle mellan SLR och 116i? Eller när vi ändå pratar bilar i samma prisklass 7-serien och SL? En FW27 mot MP-18 osv. Diskussionen om vilken tillverkare som gör de snabbaste bilarna kan snabbt urarta. Oavsett om det rör sig om BMW 'patrioter' till Saab/volvo/mercedes fantaster så kommer det snabb till en punkt där diskussionen ballar ur. Låt säga att ett en tråd handlar om "nya a-klass vinner över 1-serien i teknikens världs supertest". Det dröjer 3 svar innan någon svarar med "ja men nya m5an krossar" 2 svar senare så är SLRen mycket snabbare än någon BMW och så är diskussionen igång. För att en jämförelse ska vara någonlunda intressant och rättvis (speciellt om man jämför bmw vs mercedes) så borde bilar som står mot varandra jämföras. M3 mot C32 AMG, M5 mot E55 osv. Problemet är att 99% redan har en åsikt om vilken bil som är bäst därav spelar det egentligen ingen roll om M5an varvar 7:50 runt ringen eller 8:20, den är bäst ändå :) Angående imolaröd så är den grymt läcker. Tack! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.