AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.746

bilen började hacka o dog..misstänker bränslepumpen..

Sida 3 av 3
fh
6
fhol
316i -89
Problemet löst! (men ack så kostsamt det blev)

Visade sig mycket riktigt vara precis det fel jag trodde det var fem minuter efter att bilen dog. Bensinpumpen lagt av, och inte pga något relä eller säkring eller dålig jord; den var helt enkelt slut.

Gick in på Mekonomen idag (de var billigast på denna pump, tro det eller ej) och köpte en ny Bosch med tre års garanti. 2225kr gick den på men jävlar vilket drag det var i den! Och bilen startade direkt!

Tyvärr hann jag ju modifiera sönder fästanordningen på den beggade och felaktiga pumpen jag köpte från bilskroten så den femhundringen kunde jag lika gärna ha torkat mig i aset med. Jaja... får väl se det som utbildningskostnad. Lärde mig en hel del på detta ändå bl.a. att en bensinpump, som är huvudpump och saknar hjälppump, ska pumpa så det spruutar bensin ur slangen. Inget rinnande för då startar inte motorn.

Kanske kan detta kostsamma och tidsödande trauma bespara någon annan samma trauma, nu eller i framtiden...
Snålar man tar det längre tid och fungerar inte i alla fall så köp nytt på en gång!

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Det är verkligen glädjande att du äntligen lyckades fixa problemet!

Men i din situation hade jag faktiskt köpt pumpen på skroten. Där går den ut på ca 400 spenn. Jag anser själv att det är ingen mening att köpa in nya saker till en gammal bil. Ska man byta ut de viktigaste sakerna i en begagnad bil o köpa in de nya (typ bränslepumpen, startmotorn, generatorn, fläkten, växellåda, koppling mm) så rent kostnadsmässigt kan man så småningom komma i närhet av en ny bil.

Dessa grejor kan man köpa på skroten. Till din bil, fhol kan antagligen passa detaljer även från E36:an som är nyare. Det är samma motor, en M40. Så om du kommer behöva detaljer till motorn kan du gå till skroten o fråga efter exempelvis toppen. Där kan finnas gott om E36sor (äldst årsmodell 95 eftersom efter 1995 hade man kedjan istället för remmet) i gott skick.

Det finns faktiskt saker som man ska köpa nya, de är: kamrem, kamaxel, de olika packningarna, tändkablarna, även förbruksvaror så som bromsar och tändstift.
fh
6
fhol
316i -89
Tack för ditt inlägg Burner.
Jo jag sökte som en galning på bilskrotar över hela landet innan jag fick tag i en pump som (trodde alla) passade. Testar du söka på t.ex. bildelsbasen.se efter en tankmonterad pump till en BMW 316i eller BMW 318i från 1989 till 1991 (det är den enda pump som passar, tro mig) så hittar du föga! Chansade och köpte en pump från skroten som var till en annan BMW bilmodell men som, försäkrade dom, skulle passa, men det gick ju åt skogen. Så 550kr fattigare + ett trasigt pumpfäste blev facit efter det idiotiska beslutet av mig när jag kunde köpte en ny på en gång och haft ett helt pumpfäste + bilen igång andra dagen istället för efter två veckor.
Men men, du har rätt, det mesta hittar man faktiskt på skroten för en bra penning. Dock bör man trippelkolla extremt noga att man får rätt grejer och inte börja modifiera saker om man får fel, bara för att man är stressad och vill ha igång bilen.

Kuriosa: blev en tripp till Biltema i Jönköping i helgen... handlade nytt fördelarlock, rotor och kamrem. De förstanämnda har jag redan bytt men kamremen blir det att switcha om två veckor. Vet ju inte när den är bytt senast, förra ägaren = noll koll. Shit, bara den håller ihop två veckor till! ;)
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Intressant tråd, fick själv i måndags en pump på min 320 - 90a som tvärdog 400m från Jurgen Weise när jag just var på väg dit för att omprogrammera styrboxen. bankade på den sen gick bilen hem till Uppsala och Mekonomen där jag beställde en ny. På hemvägen ca 8 km genom stan fick jag sedan sitta o konstant banka med mejsel på eländet som gick 15 sek i taget... Sega grejor må jag säga dessa pumpar. Det enda jag har märkt på bilen innan var att den kunde rycka till ibland på hög vxl/låga varv/belastning, detta kvarstår dock efter pumbytet och jag misstänker lambdan som jag tror är av dålig kvalitet.

Hade tidigare en 320-86a där en lödning i bensinpumpsrelät hade släppt, den stannade helt slumpmässigt, ibland ett par ggr/dag, ibland 1g veckan detta gick att löda efter ett FÖRSIKTIGT bortpillande av höljet (lätt att spräcka kretskortet) beror tydligen på dåliga lödningar.

Nåväl bilen går nu som ett skott, omprogrammeringen känns, bättre vrid, bättre klipp, annat avgas o insugsljud, dessutom gjorde nya pumpen att den känns ännu något lite bättre. Programmeringen kostade 2000 spänn vilket enligt min mening var mkt välinvesterade pengar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.