|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Resultatet från SportAuto's supertest med Horst von Saurma vid ratten måste väl sägas vara lite av en besvikelse? Betänk också att Mercedes SL55 AMG har körts på 8.12 runt ringen. Nordschleife: 8.13min Hockenheim: 1.16,5min 0-100km/h: 4.5s 0-200km/h: 13.8s Tydligen var M5:an långsammare med EDC Sport än Comfort på bana. 58 av 80 poäng (ny mätmetod) Last sentence: "With the announcment, the M5 would combine the every day requirements with racing demands, the M-GmbH have claimed a bit too much." Jens | |
|
Körs alla S.A. tester av Horst von Saurma? Långsammare än 500hk auto MB... synd. Micke K. Länk |
|
|
NS-tiden är en total besvikelse, pinsamt när BMW varit så stora i truten och hävdat "under 8 minuter". 0-100 får dock anses som rysligt bra, vilket är en mycket klen tröst i sammanhanget. :( Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| Det är 10 sek snabbare än en M3 E46. (ej CSL) Tiden var en liten besvikelse med tanke på kraften V10an. Trodde på en tid runt 8.00 min tom under 8 min. Enligt BMW så skulle den ju klara det. Kanske var det låg temp, kall asfalt påverkar mer än vad man tror. Det är trots allt en familjebil...osv. Bortförklaringar av en BMW-frälst! ;) | |
|
Kalle; BMW hävdar åtminstone att de klarat 8.07 eller om det var 8.08 under sina egna tester. En teori är att Horst inte fått köra tillräckligt många varv för att lära känna bilen ordentligt och komma ner i dessa tider. BMW hävdade ju också lite inofficiellt under premiärvisningen av M5:an att den skulle göra ringen på under 8 min... Klantigt att lova mer än man kan hålla. Bättre då att vara blygsam i förhandsuppgifterna och sen överträffa dem när bilen släpps. Är det så att BMW inte längre pallar trycket från konkurrenterna i denna prestandahysteri som råder? Jens |
|
|
Även jag hyser förhoppningar om att den tiden kommer att förbättras framåt vårkanten. Annars får dom montera openair filter o sportauspuff :) Att kalla prestandan/ringtiden i/för M5 E60 för en besvikelse tycker jag dock är lite att ta i. Visar sig denna sportsedanen ha hög tillförlitlighet i drivlina samt motor så kommer det med hög sannolikhet bli en försäljningssuccé i många år framöver. Dvs inte har liknande svagheter med M5 E39. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Om man chippar den klarar den nog ringen under 8min... OBS ironi OBS!!!! Info till känsliga AutoPower användare! |
|
|
wendtan; Med besvikelse menar jag resultatet i förhållande till förväntningarna. Med den effekthysteri som råder idag så ökar kraven på att BMW differentierar sig som sportiga. En del av den sportighetsstämpeln består av att prestera bra tider på bana. Om en BMW inte presterar bättre tider än en Mercedes eller Audi så faller ju lite av argumenten att välja en ///M-bil. Jag litar ändå på att M5:ans tider putsas och blir betydligt bättre till våren :) Jens |
|
|
Raktfram-prestandan i M5:an är väl inte annat än smått fantastisk!! När e55:an kom med sina 476hk och klarade 0-200 under 15 sek tyckte jag det var otroligt att en familjevagn var lika snabb som en 911turbo.... Nu har M5:an höjt ribban och är t.o.m. snäppet vassare än så. Tänk på att den är ca 4sek (över 20%!!) snabbare än gamla M5:an till 200.. Visst är det roligt om M5 är bra på bana, men faktum är att de flesta köpare inte köper en M5:a för att köra snabbt på bana. Hoppas nu bara att kvaliteten på motorn är bra... T4 -99 |
|
|
MrMars: De är ju ingen direkt nyhet att Mercedes har satt sig för att leda effektkriget. De har varit så i några år nu, och jag är helt övertygad om att de kommer fortsätta så några år till. De går ändå bättre för Bmw, vilket tyder på att effekt inte är allt här i världen :) Att Bmw lyckas att profilera sig som sportiga råder det väl inga tvivel om, även om de inte monterar dubbla hårfönar och plockar ut 1000 nm. Om man väljer en M5 endast pga prestanda så skulle jag våga påstå att man väljer fel bil. Iaf i förhållandet "Bang for the Buck" Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
först skall jag medge att jag inte gilla E60n alls och då hjälper det inte med en V10 helller (motorn kan jag ta ;)- detta sagt så vill jag påminner om att en visst svensk journalist körde BMWs-test-slalom-bana med snabbaste tid av 700 journalister och han gorde det MED SAMTLIGA HJÄLPMEDEL BORTKOPPLADE (ASC ++++++ vad alla dessa gimmicks nu heter), ett + förresten för BMW att dessa än så länge går att koppla bort !! det skall visst finnas stora möjligheter att fin-trimma M5:an efter personliga behov vilket då bör betyda att tiden för en runda på NS inte bara beror på bilen MEN till stora/större delar på förararen, finns det några tider som -Sabine- (ring-taxi) har kört på ?? |
