|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
tja.. köpte en 318i i förra veckan.. o ska nu berätta om en liten "historia".... OM NI INTE ORKAR LÄSA "SAGAN".. LÄS INLÄGG 2.. nu har jag ett problem.. brorsan lånade bilen för några dagar sen.. han starta bilen o körde iväg.. efter ett litet tag började bilen hacka som f*n, han trycker ner kopplingen för att ge lite gas o så den varvar lite o kommer igång.. händer ingenting.. han "hackar" ;) in till vägkanten.. stänger av bilen.. väntar några min.. startar o kör iväg.. allt lugnt... han kommer hem, skäller ut mig ;).. sa att bilen hacka o att de lät från bak i bilen.. o jag sa att bilen kanske vart lite kinkig ;) då den mådde bra nu... allt lugnt i några dar.. sedan när jag skulle ut en sväng för nån dag sen hände de igen.... startar, låter bilen gå några minuter, kör iväg lugnt... kommer ut på vägen, har tredje växeln i, närmar mig en sväng, växlar ner till 2:an o bilen SLOCKNAR.. jaha tänkte jag,startar igen o bilen går jätteojämnt o "hackar".. stänger av, väntar ett tag, startar...samma sak.. händer inget när ja försökter gasa upp den heller...till slut startar inte ens bilen( dock går motorn runt).... jag o min kompis får putta bilen tbax till parkeringen(150 m ungefär).. vägen lutar lätt uppåt.. haha kul , nu var vi glada..försökte starta den ett par ggr till under tiden.. hände inget... MEN.. när vi till slut fick bilen till parkeringen o var helt jä**a slut, försökte jag en sista gång att starta bilen... O VA HÄNDER DÅ.. SÅKLART ATT DEN GÅR IGÅNG PÅ EN GÅNG... glad man samtidigt duktigt förbannad... satt o funderade på vad som kunde va fel.. o kommer på att ljudet min brorsa snacka om, ljudet från bak i bilen... de var ifrån tanken.. BRÄNSLEPUMPEN tänkte jag.. de liksom låter som om den "suger" dåligt.. låter exakt som när juicen tar slut när man använder ett sugrör o dricker ur "pappkartong"... min gissning är alltså bränslepumpen... ska dock byta bränslefilter o kolla först... VAD TROR NI... O JA DE FANNS BENSIN.. MASSOR ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* | |
|
bilden började hacka o dog medan jag körde... hände ingen när jag gav gas heller.. blev bra efter ett tag igen. lät ifrån tanken.. misstänker bränslepumpen... vad tror ni???? ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
Kanske har du kondensvatten i tanken och ljudet från pumpen blir när den pumpar vattenbubblor. Nisse |
|
|
Min var så förra vinter... när det började bli kallt. stog du på tomgågen för länge började den hacka och skutta och när tanten körde den... Typ tomgång där med alltså :).. Höll på så ett par månader för att sedan dö helt på ett öde industriområde... Slet upp pumpen ur tanken, matade den med ström......klick........klick.......... slängde skiten åt he**ete i med en ny och sedan dess har den gått klockrent... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
1. om det är kondensvatten i tanken.. hur får jag bort det?? 2. vad kostar en ny bränslepump... ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
Jag har för mig att man kan hälla i karboratorsprit eller vad det kan heta nu för tiden. Det vet nog många andra här på forumet. Nisse |
|
|
sitter din pump i tanken? kört bensinslut på sista tiden? för det har hänt på två av mina e30 med pumpen i tanken när jag råkat köra slut på bensinen.. slit upp baksätet och lyssna |
|
|
Nysröm L: tror att pumpen sitter i tanken.. de gör de väl på alla senare e30??? vad menar du med inlägg?? menar du om man har kört slut på all bensin så kan pumpen gå sönder?? vilket fall som helst så har jag inte kört slut på bensinen.. men jag har bara haft den i snart 2veckor...om den tidigare ägaren har gjort de, kan pumen ha börjat gå sönder nu eller???? ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
