AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.825

trimkam till 320 89

Sida 1 av 2
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
hej
har ett par frågor angående trimkam.
vad är det för kam man ska köpa och vart?
vad är det för effekt vinst?
vad behöver man byta om man byter kamen?
är det värt det över huvud taget?

Mvh/Joel
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
ingen som vet..? :/
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Hejsan!

Jag monterade en 272graders kam (Crane Cams) i min 320i från -84 och gjorde efter montaget en justering på rullande landsväg. Resultatet blev ca 150 motorhästar, och då hade jag ett hembyggt 2,5-tums avgas som enda övrig modifiering. Vi provade att köra med och utan orginal luftfilter för att se om det ströp något, men ingen mätbar effektvinst fanns där.
Montera styvare ventilfjädrar för effekten infann sig vid 7850rpm!

Kamaxlar kan köpas bland annat på MotorNord Länk och där finns flera varianter att välja mellan. Där finns rekommendationer om styvare ventilfjädrar mm.

I övrigt behövs bara en sotningssats, men passa på att renovera toppen om den har gått långt. Annat att tänka på är naturligtvis att motorn i övrigt måste vara frisk för att tåla de högra varvtalen.

Motorn upplevdes kanske en aning svagare i bottendraget, men det kan vara så att det kändes så för att knuffen som kom senare blev större. Ketchup-effekt blir mitt uttryck för karaktären då den var slö i låg och mellanregistret för att blomma ut vid högre varv. Men en fin sång. Altså förändras inte kraktären av motorn så mycket då den redan innan har en spetsig karaktär, men helt klart bättre knuff.

Stegen i växellådan kändes långa efter montaget, kanske hade det hjälpt om man bytt utväxling för att få upp varvtalet en aning, men inget jag testade.

Hoppas du fått lite mer kött på benen. Om det är värt det? Det är helt upp till dig att avgöra. Kostar några sköna tusenlappar, men kan man göra jobbet själv kapar man mycket av utgifterna.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
tack för ett mcyket bra svar! ;)
så det blev så stor skillnad.
frågan är ju bara om man ska ragga tag på en 325 motor och slänga i istället. men jag e lite rädd för fösäkring mm...
kanska ska byta kam ändå då ;)
någon annan med erfarenhet av kam byte?

Mvh
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Om jag skulle göra om det skulle jag ha utgått från en 2,5 för att komma åt lite bättre vrid. Det var min motors svaghet.
svintoleffe
I 325 jag lånar , sitter det en trimkam i köpt av ppf.
Det är en 280 har jag för mig..
Det som jag gjorde efter bytet var att höja bränsletrycket lite, det blev en väldigt skillnad. Har ej hunnit kört något 201 meter o mätt än.=(

Länk Min Bmw
MVH Leffe
be
114
beatnik
BMW 520iT -92
svintoleffe
hur höjde du bränsletrycket?
svintoleffe
beatnik

jag tog en 320 btr o klämde ihop den 2-4 millimeter.

Du sätter två hylsor på vardera ände där luft slangen o returen.

Men du ska vara oerhört försiktig, när du gör det.

Finns ställbara o köpa.

orginal har du 3 kilo, på 325, jat har nu på tomgången 3,2 på Varv har jag 3,4..

Funkar ruskigt bra.

Hur högt ska du ha bränsle trycket, vad är gjort åt motorn.?

Länk Min Bmw
MVH Leffe
be
114
beatnik
BMW 520iT -92
ja lär ha strax över 3 iaf. har 2.2 nu..
2.7 eta portad planad M20B25 topp . 272 schrick kam
tänkte ta tag i projektet igen, har pyst runt lite i den som den är nu men den går inte bra med lågt tryck
svintoleffe
beatnik

Det llättaste i ditt fall, är at köpa en ställbar, o bränsletrycksmätare.

Då vet du hur mycket du ställer.

.
Gör du på detta sättet, så sätter du fast dom som jag har beskrivit, Du sätter två hylsor på vardera ände där luft slangen o retureni skruvstädet, så tar du ett sjutmått, o mäter före, så klämmer du 2 millimeter.
O så skruvar du ditt den, med en bränsltrycksmäater ochså, så kollar vad du får för tryck.
om för lite, så demonterar du o fortsätter, hylsorna ska vara lite mindre än btr är.
Jag skulle tipsa, att du har högre än 3 kilo, för du har ju 2,7 liter, jag har bara 2,5 o kör med 3,2-3,4. o har bara trimkam.

Frågaom något är osäklert.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
be
114
beatnik
BMW 520iT -92
ska testa det, har kollat runt lite på ställbara å dom kostar en slant , å de spräcker budgeten rejält
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
finns ombyggnadssatser till orig btr för ca 700 kr, då kan du ju ställa grundrycket lätt !
be
114
beatnik
BMW 520iT -92
niklas g

var finns dom att handla ? låter ju högintressant
svintoleffe
beatnik
Kolla på dessa ställen.

Länk

Länk

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Var sitter Btr´n?
Dum fråga javet men.....
be
114
beatnik
BMW 520iT -92
svintoleffe. fulknepet med å pressa ihop btr:en , antar att de funkar på bilar med motronic sprut oxå
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
kan man ändra så man INTE får mail varje ggn någon skriver i en gammal tråd man skapat?
Visa användare
318
BMW_pelaren^^
Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a
bmw 324td E30 -88a
Bmw 750ia E32 -91a
bmw 730i E32 -89a
hallå ja har en blå eloxerad btr me tryck klocka å allt som ska säljas e de nått intresant ?
svintoleffe
beatnik

Jag kör ju motronic, så det funkar fint

E30_Beemer
Det sitter alldeles ovanför termostat huset sitter en lite oval sak med två slangar till.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
be
114
beatnik
BMW 520iT -92
bmw pelaren
det är intressant , kostyar den då?
Visa användare
318
BMW_pelaren^^
Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a
bmw 324td E30 -88a
Bmw 750ia E32 -91a
bmw 730i E32 -89a
den kostar 800 men den är nog tingad redan men annonsen fins på www.200sx.nu annonssiderna /delar ha de fint
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.