AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.717

Såg ni kvällens TopGear på femman?

Sida 1 av 2
jag tittade på kvällens topgear och dem sågade Bmw 1:an totalt! dem hade inget positivt att säga om den.

någon mer som tittade?

Mvh Dragolito
ASTON MARTIN: världens bästa bil ( enl Clarkson) säger väl en del om det programmets trovärdighet (och lokalpatriotism)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Han dissar ALLTID BMW!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
LITE dumt att totalt nobba 1-serien pga 0-100 tiden på 116i. Jag menar, vad gör E46 316i? Kan hålla med om att ingen nuvarande 1-serie bjuder på nån hisnande prestanda, men sen har ju inte sexorna lanserats ännu.

Men med tanke på Jeremys inställning till allt som inte är brittiskt så är det ju att vänta, och med tanke på programmets underhållskaraktär så kan man väl bjuda dem på det för att få se dem totalsåga små Vauxhalls, Ford m.m. ;)

/// Olof

Länk
er
375
erc
218i Active Tourer -16
För att vara ett motorprogram skött av motorintresserade var inslaget om 1-serien riktigt, riktigt dåligt. Visst, en 116i kanske inte står för kärnan i BMW's filosofi, men 10-11 sekunder till 100km/h är väl något av en norm i klassen (Golf, Focus, A4 etc etc med 1.6-motorer). Undrar vem av de där anglofilerna som verkligen trodde att en BMW i golfklassen med 1.6-litersmotor skulle göra 0-100km/h på fem sekunder... Nej - TopGear fyller bara en funktion - den spär på mina fördomar om brittisk bilindustri, brittisk bilfilosofi och brittisk patriotism. Den där Ford Coupé (Aston Martin DB9) han körde till Monte Carlo och som var världens abslout cooooooolaste bil skulle jag inte ens snegla på om jag kunde välja bland dess konkurrenter. Ärligt talat - hur magiskt är Aston Martin på det europeiska fastlandet?
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Kan meddela att en E46 316i med 1,8-litersmotor gör 0-100km/h på 10,9sek. :) Faktiskt undrar jag varför det inte sitter en sådan motor i 1-serien... 175Nm mot 150Nm. Men, det kommer väl en 118i inom kort med en uppskrämd 1,8...
Man får ta deras uttalande med en nypa salt. Det är en (brittisk)motorshow med mer fokus stand-up-comedy än seriösa bilrecensioner.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
bf
305
bfg
M3 SMG -02
men vaf*n, tagga ner lite pojkar...

För det första var det ingen test av 1-serien - bara en nyhetspost (serien som går på TV nu är ju över ett år gammalt). Jag kan faktiskt hålla med om att 116i kanske inte rimmar väl med "the ultimate driving machine" namnet...

Sen att Jeremy alltid dissar BMW är FEL. Bara i den senaste (den som gick förra veckan i UK) sa han det själv "its a BMW, its always going to be good to drive, but its such a boring choice!". Och då menar han inte att bilen är tråkig, bara att valet är det. Ni fattar inte vilken image BMW har i UK, de är så vanliga så man spyr på dem (jag skulle aldrig köpa en BMW om jag bodde kvar i London - bara min gata hade 60% bmw).

Sen är det ett underhållningsprogram med brittisk humor - de driver ju med det mesta och varandra hela tiden, så bli inte stött bara för att vårt älsklingsmärke får ta nån smäll ibland, det gäller alla märken - ni skulle ha sett Aston Martin testerna under 90 talet - snacka om sågning.

Sen fattar jag inte vad ni har emot Aston Martin - nuvarande bilarma (DB9 and kommande Vantage) är helt klart bland världens bästa i sina klasser (och har lika mycket att göra med 80 och 90 talets AM som en BMW 330i har med en BMW 700) och grymmt snygga enligt mig...

Hur som helst, jag tycker att Top Gear är världens bästa och mest underhållande bilprogram. Vill ni ha motorfakta så starta upp Trafikmagasinet, vill ni somna framför tvn så titta på motorjournalen, men vill ni skratta och titta på snabba bilar som gör häftiga saker så titta på TG.

/bfg
Antingen kan man bli förbannad över uttalanden som "Här står de tre bästa bilarna i världen" medans han pekar på tre Aston Martin modeller, eller så tar man det för va det är, ett brittiskt motorprogram med en hel del patriotisk humor inblandad. Att en engelsman inte gillar tyskar är knappast något ovanligt och att han därför väljer att jävlas lite extra med de tyska biltillverkarna är knappast konstigt, det går säkert hem bland britterna också för den delen.