|
|
wendtan; Det är precis det jag menar, effekt är inte allt. BMW måste differentiera sig med sin sportighet istället. En stor del av den sportigheten ligger i att bygga bilar med avancerad chassikonstruktion, använda lätta material på de ställen där det är viktigt, ha den bästa styrresponsen etc. Det ultimata beviset för att man lyckats bygga en sportig bil är att kunna göra bra tider på bana och den bana som i 99% av fallen används som jämförelse, är NS. Som du skriver så har BMW lyckats plocka köpare från MB, mycket tack vare åratal av imageuppbyggnad. Denna image kan naggas i kanterna om inte BMW lyckas prestera bättre än sina konkurrenter i de viktiga testerna, t ex SportAutos supertest. Dessa tester påverkar i sin tur journalister runt om i världen att skriva om att BMW är sportigare än MB och Audi, vilket i förlängningen leder till att konsumenterna också har den uppfattningen. Jens |
|
| Sportighet sitter inte bara i antal hk kanske inte heller i tider kring ringen. Det är känslan av sportighet som BMWs M-bilar förmedlar. I nya M5 är det V10 och SMG låda som ska leda tankarna till F1. Andra exempel är M3 E30 som jag tycker är BMWs sportigaste bil och den är ju inte jättesnabb! När den kom var 750ia BMWs snabbaste bil och det är verkligen ingen sportbil! | |
|
M femman; Precis vad jag menar. M3 E30 var inte snabbast men gjorde bra ifrån sig på bana, därför ansågs den vara sportig! Den är ju fortfarande en stor anledning till BMW's sportiga image. Jens |
|
|
Jag instämmer med Jens. Punkt :) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Inte för att provocera nu, men när någon kallar MB eller Audi en bra och snabb bil på forumet, och någon hävdar att den t.o.m. kan vara bättre än BMW, kontras det direkt med: Ta BMW och MB ut på bana och titta hur det går. BMW är så mycket bättre på bana. Så nu är MB SL 55 AMG snabbare än M5 E60, som är en mycket modernare konstruktion dessutom! -Detta också från en absolut BMW freak, som inte kan köpa andra bilar än BMW. |
|
|
Något som jag tycker har hamnat lite i bakgrunden är att BMW är ganska ensamma i detta "effektkrig" att inte använda sig av överladdning. Själv får jag känslan att BMW M har lagt ner mer själ och tid i sina motorer än vad t.ex MB. MB känns som att dom kan slänga turbo/kompressor på vad som helst och så kommer den ut i försäljninghallarna efter 2 månader. När konkurenterna börjar att närma sig deras effekter. Visst är BMW med i effektkriget mer eller mindre vare sig dom vill eller ej. Men det känns som att BMW M bygger körmaskiner för oss som älskar att köra. Inte för dom som vill stå nere vid korvmojjen och skryta om vem som har mest effekt eller snabbst tider runt ringen osv. Det är väl ändå helheten som räknas... /Erik - BMW CS #05162 |
|
|
skiljer det inte ca 4-500 papp i inköp på dom åxå? I mina ögon är det inte samma kategori på bil om det skiljer såpass mkt deg %-uellt. |
|
| OK, nu börjas det igen.... | |
|
Tryggvesson; Precis vad jag försökt säga i mina inlägg! BMW försöker inte vinna effektkriget men de försöker vinna kriget om den sportiga imagen. En av anledningarna till att BMW inte har överladdning i sina ///M-motorer är ju att den ska ha snabb respons vid aktiv körning, t ex på en bana. Om BMW inte lyckas bevisa att deras konstruktionsprinciper fungerar bäst i sportiga sammanhang så ligger de inte längre i topp, inte i "effektligan" men inte heller i "sportighetsligan". Kalle; Skönt med support! :) Jens |
|
Zafiro |
Tyvärr klarade M5 "bara" 8.13 min på ringen i sportauto. Tyvärr var det tydligen inte de däcken som M5 velat ha vid testet. De påstår att de har ett par däck som sänker varvtiden ett par sekunder, nämligen ett par michelin däck, samma som nya 911 har. en annan besvikelse var tiden på Hockenheim. M5 fick tiden 1.16.5 min, M3 har en tid på 1.16.3 min och bmw 645Ci har en varvtids på 1.16.8 min, endast 0.3 sek långsammare än M5. Verkar som om M6 blir en bättre bil på bana än M5. jo ,jag e besviken, förväntade mig mer av den, även om 8.13 min inte är långsamt, den är ändå den snabbaste 4-dörrars bilen :) Bara så ni vet, M5 spöade SL55 på hockenheim, hockenheim är en bana där chassi spelar större roll än prestanda. Jag hoppas att sportauto kör den igen , denna gång med de andra däcken. Så nu var det slut på mina ursäkter :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.