|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Jaguar XJ6 Range Rover 3.0 Td6 Porsche 911 Carrera S (997) "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
Behöver väl inte säga att Alfa är, oftast, ett bättre val än BMW. Kvaliteteten på BMW är högre, men Alfa har Mycket bättre kvalitetet än det gamla rykte som hänger kvar sedan 70-80 tal. Har ägt ett hundratal bilar i mitt liv. 40-50 BMW, några andra, och 20-25 Alfor. Det finns inte roligare bilar att köra än Alfa! Favoriten är Bertones coupeer från tidigt 70-tal ( Har 2 st. ). Men de är ju inte så som "bruksare" på vintern.... alfatok.... |
|
|
i och med E9_:es inlägg så kom jag själv även på att jag gärna skulle kunna tänka mig att äga en Jaguar! Gärna en snål diesel! Varför? Jo för att jag gillar deras utseende och har fått för mig att de har bra komfort! |
|
| Precis som Flåklypa bytte jag från E36 till Alfa 156 (-01). Jag har haft Alfa förr och visst är de roliga. Men det är fortfarande lite si och så med kvaliteten. Efter mycket skoj och en del mycket fula ord så har jag återigen bytt till BMW. Jag köper nog aldrig mer italienskt om jag inte vinner på lotto och får råd att köpa och äga en Ferrari. BMW är den perfekta kompromissen vad gäller kvalitet, körglädje och ekonomi. | |
|
Hade tidigare en Alfa 164 3.0 med sportchassi (stötig men fantatiskt rolig) som jag saknar inte så lite emellanåt, men det känns ändå som om jag får ha växt ifrån Alfa nu :-) Svärfar har en Jagga XJR som jag tycker är en fantastiskt vacker bil (tom snyggare än min E38:a), och en sådan skulle jag nog överväga om jag hade ett bättre garage och en andrabil när Jaggan står på verkstan ;-) Men den är ju inte direkt praktisk - det är rätt otroligt hur lite innerutrymme den bilen har med tanke på att den är över 5m lång. Dessutom är jag inte så förtjust i det hårdstoppade Connellylädret, tycker det känns som att sitta på Salamikorvar. Annars sa jag alltid när jag körde Alfan att min nästa bil är en Maserati, och hittar jag om ett par tre år en välskött och välservad Quattroporte MkIV till et rimligt pris är det inte osannolikt att frestelsen blir för stor... |
|
|
En Cadillac Escalade vore fint när man byter bil. Måste bara övertala sambon om att den inte är såå stor :)) /Johan Min bil: Länk |
|
|
Hmmm, tittade faktiskt bla på en ny Skoda Octavia (den nya är ett stort steg framåt i kvalitetskänsla) då min andrabil köptes. Bilen skall ju bara gå till och från jobbet - så jag har inget behov av en superbil. Men samtidigt så avgjorde körglädjen i BMWn - det var i detta fall fråga om samma pengar. Och jag är inte helt säker på vilen som blir dyrast att äga om jag har dem några år??? Visst är Skodan betydligt billigare i försäkring och i framtida reparationer/service. Men jag har kvar fri service på BMWn och soppaförbrukningen är ungefär densamma. Och kanske så faller BMW mindre än den nya Octavian?! Det kan bli det avgörande! Man får se - under tiden har jag roligare i alla fall! MVH/PTR |
|
|
Något som anknyter till detta är ju synen på bilmärken. I vilket fall ser jag det som viktigt att då och då åka och provköra andra bilar med en öppen inställning. Är man från början kritisk och har förutfattade meningar om andra märken så kommer man inte att ge bilen den chans den förtjänar. Det tar ju ett tag innan man "kommer in" i andra bilar – därför känns ofta andra märken ”sämre” vid en kort provkörning. Men när man väl ”vant” sig så behöver detta inte vara sant. Kanske var det en ovana istället för något konkret negativt med bilens egenskaper? Jag har haft flera olika märken och provkör alla nya bilar jag hinner med! Jag ser en glädje i att uppleva olika typer av bilar. Men eftersom detta är min första BMW så förstår jag att det finns en ”risk” att jag nu kan bli helfrälst i ETT märke! Vi får se… |
|
|
PTR: Just octavian, i detta fallet den gamla verkar ha fallit bra mycekt mera än BMW:s motsvarighet... om de nu har en sådan egentligen, men budget modell BMW gentemot Skoda är väl ändå inte attr vara helt ute och cykla i jämnförelse! Jag gör iaf den jämnförelsen! Själv kommer jag åka och provköra nya skodan så den kommer i kombiformat, synd bara att det är berners som är serviceställe... och här så får jag kalla fötter.. Gälelr att hitta på en bra verkstad som kan VAG... |
|
|
Min nuvarande bilpark består av ett stycke Mercedes 200E och en Alfa 156 SW som bruksbilar. Nöjesvagnarna är en Alfa Spider och en Jaguar XJR. Inte omöjligt att en BMW införskaffas igen. Den som ligger mig varmast kring hjärtat är M3 E30. Andra tänkbara alternativ om inte BMW får nämnas är Maserati 3200 GT, Alfa 147/156 GTA, Ferrari 348, Porsche 993/996 och Jaguar XKR. Mest sannolikt är att en Porsche införskaffas vid nästa bilbyte. 993 är vackrast, 996 bättre. Svårt val det där. |
|
KG Sönju |
Ford Sierra Cosworth 2wd helst flygelcossien eller Alfa GTV6! |
| min åsikt om andra bil märken; | |
| oups det blev fel :) så här skulle det vara. BMW= körglädje, motorljudet från en rak Sexa , (fyran= två cylindrar för lite, undantag för m3 e-30, Åtta och tolv = för dyrt för i alla fall mig ) Bakhjuls drift, snygga både ut och invändigt, Kvalite! SAAB=9-3= ful ,9-5 är dock snygg men faller på inredningen ,inget kul med framhjuls drift som rycker och sliter i ratten och dessutom spinner bort alla turbo hästar vid start. VOLVO= S80 = ful ,S60= i hoptryckt S80, Nya S40= i hoptryckt S60, Kobmbi bilarna ser väll lite bättre ut, MERCEDERS= kvalite , jäkligt snygga, bakhjulsdrift, skulle kunna tänka mig en merca men Bmw är roligare, AUDI= kvalite , men fel hjulsdrift, vet inte riktigt med den där nya designen ,bmw roligare att köra WV= fattigmans Audi, OPEL= NÄ tror inte det FORD=nix ALFA= Kul att köra, har till och med funderat på en 156a, men bmw är bättre på kvalitetsbiten. Har nog svårt att tänka mig något annat än Bmw ändå! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.