Det är väl inte konstigare att han hyllar sitt favoritmärke än att de värsta fanatikerna här tar till vilka argument som helst för att motivera varför bmw ALLTID är bäst (X5 snabbare än sina konkurrenter på bana är kanske något fanatikerna tycker är relevant medan andra av oss tycker det är ett komiskt argument för en bil i SUV-klassen). Hade programmet utgett sig för att va objektivt hade det varit en annan sak, nu är det ett program för brittiska bilentusiaster producerat av brittiska bilentusiaster och bedömningen blir därefter. Ungefär som om Autopower skulle göra ett bilprogram och totalsåga bmw istället för att höja dem till skyarna, inte särskilt troligt eller hur ?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
TopGears programledare är för sköna...

Aston Martin är väl inte direkt någon dålig bil längre, dock sågade ju Clarkson växellådan i den ena. Sedan blev ju Rovers minsting total sågad, så särskilt patriotiska vet jag inte om de är?

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Aston Martin är en av de vackraste bilar som byggts tycker jag, sedan om den är världens bästa bil är en annan sak, Är Volvo-Saab bäst bara för dom tillverkas i Sverige :)) självklart :))

Nån Indisk Rover råkade väl ännu mera illa ut :))´

För övrigt så glömde dom bort att det finns en 120D som puttrar iväg på 7,9 sek upp till hundra.
Visst är dom lite väl "flamsiga" ibland, men brist på annan TV underhållning så står man ut med dom i vissa fall är dom riktigt underfundiga :)) Joppe i Motorjournalen är ju inte så mycket roligare han heller :))

///MVH Hasso
Länk
Al
35
Alen R
528iA -99
Tycker att TopGear är ett helt underbart program och väldigt innovativt, så att säga...var har ni sett ett "test" där man försöker komma undan en Apache stridshelikopter eller att tävla mot det franska snabbtåget ner till Monte Carlo...okej, handen på hjärtat, det är visserligen inte så upplysande och faktarikt, men roligt är det! Gubbarna är helt underbara, de driver med varandra och med sig själva. Tycker inte att de är överdrivet patriotiska, de sågar ju Vauxall och Rover så fort de får chansen...Clarksons hatbil nr 1 är ju en Sierra!

Jag har slutat se på Motorjournalen av ren princip, det är bara skitsnack om mopeder från 50-talet och i varenda avsnitt ser man Sundfeldt köra något runt någon bana skrikandes "Faan va det går!"
Då struntar jag i att nämna femtielva reklamavbrott och Ring och tävla-snuttar...effektiv programtid? Tja...15 minuter kanske...

Nej, tacka vet jag för TopGear! Lägg ner Motorjournalen och köp visningsrättigheter för TopGear i stället!
D-diddy
BFG och Alen.
jag håller med er. Top gear är kunglig UNDERHÅLLNING.
Motorjournalen har helt tappat fästet och jag ser gärna topgear i fortsättningen så kan motorjournalen somna in i den dvala dom verkar falla allt närmare.

David

"The unattainable is invariably attractive"
52
447
528:n
528i -96
Håller med om att Motorjournalen går knappt att se längre! Brukar spela in på videon, och ja....15 min. senare så är det klart! Bara massa löjliga ring hit o vinn snack och reklamavbrott.
Skönt att man kan spola det mesta för annars är det nästan inte värt att offra en timma för!

Tror inte ens att programledarna vill ha det så själva, utan ekonomin får nog styra eländet.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Tycker topgear är kanon och särskildt häftig är ju faktisk inte 116i i mina ögon. Har länge sneglat på en 120d men kom tyvärr fram till at den var båda dyr och väldigt lite snygg, vilket även Topgear övertygade mig om i senaste programmet
Hej!

I dag var programmet riktigt bra speciellt i slutet när dom testade P mot F:))

Det bästa av allt är att nästa gång testar dom Carrera GT då kommer den att slå varvrekordet på Top gear banan.

Är det flera än mig som längtar tills nästa program??

Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Längtar givetvis till nästa program men just nu drömmer jag mig bort i den underbara värld när man kan köra en ferrrari.

Vilken underbar bil, odödligt vacker enligt mitt tycke. Och ljudet av motorn mår man ju inte illa avb heller.

Länk
jag gillar den unga killen..han är ärlig och gillar z4:an väldigt mycket :)....den andra killen påstor alltid att engelska bilar är best...det börjar bli lite tjatigt
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag blev inte mindre besviken när jag missade chansen att få provåka sveriges första GTR3RS när jag såg hur den gick i kvällens program.

///MVH Hasso
Länk
Hela testet av bilarna för under £100 var helt underbart, precis som resten av programmet. Det är bara att buga, Top Gear är världens roligaste motorprogram, knappast det mest sakliga och faktaspäckade, men tveklöst roligast!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Här är en schysst länk om man missat eller inte kan se top gear. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.