AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.146

Audi s8 och Bmw m5 e39 vad tror ni?

Sida 1 av 3
Hej!

Jag testade en Audi s8 i helgen.
S8an var trimmad, 390Hp 385 Nm.
Bilen ska i originalskick klara 0-100 på 5.4 Sek med förutsättning att den har en manuell växellåda vilket denna som jag testade hade.

Har tyvärr aldrig fått chansen att testa Bmws m5 e39.
Någon som har några erfarenheter att dela med sig om hur stor skillnaden kan vara på dessa två bilar i rent kraft?

Mv.

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Jag kan däremot beskriva hur en manuell org. S8-97 går mot min Alpina;
Upp till ca 120 går de jämnt men efter det så drar Alpinan iväg pga högre vrid + avsaknaden av 4-hjulsdrift. Alpinan och M5 är hyffsat jämna.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
kilroy
Prestandamässigt skiljer det inte mycket. Men tar du ut båda på banan så förvånar det mig mycket om du inte tar dig runt snabbare med M5:an...
kilroy
Håller med STEPHAN...
okej, tack för svaren.
En S8 automat hänger inte med min M5 E34 när man kommer upp i fart. Testade inte från stillastående.
kolla om de finns med här: www.track-challenge.com
M5 på bana slår man inte hur som helst ;))
S8 är en lyxlimo som ska jämföras med BMWs 7-serie inte M5.
Korrektomundo!!!
La
16
Laurén
320i -88
Bankörning har man kanske inte heller i tankarna om man funderar på att skaffa sig en S8...
kilroy
Laurén*Nej...säkert inte...den kommentaren var mest ämnad för att klargöra att acc 0-100 på rak väg är en sak...och att kunna utnyttja bilens fartresurser när det svänger en helt annan...Om nu inte "helicamen" visste det innan...Dessutom får en S8 stryk i alla lägen av en M5:a...utom när det är snorhalt möjligtvis...
OBS! Följande inlägg skrevs som svar på "Helicams" nya tråd som blev raderat, men om han postar det här istället, kanske mitt inlägg låter mera vettigt.

:)

"""Audis S8 ska och kan absolut jämföras med BMW 7-serie, Mercedes S-serie etc.

Tyvärr finns det ju ingen M7, och det är verkligen en bil jag skulle vilja se som verklighet.

BMW 760i kan man ju inte heller påstå gå av för hackor. Den är endast av Mercedes matchad i kvalite i inredning, här tycker jag Audi A8 får se sig slagen. 0-100km/h på 5.5sek är ju verkligen respektabelt.

Men du har helt rätt att gamla 7'an (E38) fastän det är 750i, har nog inte så mycket på en S8.

Ett utmärkt exempel på S8'a i "action" får man ju i filmen "RONIN" där även en M5 E34 får spö.

M5 E39 ska dock inte bli ifrånkörd av S8. Och enligt mig är det mera på sin plats att jämföra S8 med BMW 7-serie än med M5.

S8/A8 och 7-serien är ju placerade i samma segment.
I övrigt tycker jag man gott kan jämföra en F40 med en S600, förutsatt att det är nån ide med testet/jämförelsen, t.ex som Autobild valde jämföra BMW M5 E60 med Porsche 997 CarreraS. Tror väldigt många inte köper M5'an för dess baksäte, utan för dess utmärkta prestanda/motor/karaktär/mångsidighet/sportbilskänsa/m.m.m.m, dock kan välet just därför med betoning på sport falla på en Porsche, som saknar utrymmet, vilket från början inte var den avgörande faktorn. Personligen tycker jag det är massor "coolare" att dräpa en sportbil som 997 carreraS med en "familjebil" åtminstone rakt fram. Och summa sumarum hur många av oss kör regelbundet på bana? För mig är prestandan viktigast i de miljöer jag använder den.

Oavsett är S8 är en massivbil att räkna med."""

kilroy
Utmärkt sammanfattning av den här tråden...För övrigt har M5:an ett utmärkt baksäte för den som behöver plats för svärmorsan ibland...Dessutom har du HELT rätt när du säger att det är coolare att spöa Porschar med en bil som åtminstone ser ut som en "familjebil"...Det visar bara att BMW´s koncept att tillverka snabba, praktiska "familjebilar" med sportvagnsprestanda är oöverträffat...
Audi S8 har inte en chans, inte mot M3 3,2 och inte heller mot M3 3,0 tom om man skulle våga sig på en gissning :)

En S8 dras LÄTT av en M5 och jag tror inte den är så lättrimmad.

Dock är det en völdigt rolig bil, har kört rätt mkt med en sådan på Gelleråsen och den kändes mkt trevlig för att vara en så stor bil.

Du drar aldrig den s8 jag provade med 390 hk och 485 nm.
i alla fall inte med en m3 286 eller 321 hp.
Citat:

"Ett utmärkt exempel på S8'a i "action" får man ju i filmen "RONIN" där även en M5 E34 får spö."

M5an för pisk av en liten fransk skitbil och S8 kan knappt hänga med en Cittra ZX så det är väl inget bra exempel. M5 och S8 rajsade ju aldrig mot varandra!

S8 är inte jättesnabb, den borde inte vara något problem för en M3a.
Inte så snabb?

m3 286 hp 0-100 6.0 sek
m3 321 hp 0-100 5.5 sek
S8 original 360 hp 430 nm 0-100 5.4 sek

s8an jag provade 390 hk 485 Nm 0-100 0-200 :)
Du kan inte jämföra en fyrhjulsdriven och en tvåhjulsdriven bil 0-100.

Vad var det som gav de extra 30 hk?
M femman:

Det jag menade med S8'an i filmen "RONIN" var att scenerna där S8'an körs är väl gjorda, speciellt den när de kör på kvällen. Man får verkligen skåda bla fyrhjulsdriftens fördelar och bilens potential.

Varför ska på detta forum alltid någon hitta nån liten del att kritisera?

Igen, jag påminner dig om att det var en film.

Och vem har sagt att dom skulle rejat mot varandra? Jag sade M5'an får "spö" i bemärkelsen man kan säga att M5'an får "stövel", "pisk", "sked" mfl, helt enkelt de gasar bussigt med bilen.
Jaså med i andra sammanhang kan man jämföra 0-100 väldigt stolt när det handlar om Saab Volvo vs Bmw.
Bmw har bakhjulsdrift oj då det kan man inte jämföra där heller då som vissa stolt gör.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
"Du kan inte jämföra en fyrhjulsdriven och en tvåhjulsdriven bil 0-100."

?!?!? Jämföra går ju alltid!! :-)

Givetvis är en S8 en ruskigt snabb bil och även om jag inte är någon Audi fantast så gnälls det lite väl mycket på den här.. De flesta här är ganska nöjda över att nya M5 spöade 997S i vissa moment och den jämförelsen haltar ännu mer.

Själv tycker jag inte att något med mer än 2 säten (eller kanske 2+2 som Porsche/Ferrari) kan klassas som sportbil, spelar ingen roll om de så kör Ringen på 7 minuter...

Som en parentes kan nämnas att Maybach 57 gör 0-100 på 5,4 sek..

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.