|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej. när ja kör så hör jag vinande ljud i högtalarna.. antar att det är generatorn... när ja lyssnar på musik så hörs det vinandet mer o mer o till slut "smäller" det till i högtalarna och ljudet ifrån fram systemet försvinner men jag hör fortfarande basen spela... vad kan detta bero på?? så va det inte ibörjan, har börjat hända oftare o oftare efter att ja borrat fast båda slutstegen på baslådan (antar jag).. kan det orsaka störningar??? Mitt system består av följande: Pioneer 7400 stereo enhet Soundstream 500sx (slutsteg till basen) Kicker 2x10" basar Framsystem: Infinity Beta 5.. (2st 5.25, 2st diskanter och 2st delningsfilter) samt infinity steg till framsystemet... Alla svar är välkommna. Tack på förhand | |
|
Du har väll inte dragit lågnivån och strömkabeln på samma sida av bilen??? Att stegen sitter på lådan skall inte vara några problem, se bara till att lågnivån och strömkabeln ligger så långt som möjligt i från varandra.... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Detta har hänt mig också. Jag har samma framsystem som dig (fast detta har inget med det att göra dock :)) Det blir kabelbrott i kablarna, jag hade kabelbrott bakom stereon, för jag tog 'tjuvström' från orginalkablarna, och då fastna inte 'tjuven' riktigt ordentligt. Så jag tog en ny och försökte igen, Så nu funkar det finemang! Kolla alla kablar så det inte är kabelbrott någonstans. För mig började det knäppa när jag gasadepå eller när jag åkte i gupp så kabeln rörde sig 'ur plats' så att säga. Hoppas det löser sig! |
|
| hur menar du?? stereo´n dör ju inte... det är bara fram högtalarna som dör.. sen kommer tillbaka.... hade du det så också??? kan du beskriva lite mer detaljerat hur du löste problemet... det lät lite avancerat =) | |
|
Hej Har du jordat alla slutsteg och h-u på samma ställe ? det bör du göra. Har du ordentligt med ström, ladning? Kan vara det som är problemet.hade liknande i min bil fick jorda om plus kondensator Mvh Micke |
|
| droga tjockare jord och plus kablar idag.. hjälpte inte... när ljudet dör så lyser både röd och grön lampa på steget för framsystemet.... verkar vara kortslutning eller jordfel??? | |
|
blir steget varmt innan det ger sig? kolla att alla kablar till framsytemet sitter ordentligt så att inga trådar spretar ut.Även remote kabeln.annars är det nog steget kasst. |
|
| steget blir inte varmt... det kan börja spöka direkt när ja startar det efter att bilen stått stilla över natten t.ex... men om en kabel till framsystemet har lossnat kan väl inte påverka hela framsystemet??? | |
|
Det beror ju helt på, har du ett delningsfilter till framsystemet så kan ju en av kablarna IN i filtret vara loss/lös/ligga mot jord, o då får du inget ljud, men är det separata kablar till högtalarna borde t.ex. mellanregistret sluta låta om en av +/- kablarna lossar/jordar. Ett tips är att du skiftar slutsteg och ser om det funkar bättre då. Annars så börjar ideérna sina. MVH Micke |
|
| jag har delningsfilter... men rätt va det e så funkar det o rätt va det e så funkar det inte... det dör o spöker... lampan på steget börjar lysa rött... i början när allt va inkopplat så funkade det kalas.. men med tiden så har det blivit kasst... vet inte va ja ska ta mig till | |
|
Koppla tillfälligt ett par lösa högtalare till steget istf de som är monterade och spela lite måttligt. Då hör du ju om det är fel på kablage, filter eller högtalare i bilen eller i slutsteget. Det räcker att det är fel i ena sidans kablage eller slutsteg för att skyddskretsarna skall slå ifrån båda kanalerna. FP |
|
| jo tack det va ett bra tips... får testa det.... jag är mest orolig ifall slutsteget är trasigt... precis köpt det av en kompis... nu har ja ingen musik alls i bilen | |
| men det slår inte ifrån direkt alla ggr... ibland kastrar de o jobbar sig innan det försvinnner... Ljudet kommer tillbaka igen efter ett par sekunder oftast.... vad betyder den lilla röda lampan på steget tro??? den börjar ju lysa i samband med att problemet uppstår. | |
|
Mycket typiskt för kortslutning mellan högtalartrådarna eller mot bilchassiet. Du har ingen brux för steget? Ganska säkert betyder röd indikering att stegets skyddskretsar slagit ifrån utgången pga ovanstående. FP |
|
| ok... så det e värt att kolla kablarna vid högtalarna med andra ord??? | |
| vad menar du med brux?? | |
|
Jepp. Brux = bruksanvisning. FP |
|
| nu har ja kollat kablarna vid högtalarna.... det såg ok ut... va på mölndals bilradio.. dom sa att det kunde vara delningsfilterna gått isönder eftersom Infinity beta 5 diskanter va för bra... | |
|
OK, konstig förklaring iofs, det skall bra mycket till för att köra sönder diskantlänken i delningsfilter. Vad gäller kablarna, felet kan ju ligga var som helst från slutsteget och fram till filter/högtalare. Inte ovanligt att kablar blir klämda över nån vass kant eller i övergången ut i dörren osv, det räcker att ena ledaren kommer mot chassi i bilen för att steget skall må illa. FP |
|
|
Den röda lampan lyser också om du har dålig jord, testa byta jordpunkt och testa. //Mvh Simon |
|
| ja har testat att jorda om.... jordade t.o.m. på samma punkt som mitt bassteg sitter eftersom det steget funkar felfritt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.