AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.417

Problem med ETK och Windows XP

Sida 1 av 2
di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Hej,
Jag har problem med installationen av ETK och Windows XP Professional (SP1).
Får fel-meddelandet: ”Unable to open ETK database” när jag försöker öppna programmet.
Har försökt ”allt”:
- Först intallerat Sysadm (från ETK CD 1 skivan) sedan ETKn, sedan priserna o sedan TISen
- Använt C:\BMW95 (och ingen annan mapp)
- Av-installerat allt och försökt igen ett antal gånger....men icke!

Sysadm och TISen funkar fin-fint, men dock ej ETKn (samma fel-meddelande varje gång).

Jag har fått allt att funka (även ETKn) i en annan PC med Windows 2000 och med samma CD skivor !!

Nagon som vet varför det inte funkar med XP?

Diesel är bäst!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag gjorde percis som du och det fungerar jätte bra!

Mvh Abbe

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla så att du har senaste SYSADM installerad (ta den nyaste från ETK eller TIS).

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Har haft problem förr när man installerat i mappar som har delade namn..alltså typ Program Files...men om du använt c:\BMW95 så kan jag inte förstå varför det inte fungerar..har aldrig varit problem med ett sånt mappnamn för mig..så sorry...förressten..priserna?? har du dem? hur får man tag på dem?? skulle ju vara super att ha!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Pröva att välja att köra det som ett Win95 program genom att markera och högerklicka på ETK programmet. Välj sedan egenskaper och kompabilitet.

När du installerar så har jag för mig att man kan göra det som admin eller klient. Det skal inte spela ngn roll men ibland så är XP knepigt.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
OK! Provar ikvall med att andra ETK exec-egenskaperna till Win95.

Spookshow: Jag har priserna fast i Euros (jag bor i Madrid) Om du fortfarande vill ha dem kan jag e-maila dessa till dig (2 zip-filer 1.6MB totalt).

Tack for hjalpen!

Diesel är bäst!
Ja gärna! Det är ju bara att räkna om det :-) Vore väldigt schysst av dig!! Skicka dem på mailen i användaren :-))

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Du borde ha dessa nu!

MVH/DieselKing
Du har mail nu Diselking....

Pa
60
PacmanRacing
Nämner bara BMWna...
850i -92
750iL -89
750i -92
540i -98
Okej....nu fick jag genast en "dum" fråga här.....har en cd med lite BMW-proggs som jag fick av brorsan. Installerade lite av varje från den och fann ett SysAdm och ett TIS. Vet inte om där finns mer på skivan, men det kan man ju kolla sen.

Jag vet ju nu att TIS = Technische Informations System och att det finns ett DIS som är Diagnos Info.....bla bla

Men...vad är ETK?

Kan man använda nåt av dessa till att kolla OBD på bilen (850i) och vilken hårdvara krävs då?

//Pacman
ETK är BMW:s reservdelskatalog. Alltså alla reservdelar i lite sprängskisser och alla artikelnummer m.m

di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Nix det funkade inte!

Installerade pa nytt, andrade till Win95 bade pa Sysadm och ETK, men fick samma
fel-meddelande "Unable to open ETK database".

Har ni mer tipps????
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
När jag haft problem på Win 95, har jag avinstallerat rubbet, tagit bort ALLA filerna på hårddisken manuellt och ominstallerat. Sedan har det fungerat, så prova detta.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Kanske är en dum fråga, men har du installerat Microsoft ODBC också? I anvisningarna till min ETK (feb 03) står det att man ska installera det först.

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Kan man köpa ETK-skivan på BMW?
bustorp
Finns viss någon engelsman som säljer ETK o TIS på eBay som har fel på sina kopior så man får fibbla som f-n för att få ihop har jag hört. Det är väl inte därifrån dom kommer månne?
TROR jag vet en som kan lösa det i s f.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Såg att mitt tidigare inlägg togs bort då jag "efterfrågade copyrightskyddat material".

Är det någon som vet var jag kan köpa ETK-skivor någonstans då. Naturligt vis inte "piratkopierade" förstås ;)
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Dieselking, har du fått det att funka? Jag har samma problem ”Unable to open ETK database”. Kör Win XP Pro med SP1. Har testat 4 st ETK versioner idag och har sammanlagt satt ner ett par timmar för att få det att funka, men utan resultat. Slut på ideer just nu. Kan nån hjälpa mig?
ha
184
hakgle
325i Cab -92
635CSi -85
Ett tips kan vara att uppgradera till SP 2. Jag kör också på XP Pro fast då med SP 2. Har Sysadm 1.4.1.1 samt ETK 4.1 funkar felfritt.

Håkan
Jag kör XP Pro med SP1 och Sysadm 1.4.2.0 och ETK 4.1 och det fungerar utmärkt.
Plumber
ETK SKA fungera med XP och servicepack1&2.

Felmedelandet ni får, får man också om man försöker "dubbel-starta" programet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.