|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
henke lexus De stoppad även i den trimmade 6.9:an i SL-karossen(Dallas-moppen), vilket gjorde bilen nästan okörbar... Standard utvecklar den: 550Nm, 286Hk. Trimmad i första steget 610Nm, 321Hk. "CP"-bilen lämnade, vad jag vill minnas, 702Nm, 450Hk. Detta är alltså på 70-talet, i en familjesedan.... Betänk att slagvolymen är nästan 7 liter! "Jänke/lastbils-volym... Lakridsränder kan läggas....att köra på asfalt är som att köra i smör.... Mvh /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
KRAFTWERK: MB hade på 20-talet en betydligt råare bil än 500 o 540K. Den byggdes först som 770 ( K med Kompressor ), sedan S, SS, SSK, SSKL. Inget K för Kompressor nu, trots att dessa hade det. 770 står för motorvolymen (7700 ccm ca.), S för Sport, SS för SuperSport, SSK för SuperSport Kurz, SSKL, för SuperSport Kurz Leicht.. Dessutom var 500 o 540K mer en lyxbil, än en sportbil. Tävlingsverksamhet med standardbilar började MB med långt tidigare, men dessa var de mest kända. Även om denna avdelning inte hade något officiellt namn, så fanns den. Efter 300SLR olyckan lades tävlingsavdelningen på is, tills de kände sig tvungna att ta fram ännu en "måsvinge- merca", ( C 111 ) i slutet på 60- talet. Denna kom som ett koncept, men slog massor av världsrekord. Faktiskt även med diesel!! Ungefär då började MB;s nuvarande tävlingsavdelning, som sedan delats upp på flera olika. Jag tror i.o.f.s att AMG inte hade något med dessa att göra... Tänker till och med skryta med att jag suttit i en av dessa! En ( väldigt orange ) var utställd på Philipsons i Göteborg när jag var 5-6 år. Farsan, som då startat upp biluthyrningen hos Philipsons, såg till att jag fick sätta mig i den. Det glömmer jag nog aldrig =) alfatok.... |
|
|
alfatok! Jag avundas Dig, verkligen!!! C111 tycker jag är ofattbart snygg, men det råder visst delade meningar om detta i min bekantskapskrets... Dock står jag på mig :) En sak jag tycker är litet rolig, är Mercedes användande av begreppet Leicht! Flera av deras "Leicht" vagnar tangerar ju 2-tons sträcket..., men vad fan, är det kassaskåp, så ÄR det!!! Vikten har ju ändå aldrig nämnvärt påverkat deras prestanda... En kompis till mig köpte en W116 450SE 6.9, och tyckte att det skulle vara en perfekt bil att åka på Europasemester med...Han skulle bla. till Grekland, då han hade släkt där. När Tyskland var avverkat i c:a 220Km/h, konstant, hade han tankat upp 30% av reskassan, fått 2 grava fortkörningsböter (med hot om internering i Tyskt fängelse...), samt slitit ut bakdäcken.... Han åkte inte till Grekland... utan kom hem med svansen mellan benen, efter endast 1,5 veckor, spenderade i Tyskland och Holland... HAHAHA!!! :oD Oj! vad vi hade roligt åt honom!!! En anekdot om mig själv och Mercedes, är en av gångerna vi hade en 600 Pullman 6.3 inne på firman till försäljning! Vi skulle ställa ut bilen på "Köpmangatans dag" i E-tuna.(årligt jippo)! När bilen sedan skulle köras tillbaks till firman, som ligger i utkanten av stan, så ville en Fiat Uno Turbo!!!! tävla med mig vid det sista rödljuset innan det blir landsväg...(herregud!!!). Han varvade som en tok, o tittade på mig...När det slog om till grönt, spettade han iväg som bara fanken, och var naturligtvis mycket startsnabbare än 600:an. Jag trampade fullt, ock höll kvar... Mercedesen tvekade litet, sedan reste sig huven framför mig, och hon "satte" sig skitsnyggt, med två gråsvarta avgasvirvlar bak aktern, och sedan kom accelerationen... snällt först...sedan helt hejdlöst, och jag höll kvar i botten... Sedan kom hon, som en STOR-TYSK ohejdbar riks-murbräcka och blåste förbi den lilla Fiaten, med sådan kraft att jag trodde snubben skulle blåsa av vägen och volta... Han fick problem med kontrollen i alla fall, för han for fram o tillbaks mellan filerna... 180Km/h hade jag på klockan, när jag släppte av, men då drog hon mycket villigt fortfarande! Fiaten var en prick i backspegeln :) Han kommer nog ALDRIG, att försöka visa sig på "styva linan" mot en stor Mercedes igen :) Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
"En kompis till mig köpte en W116 450SE 6.9, och tyckte att det skulle vara en perfekt bil att åka på Europasemester med" Ha ha ha....kul läsning. :-) |
|
|
