AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.518

Istället för BMW?

Sida 2 av 5
Det finns inte så mycket att välja på i samma prisklass som min e30 om man inte vill ha nån budgetmodell typ japan 1.6, och det är naturligtvis totalt uteslutet. Det hade iaf blivit bakhjulsdrift, hyffsat stark motor och förhoppningsvis diffbroms alltså Alfa 75 helst 3.0 v6 eller Alfa gtv6.
Porsche ligger närmast tillhands.

MVH / Jacob
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Stephan; jag tänkte inte på RX-7 och RX-8 som är rätt häftiga bilar. Din verkar vara något "annat" riktigt udda? Snygg är den i allafall.

Det jag egentligen menade var att på detta forum är det nog inte många som nöjer sig med en "svenssonbil".

Efter att ha kört BMW i 12 år hade jag sedan 2 st Saab 9-5 kombi under sammanlagt 3,5 år. Stora, snygga och bekväma men suget efter BMW blev för stort så jag köpte 525:an för snart 2 år sedan. Svärfar, som då hade en nästan ny Ford Mondeo, undrade vad det var för fel på Saaben. Det var då jag kom på en väldigt bra förklaring till mitt bilval: "Det handlar inte om att ha en bil med så lite fel på som möjligt. Det handlar om att ha en bil med så mycket rätt på som möjligt." Håller ni med om det? Det måste vara något extra som sticker ut för att locka. I BMWs fall är det rätt mycket som lockar. Motor, känsla i spakar mm mm. Att sedan bakrutan blir hopplöst skitig hela tiden och att det blir imma på rutorna på vintern kan man stå ut med. Sånt hände aldrig i Saabarna.

Ett halvår senare beställde svärfar en ny 320i, Imolaröd med sportpaket. Han har inte ångrat sig.

BMW six appeal
Alfa 156 V6, Rover 75 2,5 eller MG ZT 190 är bilar som väcker stort habegär för mig. Snygga, läckra, udda och med massor av känsla. Dessutom inte alltför dyra.

MVH
Ug-Lee
En Mazda

nissan skyline R32, lite mer verklighetsförankrat: MB 500 sec, från omkring 1990
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
bood: Är tvungen att hålla med! Känslan i koppling, växelåda är så härligt.. fast 1:serien hade inte fina mekaniska känsla som min gamla e34:a. Fast det borde jag väl ha förståt innan. Men att meka mid sin BMW och känna resultat efteråt är så fruoktansvärt härligt. Kan inte tänka mig att jag skulle hålla efter någon annan bil som min BMW. Än fast det ibland blir lite hatkärlek för att den tenderar till att vara väl dyr, men ack så svårt det är att slita sig. Synd bara att BMW:s nyare dieslar fortfarande är lite för dyra för min ekonomi.

Ol
156
Old
328i -95
Antingen Porsche 996 (Ej turbo, ej gt-pkt, orginal ska det va!!) ELLER en gammal Merca coupe mellan årsmodell 1985-1992, skulle jag välja OM jag inte fick välja en BMW....

"En gång BMW, alltid BMW"
ni
145
nicolas
M3 e36 limo 435 im m3 e46
Mercedes helt klart.... typ c36,c43,e55,E500.... mycket fina bilar!!!

tvåan på tvären och 3an flat out...thats bmw man!!!!
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Hade en Porsche 928S som fin/glidarbl förut.........saknar den, skulle nog bli en sån igen om jag blev tvungen att välja

Mats
Jag har redan bytt. S60 2,4T Automat, inget för landsvägar med mycket kurvor men de vägarna kör jag inte på så ofta ändå så den passar bra för sitt syfte, att gå bra på raka motorvägar.

Nästa gång blir det tyskt igen, ca 80% talar för att det blir en bmw (1-serie diesel eller E60) och ca 20% talar för Audi (A3 Sportback eller nya A4). E90 hinner nog inte komma ner i pris innan jag ska byta.

