AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.598

Kunnig på turbokonvertering av M50?

Sida 1 av 3
Jag och en kompis har ett litet projekt på g men jag söker nu lite information från någon ev kunnig.
Motorn i fråga är en M50B25.
Alltså en 2,5l 24V icke vanos.

Det jag vill veta är:
1. Hur mkt pallar orginal stakar?
2. Hur mkt ska man svarva av kolvtopparna?
3. Vad för olika märken av stålpackningar till toppen finns det?
4. Färdiga grenrör, vad kostar dom och vart köper jag detta?
5. Vad håller orginal växellåda för? Någon som provat?

Jag börjar där. Kommer säkert på fler frågor senare.
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Stakarna ska hålla för ca 500 hk tom 600hk 650nm i vissa fall.

Svarva av kolven så att det blir en stärre grop i den helst med radiestål börja 4-5mm från kolvkanten och ta av så att du får ca5-6 mm kvar på kolv toppen väg sedan kolvarna sen köper du en elring för planad topp och eventuelt tar ut lite i förbränningsrummena.

Ppf har stålpackningar till m50 khöler har oxå packningar vanlig elring pallar med ca 500hk beroende på komp.

Grenrör beror lite på vilken bil det är annars svetsar jag grenrör till de flesta bmw modeller till riktigt bra pris sikko@spray.se eller 070-7230268. Orginal låda? Menar du då e36?

Vad har ni för mål?
Tack för en del svar!

Du vet inte hur mkt man ska svarva av då?
Alltså hur djupt ska man ta av?
Pfp's packningar, vet något vilket märke det är på dom?

Lådan jag först tänker på är en från en 525 eftersom det är en E34 som ska fixas.
Målet med bilen är bara att kunna bränna däck på ett respektabelt sätt genom hela grannbyn, och sen lasta fulla bilen med folk och åka till den närliggande staden för vidare bus.
Hej.

Vi kan ordna svarvningen åt dig om du vill, då får du det riktigt gjort :-) Vi har tjockare packningar, upp till 3mm.

Köhlers packningar verkar inte fungera, men våra har präglade kanter runt olja, vatten och cylindrar.

Síkko: Klart det är lätt att hålla bra pris om man säljer svart och MIG svetsar rören :-) Vi kör bara TIG och som företagare får man inte ens häften kvar :-(

Länk
Tack för erbjudandet men vi har svarv på jobbet, så det känns onödigt att leja bort det åt någon annan.
Dessutom känns det lite bättre om man gjort jobbet själv, tillsammans med sina vänner!

Därför undrar jag om någon här med säkerhet vet måtten man ska hålla sig till vid svarvning.

Grenrören är jag lite fundersam på om man ska bygga själv eller inte. Får jag någon garanti på ett köpt grenrör om det tex spricker?
Denna fråga gäller även om grenröret kommer från en ev. "svart" tillverkare/försäljare! :-)
Några speciella saker att tänka på ang motorns uppbyggnad?
(Packningsfrågan löst. Blir stålpackning för 2400:-.)
Och växellådan, några erfarenheter om den som sitter i 525 24v?
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Tack Bäckis! Vart började du nånstans jag har hört att man inte ska glömma vart man kommer ifrån!! Jag respekterar dig som företagare och rekomenderar dina packningar och wastegtes åt folk som vänder sig till mig om hjälp. Jag håller själv på att starta en firma pga att jag tycker det är roligt att hålla på med bilar och turbo. Jag tig svetsar mina grenrör numera och de ser bra ut jag skulle inte skämmas att ställa ut ett brevid de som du tillverkat.

PS: Jag ser fram emot att åka brevid dig på en preppa bana nästa sommar ;) PEACE!
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Johnny H

Grenrörena som är tillverkat i vanligt handelsstål spricker inte däremot så kan dom tunnas ur bga värme men då är det något annat som är på tok. Men det är väl bara att slå en signal och fråga tillverkaren eller säljaren.... Lådan håller så länge den håller det fins hur många som helst på skroten, Kör med den lådan tills den rasar då kan du köpa en zf låda från m3 eller 328.
Så den är alltså inte så hållbar då?
Vad kostar egentligen en "riktig" låda från tex M3 då?
Det är samma låda till M3 och 328.
Det kan ju vara riktigt bra att veta!
Ingen annan som har några tips?

Ticco har kört hårt med Getrag lådorna iallafall, vet inte om de från e34 pallar lika mycket men de verkar stå pall för en ca 500kusar (ett tag) innan de kroknar.
Men det hänger nog lite på vad du har för effekt bild. Enl min mening är det oftast vridet som rasar drivlinan, lägger man effekten på höga varv är det mer skonsammt för allt (utom motorn)
//Thörn

"Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna"
andra bilar:Saab900T16@TD04
Sikko: Glömmer inte något.

Varmt välkommen på strippen i sommar, och kör du i Pro så får du ju köra mot mig.

Länk
Bäckis och Sikko, istället för att kommentera vad ni ska göra till sommaren i denna tråd, så tycker jag att du kan komma med tipps och ideer på det som jag frågade efter.
Inget ont i lite rivalitet på forumen, men denna tråd handlar inte om det.

För att återgå till vad JAG vill veta så kastar jag in en fråga till.
Bakaxel...någon som har några uppgifter om vad en sån tål i snitt?
Ingen som har fler tips?
E34:ans bakvagn är en slitvarg som tål mkt stryk. M5:ans passar ju att bulta dit om original skulle svikta. Sådan körde bmw-andreas med på 525:an i somras, och den höll fint.

Länk
Lyfter lite försiktigt på denna tråd....

Någon som kunde måtten när det gäller kolvarnas avsvarvning?

En annan fråga ang stakarna. Vad är det mesta som någon plockat ut med orginalstakarna?
Och då menar jag under en lite längre tid...
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Dom flesta i USA kör omkring med 500hk med orig stakar.
Skit också att dom inte ska palla mer än så.
Får väl ta och fundera på kolvar och stakar oxå då...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.