|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Bumer: Din soppa pump sitter under baksätet på höger sida! Tar itne mer än 30min o montera loss det! relativt enkelt! Dock kolla relät först! Sitter under huven på vänster sida vid fjäderbentallriken! Hade en paj soppa pump på min bil... Dock betedde den inte sig så sådär! Ett tips om ni misstänker att det är soppa pumpen... När bilen nästa gång stannar för er... Så ta en planka eller nåt litet större föremål och slå på tanken underifrån medans någon försöker starta bilen! Då brukar den hoppa igång igen, åtminstone för ett tag, Kanske länge nog för er att ta er hem! =) Funkade för mig! Förövrigt kostar en NY pump flis! 2800kr! ;) De ni! köpte själv en lätt begagnad hos uppsala bildemo för 750kr! Funkat fint i 3000mil nu! =) Shake That Ass |
|
|
Ett tips när ni ska felsöka Angående Soppa pump... När ni slår på tändningen så lyssna om soppa pumpen "laddar" Om den ej gör det... Bara dit med en planka o slåss medans nån vrider på nyckeln!! =) Shake That Ass |
|
|
ok... fortfarande kvarstår problemet.. kan bli så kall som varm, men oftast blir den hackig o så 5-10 min efter en kallstart.. låter man bilen gå ett tag så blir det bra.... bytt: olja+filter luftfilter bränslefilter delar av bränsleslangen kollat: tändsstift ok (men ska ändå bytas snart för sakens skull) bensinpump ok (surrar konstant ;) ) ingen olja eller liknande i gummibälg osv, bränner inte olja osv DRAR FÖR ÖVRIGT MER ÄN MIN 325:A.. Ca 1.3 l/min om inte mer har ni nån aning??? ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
min 318is-89 sluta bensin pumpen fungera men de va ett el fel fick ja fram idag så nu e de ordnat, men skall bensin pumpen alltid surra skall den inte lägga av när den har fått upp ett visst tryck?? |
|
|
xelerator:du har väl m40 motorn me lr ja prata me bmw idag å den skall inte surra konstant (bränslepumpen). "Bmw förlänger livet" |
|
|
attans jag har en 318 jag med och har fått samma problem. den går en stund sen dör den..en kompis lånade den och påstog att bilen hade gått ryckigt sen helt utan förvarning hade bil dött.reserv lampan hade inte tänts och och den hackade inte som den brukar göra när man får soppatorsk. men han tankade i sopppa och bilen gick igen. sen när jag körde bilen kände jag att den gick ryckigt, blev bara värre och värre. ett par dagar senare så var jag på väg till min ror och den började småhacka igen, jag hade soppa det visste jag. fortsatte efter en stund utan problem. kommer till brorsan och skulle koppla in tuten gjorde det och skulle sen åka hem, maskin går runt men startar ej. drar igång bilen åker ett par hundra meter men sen ger den upp. soppapumpen dunka och gick men inte bilen. beslöt mig för att riva hela bilen och göra iordning den så jag hittade aldrig felet. j**la bmw säger jag bara, dom bara strular. blir tokig om jag inte får fart på den i gen sen när jag byggt i hop maskin igen. |
|
|
Larzzon: a jag har m40 motorn ja med.. så den ska inte surra konstant.. då e de kanske bensinpumpen ändå då... får se om jag får tag på nån pump så jag kan byta.. tack för hjälpen förresten ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
| Har hört från någon att det blir skit i bränslepumpen och om man då kört den pol-vänt så får man loss det. Har inte provat själv så jag rekommenderar ingen annan att göra det heller... Men det lär gå... När mina pumpar har lagt av (3 st!) har de gjort det tvärt, utan att hacka eller stånka innan. Om man håller på att få soppatorsk på en M40 hackar den inte utan blir bara slö och ev. börjar gå på tre burkar. Men man kan köra typ i 1-1,5 mil innan den dör. Men jag kanske har dålig hörsel för jag hör inte pumpen i normala fall med baksätet på plats... | |
|
min pump surrar o har sig... först trodde jag att de läckt från avgassystemet(låter rätt likt det ljudet), men när jag lyfte bilden o lyssnade vid tanken så hörde jag tydligt att det var pmpen.. ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
ja vet inte va ja skall tro för bmw i uddevalla sa att de va ett el fel. sen ringde ja en annna bmw verkastad å dom sa att de finns två pumpar på dessa motorer å en pumpar upp tryck å sen finns de en som låter hela tiden för att den hade visst någon ventil som gjorde att luften i systemet skulle kunna gå tebax i return. så det skall inte va något problem verkar de som ja har gått utbildning för plåtslagare å bilmekaniker å ja prata lite me mina gammla lärare å dom sa att de va normalt för den ena läraren har jobbat på bmw.. men ta å ring te era bmw verkstäder å hör dom kanske säger något annat vem vet. "Bmw förlänger livet" |