Volvon har rykte om sig att krångla en hel del men hittills har jag inte haft något som helst problem med den. Men den saknar ändå det där lilla extra vilket gör att man längtar tillbaks till bmw, speciellt nu när snön snart dyker upp och det är sladd-läge ;-)

Flåklypa: Hör av dig när du bestämt dig för att köpa min S60 ! ;-)
Stephan735i: Nop inte bensinvärmare tyvärr.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
CHEVROLET TAHOE,SUBURBAN ELLER SILVERADO
En Boss Mustang skulle jag nog kunna tänka mig.
V12 LeMans
Efter att ha provat Subaru Legacy 3.0 R Spec B för ett tag sedan , så ligger den varmt om hjärtat som allroundbil , eller Forester 2.5 XT ( 0-100km/h på 6.3 s , hehe) med Impreza-chassi .

Det finns inte många bilar som är driftsäkrare än Subaru , och så finns 3 liters Legacyn numera med manuell låda från Impreza STi , trevligt .

Renault Clio V6 står högt upp på listan , hög körglädjesfaktor , precis som Lotus Elise 111R(tidiga söndagsmorgnar-bilar på krokig väg).

Alfa 147 GTA är en annan .

Också förstås Mini Cooper S .
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
W124 500E... dagar innan jag köpte min nuvarande bil.

Micke K. Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Efter 24 år med BMW (senast en M5) blev det en SAAB 9-3 Aero och till min stora förvåning trivs jag mycket bra med den. Jag som inte ens tittat efter en sådan förut.

Det måste väl ha med åldern att göra.

Fast jag har ju förstås två BMW-bilar kvar så det kan ju vara därför jag sluppit abstinensbesvären!

Kvalitetsmässigt hänger SAAB inte alls med BMW (i alla fall inte mina gamla 3.0S som är ett under av driftssäkerhet) men man kan inte komma ifrån att man får mycket kraft och fart för pengarna. Och försäkringspremien är betydligt trevligare än på tex en M5:a.

Per L
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Tja om ekonomin tillät skulle en 911 eller Ferrari ligga nära till hands. Men eftersom den inte gör det (än) får det bli MB C180 K. Leasingbil på företaget, blir nog verklighet till våren. Känslan av att köra gammal lastpråm är borta och 143-hästaren är helt OK.
Tretretti,

NEJ NEJ NEJ NEJ!!!!!! Inte en C180K, vad du än gör! En bekant har just en sådan som tjänstebil, och driftsäkerheten kan närmast jämställas med en maserati från 80-talet. Bilen står mer på verkstad än i hans garage. Kompressorn är bytt 3 gånger, hela AC-systemet är bytt, åtskilliga elfel har åtgärdats (men kommit tillbaks igen). Nu är det framvagnen som måste bytas. MB lämnar tydligen 600 mils garanti på framvagnen...undrar varför? Dessutom har bilen börjat rosta. (Det är en -03:a)

Jag måste med andra ord å det starkaste avråda dig från att köpa en MB C-klass. Måndagsexemplar kan drabba alla bilmärken (även BMW så klart), men han är långt ifrån den ende som haft dessa problem. Synd på en annars rätt trevlig bil.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
ic
237
icho
320i, -04
Tretretti:
Måste säga som kalla- INGEN c180K... Har lånat en sådan fabriksny. Hade endast gårr ca 100 mil, och den var INTE imponerande. För det första så är vagljudet på tok för högt för en bil i den klassen(jämfört med 520D -04). Och sen känslan... Den finns ju inte... Inte alls en rolig bil att köra.

Måste nog säga att en STOR fläskig pickup eller liknande... En Escalade ligger nog VÄLDIGT bra tiill hands om pengarna inte vore ett problem. Eller en av de klassiska sportbilarna från italien..=)
Om en bil i min prisklass... då vore nog en gammal volvo 7-serie ganska vettigt då du kan köpa reservdelar till den på vilken korvkiosk som helst + att dom går hur långt som helst. Men vart finns känslan i att köra en volvo..?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.