|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har under veckan inhandlat alla lagringar, bussningar, växelstång och växelspak inkl låsningar och plastschims till E34:an pga sladdrig växelföring. Slutade på runt 1200:- på BMW. Har kollat runt på forumet avseende byte av dessa delar. De flesta säger att främre delen av kardanstången vid flexikopplingen måste bultas loss för att man ska kunna komma åt främre delen av växelstången i länkaget. Stämmer verkligen detta? Enl BMW så behöver man inte göra detta, visst är det ruskigt trångt säger de, men det ska gå att göra ändå. Någon som har bytt länkaget och vet mer? Den andra frågan är om byte av styrväxel då nuvarande glappar (har kollat leder & dragit åt styrstångsmutter samt satt åt justermuttern - glappar doch fortfarande) Fick tag på en på skroten för 700:- BMW har kollat och säger att den bör vara ok (kan ju aldrig vara helt säker, men en utbytes kostar ca 11-14000kr). Frågan är om man måste bulta loss monteringsramen till vänster motorfäste? Enl Haynes måste man göra detta, någon som vet mer? Har läst på www.BMWe34.net men blir inte klokare för det. | |
|
Kan det verkligen vara så att ingen vet ngt om detta? Prövar med att plussa på en till fråga: Enligt BMW's reservdels katalog (ETK) så är det olika styrväxlar på tidiga E34 (88-89) och senare (90 och framåt). Att det skiljer sig på E34:or med servotronic är givet, likaså M5:or som har speciell utväxling i sina styrväxlar. Men frågan är om inte de övriga styrväxlarna på E34:orna passar modellerna emellan? Ser ruskigt lika ut till utseende. Borde passa i bultinfästningarna, eller? Någon som vet mer? Gärna inlägg på de 2 andra frågorna också. |
|
| Glömde att säga att BMW själva inte kunde svara på om t.ex en styrväxel från en 520 touring årsm 95 passar på en tidig E34:a (årsm 88-89. | |
|
Jag har inte bytt växellänkaget ännu, men jag har precis som du köpt alla nödvändiga prylar. Såvitt jag förstår SKA det gå att byta prylarna UTAN att lossa kardan, men det lär bli trångt + att man får jobba i blindo.. Jag har en instruktion på engelska med ganska tydliga foton som beskriver förfarandet på just en E34:a. Det är en PDF-fil på knappt 600 kB. Är det ok att maila via din e-post? ______ /Pewe |
|
| Ja tack, den beskrivningen tar jag gärna emot. | |
|
Vet ej hur det är på E34 men på E30 är det väldigt smidigt att byta styrväxel... Går på ca 15minuter med lite tur... Började med att hissa upp framänden på bilen, lossa framhjulen, lossa vid styrlederna, sedan plocka bort leden för rattstången och sedan sitter styrväxel med 2st genomgående bult sen är det bara att slita bort den... Dock är det ju inte servo på några av mina bilar, vet inte hur mycket det ställer till det men det lär ju inte vara särkilt mycket krångligare. Jag antar att det är liknande procedur på E34, Lycka till... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Ja, jag anar att det är lättare att byta på E30. På E34 är det en annan konstruktion, se länk: Länk Om monteringsramen måste bort eller inte kommer att visa sig, dock så kvarstår frågan om en styrväxel från en E34 520/525 årsm 95 passar på en E34 520 årsm 88? Ser vid första anblicken helt lika ut, vet dock inte vad som skiljer dem åt. |
|
|
Någon som vet vad som skiljer styrväxlarna åt på E34'ans olika årsmodeller? Frågan gäller inte M5 och E34 med servotronic. |
|
|
Tjena igen Pewe, Har kollat igenom PC Autocare's beskrivning nu, ser att de lägger ned energi på att byta bussningen på övre/främre växelarmen (bild nr 15 i beskrivningen, nr 2 enligt länk: Länk. Enligt BMW så slits bussning nr 2 nästan inte alls, däremot sa de att T-korset på nedre/främre växelarmen bör alltid bytas (nr 14 på länk: Länk. Det är nog just detta T-kors som är svårt att komma åt utan att bulta bort kardanstången. Vet inte, men det är bara vad jag tror. PC Autocare's beskrivning väljer att inte byta detta T-kors över huvudtaget. Undrar varför? Är det för att det är svårt, eller behövs det helt enkelt inte? |
|
|
Ang byte av bussningar etc i växelspakslänkage. Har hittat en beskrivning med foto på Total BMW's hemsida Länk Se under 2001 April; E30 Gearshift joint fix. Borde fungera på E34 också, ska prova denna metod senare under veckan. |
|
|
Jag har nu bytt t-korset (nr 14 Länk och gummibussningen (nr 2 Länk. Detta gick att göra det UTAN att lyfta ned kardanstången och avgassystemet (är i och för sig en Getrag 240-låda, men det borde gå på 260-lådan också). Det enda som var ganska trixigt var att få loss den stora låssprinten i framkant på aluminiumramen som håller gummibussningen på plats (nr 3 Länk det är mycket snålt om plats, men det gick med hjälp av en liten flatmejsel (typ testlampa) som jag stack in framför låspinnens fjäderflärp från motorrummet sett. Har också bytt själva växelspaken inklusive kulbussning i nylon och även växelväljararmen (var rejält rostig) samt gummibussningen med metallhållare i bakkant på aluminiumramen (nr 4 Länk. Den sistnämnda bussningen krävde att man monterar ned avgassystemet efter katalysatorn och bultar loss värmeskölden som dras bakåt för att kunna komma åt muttern som håller i metallhållaren till bussningen (nr 5 Länk. I mitt fall hade bussningen släppt helt från metallhållaren vilket troligt var en stor del i sladdrigheten. Jag har inte plockat ihop allt ännu då jag ska passa på och göra lite annat också, men tror att det kommer att bli helt ok. |