KRAFTWERK: Visst är det något speciellt med dessa Lok- typ 600:an =) Jag såg i detta inlägg också att du skrev att 6,9: an sattes i SL. Det var faktiskt nytt för mig, jag vet att de satte den i SLC dock. En SL ( original 350 -72 ), som min far köpte av Heidi Broström 1975, hade fått denna maskin isatt. Vi fick reda på det först Efter att den såldes, men jag kommer ihåg att den gick som f-n. Det hade jag antagligen tyckt om en vanlig 350 också, man var ju inte så gammal då, och farsan köpte den efter att ha kört Citroen 2CV i många år... I detta ex var den tydligen isatt någon månad efter köpet, och inga emblem eller något annat skvallrade om det... Tydligen tyckte hon att den var slö original ; ) MVH: Mats alfatok.... |
|
|
alfatok Jo, de satte den även i SL. Vi hade en Holländsk finansiär en gång på 90-talet (Joop Van "nånting", heter han). Han hade en sådan bil som han ofta körde på Nürburgring.(helt sjuk snubbe, för övrigt...hade alltid hunden med sig i bilen på banan...och fick betala extra för detta, har jag för mig...) Han hade även en SL med S600 V12:an i, men den var byggd av nån duktig, Holländsk bilbyggarfirma i efterhand. Gick som ett APA-SVIN, rakt fram, men var okörbar på bana, dock... Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
BTW, Alfatok, jag ser att Du är säljare, som jag! Vad säljer Du för nåt? Bilar? (om inte, så borde Du...) Även jag har ett STORT hjärta för Italienskt (se min profil). Dock har jag aldrig haft ekonomi att skaffa Ferrari eller Maserati.(man vill ju ha en 250 GTO, eller Berlinetta Boxer (har kört en), eller Maserati Sebring(ljuvlig inredning), eller kanske Ghibli SS Convertible...) Spana in mitt gamla jobbs hemsida: Länk Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
KRAFTWERK: Jag säljer ( tillfälligt ) kontorsprylar. Jag har varit säljare i 14-15 år nu, men mest sålt kemokalier genom åren. Letat nu efter något som jag vill stanna på. Bilsäljare skulle passa mig bra, gärna på ett ställe så som ditt gamla! Skulle passa mig ypperligt. Jag har funderingar på att starta ett liknande ställe, men det krävs lite pengar då. Däremot har jag en annan idé som kommer att genomföras om inte alltför länge. Kanske du kan hjälpa med råd, eller varför inte vara med? Jag fiskar inte efter investerare, men efter kunskap, och varför inte kunnigt folk? Maila mig till : alfatok@hotmail.com, så får du reda på mer. Jag såg i din profil att du haft skapligt med bilar, skoj! Allra mest glädjer det mig att du haft en Bertone, en av de vackraste och roligaste bilar som byggts! Har för tillfället 2 stycken, en 1600 GTJ -75 och en 1300 GTJ -73, med 1750 spis. Tyvärr kan jag inte sitta och fylla i alla bilar jag ägt, kommer inte ihåg alla. Men det nog uppåt 40-45 BMW och snart 20 Alfor. En del annat också, men inget som jag direkt uppskattat. Förutom mina 3 Citroen 2CV då =) Har dock ingen nu.. Mvh: Mats alfatok.... |
|
|
alfatok (Mats) Jo, litet bilar har det blivit genom åren... Har haft ett 60-tal vagnar, själv, om man räknar in antalet "vinterbilar", och de tafatta försök jag gjort, att försöka behålla "vettiga" familjebilar så som Volvo, Toyota, Audi och VW mm. Dessa försök har dock misslyckats totalt... Jag stod tex. inte ut med min senaste Volvo i mer är tre veckor... Kändes som att bli hämtad av föräldrarna, men sitta på fel plats i bilen...(bakom ratten...) Hehe!!! Mina Citroëner har jag dock avgudat! Den roligaste (GSA Combi Club, med vevstart) blev jag påkörd i, så den blev skrot :( Jag mailar Dig... Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
MB 300 sel 6.3 (1968-72) måste väl absolut anses som den första sportsedanen? Med korrekta hjulvinklar, dämpare samt rätt däck håller den många på pappret vassare bilar stångna! 1920kg/250 hk ska inte gå på 6.5 sek-100 (enl MB OCH samtida tester) men det gör den! Ureffektiv autlåda utan energikrävande momentomvandlare som redan hamrat i trean före 90, dom uppgivna 250hk är några fler i verkligheten, drygt 500nm från strax över tomgångsvarv...En 6.3a som är genomfrisk är kul än idag! Absolut en 70-talets motsvarighet till den nya B7'an! |
|
|