mina har gått sönder efter ett tag när man kört slut på bensinen.. dem kanske är känsliga för det |
|
|
Är visserligen i fel forum nu, men kan inte låta bli att kommentera. Har samma problem som xelerator beskriver på min 518. Kom samma dag som jag köpt den. Provat att byta bränslefilter, stift, reläet till insprutningen, kört i STP och K-sprit, men utan resultat. Bilen kan gå bra i några dagar och plötsligt kommer det tillbaka, spelar ingen roll om bilen är varm eller kall. Det lustiga är att bränslepumpen låter hur bra som helst och på BMW säger de att pumpen brukar tvärdö, inte hålla på "till och från" om man säger så. Vad ska man tro? Freddan |
|
|
bänsletrycksregulatorn?? |
|
|
Hur testar man den? Freddan |
|
|
Jag bytte min bensinpump innan sommaren, gick på 2500. Då hackade den och höll på som f-n. Efter att jag bytt pump så återkom dock hackandet under en biltur i somras. Men det gick över efter ett tag. Sedan har jag inte märkt något av det. Nu, eller rättare sagt i helgen, när jag var ute på de smålänska vägarna, på väg tillbaka till Linköping, började den hacka som in i he-vete. Höll på konstant i 40 min för att sedan lägga av. Nu, ikväll skulle jag köra en bit och den hackar igen. Ibland dör den i korta stunder för att sedan gå igång igen när jag kör. Jag har hält i K-sprit för att förhindra detta men det har ju tydligen inte hjälpt. Varför hackar den då? Känns som att det är samma problem. |
|
|
ok.. de verkar som om ja inte e ensam.. min pump låter ju... men det finns flera delar i tanken som är ihopsatta... bränslepumpen, överföringspumpen osv... vet att de oxo kan va bränslepumpsreläet som kan va dålig.. men vart sitter den???? sitter inte i säkringsboxen iaf.... vi kan väl lista upp alla tänkbara saker som felet kan bero på... 1.bränslepump 2.bränsleledningar 3.bränslepumpssäkring, bränslepumpsrelä 4.bränsletrycksregulatorn (vart sitter den) 5.bränslefilter 6.luftfilter 7.tändstift 8.överföringspump?????? ska se o jag kommer på fler alternativ.. de e bara o sriva om ni kommer på nåt??? ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
9. luftmassemätare 10.spruckna/trasiga vaccumsalangar (vart sitter den/dem)????? ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
dumdum |
Om du har kondensvatten i tanken finns det en mirakelolja från Redline. Kommer dock inte ihåg exakta namnet på den, men hur som helst så slår den oljan sönder vattenmolekylerna och vips så är allt vatten borta. Hade själv detta problem förra året med en Volvo 760. Min 316 börjar bli rolig på vintern :) |
| Förresten, var sitter bränslepumpen på E36 -93? Misstänker att jag kan oxå ha såna problem | |
|
Vilka miltal har ni ungefär på era bilar? Freddan |
|
|
min bil har gått 18200.. e de ingen som vet vart bränslepumpsreläet sitter... ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
Har fel modell för att svara korrekt på det. Troligtvis i säkringsdosan eller på motsatta sidan i motorrummet tillsammans med styrboxen. Står det inte i instruktionsboken? Freddan |
|
|
Någon som kommit någon vart när det gäller de här problemen? Hade själv inne min bil på Bosch serviceverkstad idag. Dagen innan när jag körde dit bilen, gick den knappt. Så ryckigt och illa var det. På verkstaden fann man inga fel alls. Bränsletryck ok, lamdba ok, luftmassemätare ok, tändning ok, tempmätare ok. Dessutom gick den naturligtvis som en klocka. Bara att vänta tills felet återkommer och då svänga förbi verkstaden. Tror väl själv mest på något elektriskt glapp någonstans eftersom felet kommer och går så. Freddan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.