|
|
Ni som ger er på detta (enligt mig otroligt imponerande arbete) hur sladdrig har eran spak varit varit egentligen? Min går att röra i friläge precis som vilken bil som helst. När en växel är i så kan jag röra spaken i sidled, inte blodigt mycket, men tja, ngn cm i varje fall. Men annars är lådan kanon så at säga, och det stör mig inte nämnvärt. Ska det vara så efter nåra år...eller bör man byta...vad kan hända? *BAWORAK* |
|
|
I min E34:a så upplevde jag ett väl stort spel i både längs- som sidled, samt i vissa fall svårigheter att lägga i backen och 2:ans växel. Vid kontroll under bilen så jag att den bakre bussningen som håller i aluminiumramen hade lossnat från sitt fäste och att det var allmänt rostigt & skitigt. Dessutom kunde jag känna att hela växelspaken gick att röra uppåt 3-4mm från sitt läge i aluminiumramen (ska vara helt stum om den vita nylonbussningen som håller i växelspaken är ok). Detta var upprinnelsen till att jag bytte alla ingående delar i växelmekanismen. Själva bytet av alla delar gick bra (se inlägg ovan) och nu är jag helt nöjd. Vx-spaken är distinkt och följsam. Kan bara säga att det är känslan som avgör om man tycker att det är dags att byta delarna. Inget farligt kan hända med tiden, bara att det blir mer & mer sladdrigt att växla. Ett visst spel får man acceptera om an inte vill byta. I neutralläge ska spaken gå att röra rejält i sidled, men med växel ilagd max 1cm år vardera håll, inte mer. I prioriteringsordning skulle jag välja att byta följande delar om jag inte väljer att byta alla (krävs för fullgott resultat): # Gummibussningen i bakkant på aluminiuramen (om den har släppt från sitt fäste, annars lägre prioritet) # T-korset med låspinne i framkant på växelarmen # Den vita nylonbussningen till växelspaken i aluminiumramen # Hela växelspaken (alt borra ut den ipressade nylonbussningen och tillverka ny i mässning) # Växelarmen i stål (byte krävs för fullgott resultat) # Gummibussningen med den stora låspinnen i framkant på aluminiumramen Självklart alla plastschims och låsclips också (obs! den platta sidan på plastschimsen ska vara mot bussning, den rundade sidan ut mot låsclips). |
|
|
Tack för all information. Har köpt ett renoveringskit hos Schmiedmann, men jag har svårt att få loss den "låsring" i aluminium som håller fast den stora nylonbussningen och växelspaken i huset. I Haynes finns det två varianter: en låsring uppifrån och en hylsa underifrån ser det ut som. Men på min 535 sitter det en konstig hylsa uppifrån. Det är mkt svårt att få grepp om denna utan att demontera hela konsolen runt växelspaken. Någon som har tips? Matthias |
|
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Matthias, du borde ha samma konstruktion som jag, men förstår inte riktigt vilken detalj du inte kan få bort. Ser det inte ut så här som på denna Länk sprängskiss och såhär Länk om man tittar inifrån bilen efter man rivit bort allt lull lull? |
|
Slangen: Stämmer gott. Men kulan på växelspaken sitter ju lagrad i en nylonbussning (ett lager är det väl) och kulan och bussningen är ju låst uppifrån av den ringen man ser på bilden. Är det inte en sorts låsring som man drar ett kvarts varv eller så? Den har ju spår i för att dra runt? Eller är jag ute och seglar? MVH Matthias |
|
|
... och på sprängskissen får jag det inte att gå ihop. Är inte nr 7 nylonbussningen? Hur låser man då vxlspakskulan i ramen? Matthias |
|
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du är inne på rätt spår, nr 7 lossar du underifrån genom att vrida den 90 graders medurs. Sen är det bara att trycka upp nr 6 uppåt "in i kupen" så att säga (man måste ju ha lossat kopplingen mellan nr 6 och nr 11 först självklart). Växelspakskulan (kulan på nr 6) låses fast i nr 1 med just nr 7. Finns ett par bilder till här Länk som kanske hjälper. |
|
OK. (Ovanifrån verkade mer logiskt) Bra bilder! Tack slangen! Då så. på´t igen bara. Matthias |
|
|
Ok, då var stora nylonbussningen bytt och de små brickorna längst ned på växelspaken. En rejäl skillnad, men övriga bussningar och brickor borde bytas för bästa känsla. På 535 med stor växellåda är det dåligt med plats och man behöver nog ta ner avgasssystemet för att klara det. Men jag tog ut stora nylonbussningen ovanifrån som jag trodde. Jag förstår fortfarande inte hur man gör det underifrån. Vad jag nu förstått är att stora bussningen både är ett lager och en låsanordning. Vrider man den bussningaen kan man sedan lirka upp den genom att dra i växelspaken. Än en gång tack för hjälp! Matthias |
|
|
hmm, min spak har varit riktigt dålig. när man lagt i växeln så har den kunnat fladdra runt lika mycket som i friläge. Och igår skulle treans växel i så rasslade det till sen gick det å vispa runt hur som hellst med spaken. Rev loss div inredning och damask och såg nån slak länkagedel hängandes ner mot katalysatorn. skitvärdelöst! så nu fick man lite mer å göra på bilen.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.