AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.742

Varför dissar alla M40-motorn?

Sida 2 av 2
pob
Roligt att du nämnde en Morris 1000, med tanke på att det står en sådan på gården UTAN rost så kanske jag har rätt iaf?

Så att säga att det är dåliga motorer är nog den största lögnen..

/Pontus Bergström
(OO=00=OO) Länk
-BeeMWe-
En gång ingen gång, undantag finns alltid.

Det är inte så svårt att erkänna att konstruktionen på motorn är kass jämfört med andra motorer.

Tillochmed Jaguars motorer från 80-talet är av bättre kvalité.
Om du inte vil serva din motor föreslår jag Volvos B21A, bra motor...NOT!
dumdum
har själv m40 motorn och sköter man bara om motorn så finns det inga nackdelar med den. Visst kan den börja knacka och leva fan men vill man ha kvar bilen då får man lägga ut pengar på den. Ett byte av en kamaxel är inte så blodigt som många tror. MotorNord har väldigt överkomliga priser.

karaktären som motorn har mycket trevlig. Men man ska inte förvänta sig för mycket, det är trots allt 1.6 alt 1.8l slagvolym.

----------------------------------------
Min 316 börjar bli rolig på vintern :)
----------------------------------------
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag fattar inte varför man bygger en motor som rensar ventilerna om kamremmen går av? Idiotiskt..

Jag hade en calibra som jag fick motorrenovera två gånger, första gången kamremmen, andra gången kamremspännar-rullen..

Skitmotorer..
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
EvergreeN: För att kunna bygga en modern, bränslesnål och ren bil, måste motorerna utformas så. Att det sedan finns några gamla spisar från Hisingen och Rüsselsheim som fungerade "bra" för sin tid, är en annan sak.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ma
35
Manne74
318i-89 (Utställningsskick..)
E34 520i-96
Hmm.. jag vet inte om jag blivit så mycket klokare, men om jag fattat saken rätt så är grundinställningen att motorn vad gäller karaktär är helt ok men att serviceintervallerna gör att den kräver omvårdnad samtidigt som man straffas hårt om man skulle slarva med just dem! Pust..låång mening!
Bra eller dålig handlar väl helt enkelt alltså om hur pass beredd man är på att ta sig omaket motorn kräver eller inte...
Lite förvånande på en BMW-site att det gnälls så mycket på att ett motor kräver underhåll, hade det varit Toyota hade jag hängt med bättre..*s*
Det är ju kul vad fdolk klagar, har ägt flera som förvisso har låtit lite från toppen, men faktum kvarstår att vid 28000 mil är fortfarande inget gjort åt motorn och värst välservad är den inte..

Ingen nämner "Hyvelbänken" som satt i 528i några år på 80-talet, en motor som blev sne i toppen och börja ryka vatten bara du snuddade vid begreppet varmkörning...

calle1983
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag gillar motorn! Bra karaktär! Min bil hade rullat ca 18000 mil när jag köpte den och jag körde med den i 2 år utan några problem. Jag har aldrig misshandlat en bil så hårt som denna och motorn gick hur fint som helst. Flera gånger dagligen varvades den lilla rakaren till varvstopp. Flera bankörningar.... Åtskilliga burnouter.... Byte endast kamrem när jag köpte den. Motorn gick hur fint som helst när jag sålde den. Bilen var välservad vid köp och under mitt ägande.

Mvh. Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.