|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag funderar på att byta min 528 Touring-00 mot en bmw 540 el 740 men har nu börjat fundera lite på en Mercedes E430/E55.. Ngn här som har haft samma tankar som jag eller erfarenheter/kommentarer av denna modell när det gäller komfort och prestanda.. eller ska man fortsätta köra bmw.. som jag är väldigt nöjd med. Mvh Ola | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag har haft både en E420T och 540-touring. Det mest slående vid en jämförelse är den kassa kvaliteten på mercas W210! Jag skulle aldrig köpa en sådan igen. Den var rostig överallt och allmänt rapplig. Växellådan växlar hårdare på mercan, och motorn tål inte motortvätt. Så även om jag är BMW-frälst så skulle valet mellan 540 och 420/430 vara lätt. Fast en E55 skulle jag nog inte tacka nej till.... Mvh Johan |
| en 355 har ju samma dåliga kvalite som e430..min appa hade en e-klass och efter ett år började elektroniken trassla..ett år senare var underredet fullt av rost och runt dörrarna var det massor med rostpricakr..det värsta är att mercedes 30års rosgaranti inte gälller | |
Ante25 |
430 ska visst va snål på soppa har jag hört. |
|
E55T är en modell som väcker stort habegär, OM det inte vore för den totalt bedrövliga kvalitén på W/T/S210- karosserna! Synd att MB numera bygger skräpbilar :( Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Mitt intryck är att MB skärpt sig ordentligt på kvalitetssidan senaste åren. Till och med A-klassen lär vara väl ihopskruvad numera. Men för några år sedan hade ju både E- och C-klasserna rejäla problem. E-klassen rostade ordentligt och elektroniken i C-klass spelade flipperspel. Mitt tips är att provköra ordentligt och känna efter vilken av modellerna som skapar mest habegär. upplevelsen av en bil är högst individuell och måste bli just en upplevelse. AMG är ju inte fy skam, och varför inte testa en S 430... |
|
|
Köp en E55, helt klart. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
AMG-E55:an går ju som ett j-la SVIN!!!, och man förvandlas till en totalt "CP-skadad" F1 förare som bara skrattar... Du kör skjortan av en 540! (Vi hade förresten en chippad W124 E50, och fyyy faaan, vad den gick...430Hk...) Dessutom har den "jänke-bottenvrid" och ett skönare "muller" med AMG-avgassystemet.... Frågan är...om AMG:n inte spöar skiten ur V8-M5:an.....Jag har inga siffror, så jag vet inte. Det enda jag vet är att det är en snabb bil... Jag har kört några AMG E55:or, och mitt habegär är lika stort som Stockholms skärgård...OM de inte hade rostat så förbannat...(de årsmodeller man har råd med, alltså...) En annan "CP-modell" är AMG SL65, med 1025Nm..... och 612Hk från fabrik...GAAAHHHH, JAG VILL HAAAAA!!!!!! Jag tror jag måste börja köra Mercedes, som jag gjorde förr....eller.... BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
| Synd bara att inredningen är så hemsk på den äldre E-klassen om man jämför med E39:ans. | |
|
Hehe...kul kommentar: "Synd att MB numera bygger skräpbilar"...har två nyare mb-modeller...ingen är av skräp-karaktär.. |
|
|
MB var väl nere på botten ett tag 98-00 ( ja egentligen på stadig dekis sen C-klassen kom) innnan man fattade vart man var på väg och skärpte till sig å det kraftigaste dom senaste 2 åren Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
om det skulle va så att du bestämmer dig för åka mercedes E430 så se till att den har amg optik riktigt snygg!!! jag körde bud (jag vet att det låter sjukt min jobbar bil var trasig!) med en T430 amg optik inne som ute och måste säga att den var riktigt trevlig tyst snabb trevlig.... men åt andra sidan så är E39 jävligt nice den med tvåan på tvären och 3an flat out...thats bmw man!!!! |
|
|
KRAFTWERK; det var ju inte dåligt att chippa en sugmotor 83 hk... :-) (Men annars håller jag med om att AMG-monstrena väcker ha-begär! 2,2 MKr för SL65:an känns lite olustigt bara...) |
|
|
KRAFTWERK:Kan ju även tillägga lite där ang. AMG SL65. Den är elektroniskt spärrad på 1025Nm, men fortfarande 612Hk. Den igentliga Nm siffran är 1200Nm, :-) vilket fan inte illa .. |
|
| Märkligt färska uppgifter i nyaste Automobil säger 1000Nm med priset 1975000kr för AMG SL65. | |
| Hade en e420T -97 ett tag och upplevde inte några kvalitetsproblem iofs en sv-såld på 12000 mil och alla garantiåtgärder (rost mm ) fixade gick hur bra som helst både snabb och snål, det går helt klart inte att jämföra med min tidigare m5T-94 men helt ok. Bytte sedan till en ml320 som är USA byggt skräp däremot. | |
|
Jag hoppas verkligen att Gasar-Magnus har rätt, och att MB skärpt till sig! En bekant har en C180 Kompressor -03. Han har bytt kompressor 3 gånger, nu håller även den fjärde kompressorn på att braka ihop. Hela AC-systemet är utbytt. Bilen har diverse otrevliga elfel, samt att man nu börjar kunna ana rosttendenser i dörrarna. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Förlåt, det är den tredje kompressorn som nu har gett up. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Låter väldigt skumt att 3st kompressorer kastar in handduken bara sådär. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Läste om en kille i TV, som hade haft ras på kompressorn, Merca ryckte på axlarna, då garantin precis hade gått ut och de ville ha 30 000:- för att byta ut den. Killen åkte och plockade ur och tog isär den själv, byte ett lager som kostade 800:- sedan funkade den igen. |
|
|
Sorry, det var alltså inte AC-kompressorn utan den till motorn han bytte.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.