|
|
Bränslepumprelät på min hade dålig lödning så det blev ett mystiskt glapp vid en diod/motstånd, hacka ibland, gick hur bra som helst, hacka... för att slutligen stanna helt efter ett par veckor. Felet välkänt av en polare som e BMW mek, kolla relät var det första han sa. Räckte att MKT försiktigt lirka upp relät o löda om, gick sen som en klocka igen |
|
| slim_m: var det pumpen i tanken du bytte? En ny sån kostar 1700:- och ja, det var Boschpump | |
|
Larzzon: helt rätt.. de finns två pumpar... bensinpump och överföringspump... båda sitter i tanken... ni ser hur de e.. vissa verkstäder säger en sak, andra en annan.. har ingen lust o punga ut 2300:- eller vad de kostar för en ny bensinpump om min redan fungerar som den ska... har ärligt talat inte lust att ens betala 100kr för att byta ut en redan fungerande detalj... håller man på så slutar det med att man i princip bytar ut allt, o då blir de duktigt dyrt... ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
Jeg er ganske sikker på at pumpen skal surre konstant, så lenge motoren er i gang.. Ellers ville ikke trykket holdt seg oppe? :) Har vært borti at det kan være kontaktfeil i pumpen.. Ta ut baksetet.. Og vent til bilen hakker eller stopper.. Slå i lokket til pumpen, dette kan være nok til at kontakten blir bedre.. og problemet blir borte. Isåfall vet man at det er pumpen :) |
|
| vad heter motorn som sitter i min då ?kan den tänkas hete m10 (318i -85)??och har jag åxå dubbla pumpar då?vet att det sitter en vid typ b stolpen tror jag att det blir och där sitter även regulatorn tror jag det heter.min fråga är nu: vart sitter relät till pumpen? jag fic brott på kabeln till pumpen i vintras och direkt kopplade den på batteriet till en vip brytre inne i kupen.jag antar att pumpen inte ska gå hela tiden för jag har aldrig hört den innan jag direkt kopplade den.vi hittade inget relä därför gjorde vi så.men jag funderar nu om det är så att pumpen kanske håller på att ge upp eftersom den surrar och gå helatiden. jag är ju en dum blondin så jag fattar ju inte så mycket, bara spekulerar.tack på förhand | |
|
Fick ni ordning på detta problem? Märker att jag är sisådär drygt ett år sen med att svara... Har problem med min BMW 316i -89 (E30). Efter många om och men har jag bytt pumpen som sitter i tanken men bilen startar inte ändå. Tändstift, bränslefilter och luftfilter är också bytt. Startar på startgas och går som en klocka då men när jag tar lös bensinslangen från motorn, med byglad pump (så den går hela tiden) så rinner det bara lite ur slangen... Ska det inte vara ett j**la tryck där? Typ spruta bensin? Kollat lite i en Gör-Det-Själv handbok och där kallas pumpen som sitter i tanken på min bil för "överföringspump" och inte bränslepump. Börjar misstänka att det sitter en "vanlig" bensinpump under bilen också, som kanske skurit ihop pga att överföringspumpen varit trasig en längre tid... men det är bara spekulationer än så länge. Har tyvärr inte haft möjlighet att kolla under bilen än då den är sänkt, står på en gräsmatta och jag saknar ballbockar. Måste kolla detta snarast... Någon som vet med säkerhet om det sitter en "vanlig" bensinpump någonstans under tanken på denna BMW och om den i så fall går på samma säkring och relä som överföringspumpen? |
|
| Om det är injektorn så har du elektronisk bränslepump, ingen mekanisk. Sedan bör du kolla databoxen-det är den som brukar strula till. | |
| xelerator: jag är till 99% att det är DME reläet ett av de relän som sitter mot torpedväggen under den svarta plastlisten standard fel på 318i starta bilen knacka sen på reläerna med en skruvmejsel så ska du se att bilen kommer att stanna. | |
|
Tack för tipsen! Jo det är en elektronisk bränslepump och den sitter i tanken. Finns tydligen bara en pump på denna modell. Verifierat detta genom att kolla under bilen samt ringa en BMW-verkstad. Tyvärr måste den begagnade pumpen jag köpt var halv-paj då den inte levererar nog högt tryck på flödet... Angående relät så har jag slitit ur det mittersta reläet på torpedväggen och byglat stift 87 och 30 och då går pumpen men det är ändå för lågt bränsletryck, så felet sitter inte där. Den (nya) pumpen startar även om jag sätter tillbaka reläet och vrider på tändningen. Näe... det blir att fixa en ny begagnad pump eller att köpa en helt ny. Tror inte jag har något annat val tyvärr. :-( |
|
|
BMW Berra: Den bilen såldes för längesen ;).... men tack för tipset iaf ;)... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.