Mats-saH Jag kan nog hålla med dig om att av dessa tyskar var den nog den första Riktigt vassa "sportsedanen". Men om du menar i allmänhet, så fanns det många som var före. Exempelvis Jaguar Mark II, med 3,8 liters raksexa och 265 ( SAE) hästar. Inte noll till hundra på 6,5 men väl 7,5 i vasaste versionen. Engelsmännen har ju också länge haft sina Aston-Martin, deras Vantageversioner var mycket snabba redan tidigt på 60- talet. I små serier fanns också exempelvis en mycket potent och vacker bil som hette Monica, och några till. Fransmännen byggde sina Facel- Vega, som garanterat var rejält raska vagnar, långt tidigare. I Italien hade de Iso som byggde ( relativt ) överkomliga sedaner ( Fidia ) med hiskeligt många hästkrafter, och redigt vrid. Även Maserati hade ju sin Mexico, och Ferrari sin 365 alt. 400, och 400i. De Tomaso blandade sig också i leken, men ungefär när MB:n kom. Lamborghini byggde sin Espada, den såg sportigare ut, men var full kapabel att låta 4 peroner fraktas med behag i mycket höga farter! Ferrari, Maserati, Lamborghini, Monica, Facel-Vega och Aston Martin ligger väl inte direkt i de lägre prisklasserna, men det gjorde inte MB:n heller... MB: n sålde heller inte mest av dessa vagnar. alfatok.... |
|
|
KRAFTWERK: Jo, jag har också haft min beskärda del av "svennebruksbilar". Problemet har då faktiskt varit att de inte fungerat tiiräckligt bra! Har haft 4 Volvo- varav 3 var skitkass, och den fjärde sålde jag efter 3 dagar. Gjorde ju lite pengar på den =) En helt värdelös SAAB, en ännu sämre Ford, och en sopig Honda accord. För att nämna några. Jag Förstår inte varför folk köper sådant? Tänk dig den som beställde min SAAB när den var ny. "Jag skulle vilja ha den i diarrébrunt, med beige inredning- går det för sig?" Bara en sådan sak... Eller en av mina VOLVOsar: "Jag tar den där konstigt gröna i hörnet, men bara om den inte har någon som helst utrustning. Absolut ingen servo, och helst inga mattor på golvet heller." För att inte tala om den vackra motorsången de måste ha hört- "vilket underbart, stegrande fläktljud- en sådan bara Måste jag ha!" Den enda "bruksbil" jag varit nöjd med var en Opel Kadett. Den var grymt tråkig, men fungerade alltid. Ändå hade den gått 38 000 mil när jag fick den. Ja just det, fick den. Alla förutsatte att den var skit- men den gick aldrig sönder på 2 år, och 4000 mil. Detta har lett till att de bruksbilar jag använder, inte är "normala" sådana. Exempelvis tycker ju de flesta att en Alfa 164 med V6:a aldrig kan användas som bruksbil. De vet inte vad de talar om!! Bättre bil för pengarna finns inte. Lite elfel hit o. dit, men de går alltid, är skitroliga att köra och är snygga. För att inte tala om min nuvarande 164 V6 Turbo =) Förresten har jag svårt att definiera "bruksbil". Jag har använt nästan Alla bilar dagligen. Men oftast har man ju mer än en bil samtidigt. Då tar man ju den man känner för- den dagen. Oj- tråden har visst spårat ur lite nu- sorry... alfatok.... |
|
|
Alfatok - jo för tusan både Jaguar/Aston + div italienare har gjort vassa bilar tidigt! Fast jag betraktar dom mer som rena sportbilar, i 300sel'n åker 5 pers bekvämt utan att nöta på varandra! (iofs vet jag inte riktigt vad ursprungfrågan gällde i denna tråden) Min kompanjon på 80-talet var tokig i engelska sportbilar, han hade bl.a. en E-type 4.2(tror den var på 270sae) samt en Aston DBS Vantage (330sae har jag för mig) Han var otroligt störd över att inte kunna hänga av 6.3an, särskilt med den lilla lätta E-typen!(väger väl minst 500kg mindre?) Det var bara om vi låg jämnsides i 180, och gav fullt som 6.3an blev frånåkt, upp till dessa farter var dom chanslösa trots att han la ner stora pengar på div. "justeringar" för att ge 6.3 på nöten! |
|
|
Mats-saH: Jag får nog hålla med dig ( med vissa dubier ). MB:n är om inte annat ett grymt Autobahnlok. Fortfarande svårslaget! alfatok.... |
|
|
Kom ihåg när jag som 7 åring satt i baksätet på pappas 300SEL 6.3 och myste.... kändes skumt utan bälte och inredningen var i blå plysch... men vilken bil... tyvärr spenderade den mesta tiden i garaget då far inte var så pigg på att tanka 120L för en resa på 50mil... Ahhh zigeunergold med blåplysch och jättemotor... de var bil det... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Tror det var på Discovery som det var ett reportage om 300SL för ett tag sen, minns speciellt att dom sa att den hade en toppfart på en bit över 200, i en tid när hälften så snabbt var extremt. I programmet benämnde dom 300SL som världens första supersportbil. Länk Malte |
|
|
MalteK: Jo, det var väl en superbil på sin tid. Den gjorde uppåt 250 med rätt utväxling (du kunde välja mellan 3 olika vid köp). Men kring 1928-29 hade Bugatti sin Typ 35B, och någon mer, som toppade kring 240. De gjorde 0-100 på strax under 7 sekunder. Även Alfa-Romeo hade några värstingar, men Bugattin hade lite högre toppfart. Dessa såldes ungefär som 300SL, alltså till gatbruk likaväl som till tävlingsförare. "Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.