|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har bytt nr 7,4,2. Men det blev i princip ingen skillnad alls. Fortfarande känns det som en grötslev när man ska växla, och ingen backspärr fick jag heller!?? Det som återstår då är väl nr 14? Någon som vet lite ingående hur den sitter? Jag såg ingenting när jag låg o sprattla därunder, någon nämde en låssprint? mycket tacksam för svar =) |
|
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Detalj #14 sitter fast med hjälp en låssprint som är fastlåst med en metallåsring. Så här ser det ut från början. Länk För undan metallåsringen så sprinten blir frilagd. Länk Knacka ut låssprinten med ett drivdorn eller skruvmejsel. Länk Alla delar demonterade. Länk Den nya delen från BMW har en något annorlunda metallåsring men monteringen och funktionen är densamma (delen kom med en den lilla skumgummikudden inuti). Länk |
|
Tack för svaret! Mycket ingående =) Nu ska jag bara lyckas får ur pinnen utan att behöva riva halva underredet =) |
|
|
Så! Då var det bytt! Trångt värre! Men skillnaden var ju minimal. Lite distinktare, men ej mycket. Har nu bytt alla bussningar som uppges vara orsak till glapp växelspak, med ganska taskigt resultat enligt mig. Kan det finns någon annan orsak? Och finns det någon här på forumet som vet vad som beöver åtgärdas om man inte har någon backspärr? Har frågat den lokala BMW verkstan men där kunde man knappt stava till Bmw, o han som ev kunde var på semester =p |
|
Vilka bytte du? Blev det 2,4,7 och 14? Hade själv glapp i växelspakslänkaget och vill passa på nu när jag har lite plats att byta alla saker (precis hinkat i motor och växellåda men avgassystemet och kardanen ligger fortfarande på golvet). |
|
Japp! Bytte dom du skrev. Den enda som var ordentligt sliten och gav störst effekt var nr 14. Men som sagt, är fortfarande löjligt glapp min. Så för min del blir det att fundera vidare. =) |
|
Ajdå, precis de jag bytt också. Finns ju bara #3, #6 och #11 kvar ju och ingen av dem känns logiska att byta. Magnus, hade du någon typ av fett mellan detalj #6 och #7 när du monterade ihop dessa? |
|
Skulle vara om man ev bytte spak (6). Den ipressade bussningen i den var inge fin, men snarare än glapp var den för tajt, så den struntar jag i. Funderade på fett mellan 6 o 7 men struntade till slut i det. Verkade vara fett från början dock. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.