AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.389

Polering, inget för mig...

Sida 2 av 2
"För mycket däremot gör att det inte tar som det ska då trissan s a s glider ovanpå och ibland gör att man arbetar ojämnt med flamningstendenser o kladd som följd."

Är det detta som gör att bilen kan upplevas som flammig då man polerar utan maskin? Och om det är det här som är problemet, hur fungerar "flam-fria" polermedel då? :)

Hur ställer ni er till att polera utan maskin? Är det möjligt att göra en vårputs utan maskin? Som student får man vara glad att man ens kan ha en bil, putsa den är ren lyx! Så maskin är tyvärr för dyrt att handla...

/Erik
Självklart går det att få en hyfsad polering för hand, tar bara mer tid.

PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Flammighet efter vaxning kan ha många skäl, bla för låg arbetstemperatur, för fuktigt i luften, otillräcklig torktid av vaxet etc. Det vanligaste lär dock vara att lacken inte är tillräckligt rengjord. Kvarvarande oxid ger ett flammigt resultat. Så ofta är lösningen en ordentlig polering innan man vaxar.

Erik: Som du sett i flera trådar här så finns det vettiga och billiga oscillerande maskiner! Hjälper du två polare att polera deras bilar så kan den vara betald - om de nu inte är assnåla...

Visst kan man få ett hyfsat resultat på en lack i hyfsat skick. Men är det kraftig oxid och /eller repor så behöver flera medel den friktions och friktionsvärme som en roterande maskin bygger upp.

Och det är inte möjligt att få en så jämn och perfekt polering för hand som en oscillerande maskin ger.
bustorp
ErikR:
Det kan bero på andra orsaker också. Man jobbar ganska ojämnt för hand och orkar inte hålla samma tryck mot underlaget hela tiden. Ju närmre dej du har arbetsområdet ju hårdare och med jämnare tryck orkar du arbeta.
Man kan också trycka ojämnt med handen, ex. mycket med fingertopparna på en liten yta, det riskerar flamning. Storleken på "tryckytan" bör motsvara minst halva insidan av handen om man ska få något så när jämnt resultat.

"Flamfria" polermedel tror jag inte existerar. Man kan alltid misslyckas inbillar jag mig.
Självklart kan man vårputsa utan maskin. Precis som Carlén skriver så tar det mer tid men resultatet behöver inte vara så mycket sämre för det. Det är bara att gno på!

Power is nothing without control!
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Om du använder produkter från olika tillverkare tex polish från ERR-BEE
och lackskydd/vax från låt säga PPG, så kan du få flammighet pga att dessa 2 inte är kompatibla med varandra.

Jag vet inte hur du gjort i just detta fallet, men det är en anledning till flammighet bland många.

Mvh
Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.