|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
civilization |
Bytte nyligen diffklump på min 328 -96 pga missljud i den gamla. Bad att få en likadan med diffbroms på skroten, min mek säger att han kollade att den hade diffbroms innan han monterade dit den men när jag lade i ettan och skulle iväg i snömodden häromdagen så spann bara ena hjulet iallafall! Kanske någon är lite mer insatt hur dessa fungerar? Som jag förstår det ska drivkraften fördelas över på det andra hjulet om det ena hjulet spinner? Vad kan felet vara? Något som kan åtgärdas lr har jag helt enkelt fått fel diff? Tacksam för svar. MvH |
|
Är den lite nött kommer den att slira när det är så stor skilnad i friktion mellan hjulen. _______ //Niklas |
|
|
Hmm...Troligen så har du fått en utan diffbroms. I snömodd så bör även den slitnaste lamelldiffbroms "slita lös" bägge hjulen vid start. Tror att det inte är så många E36:or som har diffbroms som standard,vilket kan försvåra en hel del i sökandet. Hur kontrollerade meken att det var en med diffbroms? Vi har diskuterat funktionen av diffbromsar + även spärrar detta i en ganska utförlig tråd någon gång...Tror att den finns kvar. Prova "sök inlägg" och skriv t.ex diffbroms ev diffspärr. Mvh Janne. |
|
| Jag har diffbroms på min! Vad jag läst så är det inte så vanligt.. | |
Paap Reeder |
Hej! Är på resa just nu men när jag kommer hem kan jag skicka en bild från min bildbank på ZIP-driven på var jag hade grader i min lamelldiff vilket gjorde att att medbringarskivorna inte löpte fritt. Istf 25% så fick jag 1 % diffverkan. Men först måste du vara säker på att du verkligen har en med lamelldiff. MVH /// Paap R |
|
Hur många mil hade din diffbroms gått då Paap? Blir ju lite orolig när du skriver så där ;) Mvh Janne. |
|
civilization |
Enligt min mek kunde man kolla detta genom att det inte skulle gå att snurra det ena hjulet med bilen upphissad utan att det andra "följde med". Får testa att ringa skrotfirman diffen kom ifrån och kolla om man kan få ur dem regnr på bilen diffen satt på, har man detta lär man kunna be BMW skriva ut en utrustningslista? Koni: Gör den någon nytta överhuvudtaget om det förhåller sig som du säger? Det är väl för att man inte ska köra fast som man har diffspärr? Min förra diff hade spärr enligt utrustningslistan och jag har heller aldrig kört fast när jag hade denna monterad till skillnad från min förra 320 utan diffspärr. |
| Du får en helt annan dragkraft ut ur böjarna med lamelldiff.Sedan blir bilen konsekvent överstyrd vilket är mycket trevligt. | |
|
För övrigt är det inte en diffspärr utan diffbroms, det är viss skillnad, diffbromsen har en 25% bromsverkan och klarar bara av att överföra en viss kraft till det hjul som har bäst grepp, restaen går ändå till det hjul som har sämst fäste. Enklast o kolla om bilen har diffbroms är att hissa upp bilen på ena sidan bak, så att ena hjulet är i luften o andra står på backen, släpp handbroms o växeln, försök sedan vrida det hjulet som är i luften, går det o snurra utan vidare är det ingen diffbroms. Hissar man upp båda hjulen ska båda hjulen snurra åt samma håll när växeln är urlagd går dock trögt, med växel ilagd ska det inte gå att rotera hjulen ens, utan diffbroms snurrar hjulen lätt oavsett!! ///Magnus |
|
Paap Reeder |
