AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.015

Uppdaterad mjukvara till 316i E46 (2002)

Sida 1 av 2
er
375
erc
218i Active Tourer -16
En god vän till mig kör en 316i Touring, modellår 2002 - uttagen i nov 2002. Efter en del jämförelse med min 316i Sedan, modellår 2004, uttagen aug 2004 kostaterades en omotiverad hög skillnad i bränsleförbrukning. Kombin drog betydligt mer. Efter påpekande har han nu fått ny programvara i sin bil, och förbrukningen sjönk direkt till i princip de nivåer jag ligger i med sedanen. Skillnaden vid landsvägskörning är 1dl/mil, från 0,7 till 0,6.

Nu blir man ju nyfiken. Vet någon när denna uppdaterade mjukvara kom? Har det gjorts någon återkallelse på bilar ur en viss produktionsperiod (som min bekant kan ha missat?). Har någon annan här samma erfarenhet?
Det skickas med jämna mellanrum ut nya motorstyrningsmjukvaror till återförsäljarna. Jag fick min uppdaterad på 330n och märkte av en minskning i bränsleförbrukning, om än väldigt liten.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Detaljintresserad man är vill man ju naturligtvis att ens bil har så uppdaterad mjukvara som möjligt. Man får väl kanske helt enkelt fråga vid varje servicetillfälle...
bole
vad kostar det att uppdatera mjukvara?
ca 600 kr. De är dock betydligt svårare att få Bmw och uppdatera mjukvaran på M52 motorer som jag förstått det.
Troligtvis är det omständigare än på m54 samt de nya valvetronic 4orna. De enda jag ser som skillnad är att de senare motorerna har adaptiv motorstyrningsmjukvara.

Länk
bole
wendtan tack för ditt svar..hade för mig att även M52MTU har det..eller inte?
Bole: Nej de har den inte. Den heter M52TU för övrigt :)

Länk
bole
wendtan ok sorry :) var fick jag xtra M't ifrån ...det e inte alls logiskt ;-) lapsus calami
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
givetvis vill man ha en så ny mjukvara som möjligt...

om man har en M52TU, hur kan man se om man har den senaste mjukvaru versionen eller inte?

någon som vet vad det kostar att uppgradera mjukvaran till en M52TU

4 Cylindrar är 2 för lite!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
varför är man mindre villig till att uppdatera mjukvaran i en M52TU?

4 Cylindrar är 2 för lite!
bole
ringde bmw i vällingby precis ... 800kr kostar d.. 800!!! (snackade iofs med en anställd som ej känner mig men ändå :( )
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tar du det i samband med service, kan du nog få ett bättre pris!

Jag pratade med BMW i Växjö om detta, och han påstod att man inte vann speciellt mycket på uppgradering i M52TU, och att det skulle slita på minnet (det är jag iofs tveksam till!)...
Han tyckte inte att det var värt besväret i alla fall. (även om jag betalade givetvis)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bole
slita på minnet? ... värsta IT-konsulten där...hur fan sliter man på minnet om man uppgraderar mjukvaran hahahaha fan då e minnet i min datorn sliten som faaaan :) så mt jag uppgraderat den

johanb...han kanske var osäker om det skulle fungera eller hur mna gör och på det viset ville inte riskera ytterligare reparationer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vet inte hur detta fungerar i praktiken i styrboxen, om det är ett vanligt minne eller någon form av flashminne som bränns om vid varje omprogrammering...
Jag kan inte exakt hur sådant fungerar, men jag blev också lite tveksam till informationen!

I vilket fall sa han att det inte var mycket att vinna på en uppgradering, även om jag betalade för den.

Det är en auktoriserad verkstad och de har säkert prylarna och kunskapen att göra en uppgradering, men han sa att det gör de normalt sett bara när de måste byta styrboxen eller liknande.

Mvh

bole
mmm säkerligen ... finns en mkt duktig bilmek i vällingby ska snacka med honom om det... så får vi höra om man vinner nåt på det...
Nu skulle jag iof misstänka att man flashar ett eprom minne eller liknande vid en mjukvaruuppdatering och att den har en begränsning på hur många gånger den kan uppdateras. Men iregel så rör sig den gränsen på runt ca 1000 st uppgraderingar.

En bils styrsystem och en hemdator har ganska lite gemensamt.

Johan: Om man inte vinner något över huvudtaget, varför har det då släppts en ny version? :)

Jag upplevde iaf att mellanregistert blev något starkare samt bränsleförbrukningen sjönk något. De uppdaterar samma parametrar som när en bil "chippas" av vilket företag som helst.
Parametrarna är dock givetvis mer blygsamma än trimföretagets utav förståeliga skäl.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, läs vad jag skrev! ;o))

Jag skrev att det inte var mycket man vann på det!
Besväret/kostnaden överstiger vinsten = dålig affär!

Detta gällde som sagt M52TU, hur det är på M54 vet jag inte och det var inte det jag fick information om hos BMW...

Mvh

bole
wendtan verkar vilja tillhöra opositionen idag :) kram wendtan ..du är en av ossss :-)

aja...jag tycker inte d e värt heller o slösa 800kr på nåt som jag tycker redan funkar utomordentligt..d ja funderar på just nu e ... att fixa CDV'n och skaffa mig ordentliga navkapplsar till vinterdäcken då mina 15" v-däck ej gick på 16" fälg :( snyft
bole
enda orsaken till mjukvarubyte är att ha "d senaste" d gär en viss psykologisk effekt (som kanske gör att wendtan känner mindre bensinförbrukning)
Johan: Du skriver fortare än jag :)
Du hann svara innan jag han läsa om du förstår vad jag menar.

Om ni antyder att jag har ett attitydproblem så får de stå för er.... :)

Länk
bole
wendtan nä :) skoj ba...kram

vi delar åsikter här :) ska sluta med meningslösa inlägg dock..lite jobb o göra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.