Hej JanneT! Min diff till M5:an var väldigt fin när jag köpte den. Skulle gissa ca 4000 mil. Efter ytterligare några tusen mil med mig bakom spakarna så "drog" jag från ett "fotgängarljus" och kom med hjulen litet olika på de vita strecken varvid bakhjulen kom att hugga väldigt p g a olika underlag och sedan slutligen upp på asfalt igen. Hörde att det inte lätt bra. Tror att det var då jag "smällde på" medbringarskivorna. Nått som är retligt är att det inte finns en lamell eller övrig pryl att köpa till innehållet. Skulle behöva fräscha tryckbrickor (de stora böjda) samt en grovlek större på schimsringarna. MVH /// Paap R |
|
civilization:Som sagt så är det ju diffbroms vi diskuterade,spärrar har ju bara riktiga terrängvagnar :) Diffbromsen har naturligtvis den funktionen att hjälpa till i startögonblicket också men roligaste funktionen är i t.ex "drivet" ut ur rondeller o dyl...Kanske ska tillägga en smiley också :) Paap:Aj,aj då....Iofs så tror jag att jag åtskilliga gånger råkat ut för samma "grej"...Men jag hoppas och tror att mina vibrationer eller "studsningar" i startögonblicket har andra orsaker än slitna "diffattiraljer" iaf(gäller då M535:an)... Tror att det är gummiklumpen som håller bakaxeln i mitt fall(har inte bytt den än nej ;)). Kardanaxelknutarna funderas en smula på också. Tycker att dem inte glappar så speciellt men jag vet inte...Vet inte hur mycket glapp man ska tillåta iofs.. Mvh Janne. |
|
|
Paap: Kolla med Peder på Mobimech Länk , han ordnade fram lameller och tryckbrickor åt mig som inte gick att frambringa genom BMW när jag renoverade min diffbroms. _______ //Niklas |
|
|
Koni>>>Bra tips! Vet aldrig när man själv behöver grejorna :) Hoppas att det dröjer en smula för min del iaf. Mvh Janne. |
|
civilization |
...jo brukar i vanliga fall kalla det diffbroms lr slip-diff men även då brukar en del påpeka att det heter nåt annat =) Min bil har tyvärr ej ASC+T så det kändes alltid bättre att veta att man åtminstone slapp köra fast på mornarna när man skulle till jobbet... Har vid något tillfälle stött på en tråd där det diskuterades hurvida man kunde "spänna" lamelldiffen? Tror det rörde sig om E30 i det fallet, nåt man kan göra även på E36 kanske? |
Paap Reeder |
... väldigt bra Koni. Tack /// Paap R |
civilization |
E21: Testade att hissa bilen på ena hjulet och detta gick lätt att snurra...ingen diffbroms med andra ord. Och antagligen strul med skrotfirman osv... suck |
Paap Reeder |
.... du kan ju ha en lamelldiff ändå fast den kanske hängt sig som min gjorde p g a grader på medbringarna. På en E28 samt en E32/34 kan man genom oljepåfyllningshålet se så mycket av differentialhuset att man kan avgöra om det handlar om en lamelldiff eller ej. Ser du en homogen metallcylinder med ett antal siffror som brukar ligga precis mitt för oljepluggen har du en lamelldiff. Ser du diffdreven genom att titta snett in har du ingen lamelldiff. MVH /// Paap R |
civilization |
Paap: Tack för tipset, man kan ju alltid testa att kika efter. Men det du säger om grader i medbringarna...? Vad innebär detta egentligen? (mina kunskaper om bilar är ganska begränsade =) |
Paap Reeder |
Hej civilization! Mailar en bild till dig. Den är tagen inuti själva diffhuset och du kan se graderna på "väggen av spåret" som en av de 4-klackarna i medbringaren skall löpa i. Filade ner det och diffen blev som ny. Var ute för 30 min sedan i snön och den klipper till direkt. MVH /// Paap R |
|
Ngn som har en fin skiss på hur det fungerar med och utan? Vad har jag på min och hur påverkar det drivningen? /// B-O M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min:Länk |
|
civilization |
Paap: Tack, tror jag hänger med. Är det någonting man kan göra skälv förhållandevis enkelt om man vet vad man ska titta efter? Eller flyger det kuggar och fjädrar om man försöker öppna siffen =) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.