|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Fami, Är den inte utbytt vid 20 000 bör du byta, BMW hävdar att oljan i ZFHP30 håller för evigt och har därför förseglat lådan, men det är skitsnack! Oljan SKALL bytas. MVH, E38B12 |
|
|
Finns det 540i 96a, e34 ?? 540 |
|
| Ja, fast bara som touring. | |
kilroy |
Stephan735i*"Den 6växlade manuella tillverkades 93-96 och finns i årsmodellerna 94,95,96, Kopplingen håller vanligtvis 15000mil men skiljer självklart från förare till förare."Var har du fått dom siffrorna från? Jag menar med miltalet? Jag har lite kontakt med folk fån Tyskland som kör 540 med 6-växlad manuell låda...jag känner inte riktigt igen siffrorna...E38B12*"Till 95an gick även en 6-växlad manuell att få på vissa marknader, här skall man dock se upp med kopplingen, 400nm är mycket att hantera."400 nm är mycket att hantera...men den 6-växlade lådan som BMW har i 540 är troligtvis en av marknadens bästa och slitstarkaste lådor...Men du menar kanske bara kopplingen som sådan?Vi har 2 manuella 540 i familjen, båda 95-or, båda gått ca 20.000 mil. Båda två känns mycket friska rent maskinellt med mycket väl fungerande koppling. Service i egen regi kan ju ha en viss betydelse...liksom körsätt...En annan aspekt är ju att ett kopplingsbyte är betydligt billigare att renovera än en automatlåda... |
kilroy |
Det blev lite fel i svenskan på slutet....ett kopplingbyte är ju betydligt billigare ÄN att renovera en automatlåda... |
|
Vanligtvis har jag fått från olika inlägg på detta forum och även andra några har bytt innan 15000mil vid 12-13 Tmil några senare vid ca 18000mil men över det är inte direkt vanligt och när den väl rasar så går det fort= stor risk för svänghjulshaveri vilket betyder ungefär dubbla reparationskostnaden. Min rasade vid 15600mil på 50mil gick den från perfekt till okörbar med dom nya delarna i var skillnaden mot när den gamla kopplingen funkade ej kännbar så att för en lekman att avgöra hur långt kopplingen kommer hålla mycket svårt vilket gör att jag skulle byta en koppling efter ca 15000mil för att slippa behöva byta svänghjul det räcker med att låna ut bilen en vecka så kan den behöva lagas för upp emot 15-20tkr om man väljer märkesverkstad, Jämför gärna med den svagare 535/735s koppling som både tydligt talar om när det börjar bli dags för kopplingsbyte och lätt håller dubbelt så långt men det kanske är att 540:ins koppling är väldigt känslig för felaktig behandling precis som M5 E39 att variationen på miltal är extremt stor men hur ska man veta hur tidigare förare har behandlat bilen räcker det att någon kört illa i 200mil för att livslängden ska kortas med 25%? 540i E34 Sedan finns som årsmodell 96 dock är sedanen aldrig tillverkad 1996 i Europa kan finnas bilar byggda i Syd-Afrika 1996 men det har jag inte fått det bekräftat men för att återgå till dom bilar som finns i Europa så finns det ca72st 540iA E34 Sedan och 62st 540i 6vxl E34 Sedan tillverkade den sist tillverkad automataren är Svensk-såld! GF08410 den enda i dec-95. Mvh Stephan |
|
|
Kilroy, Lådan är underbar, jag syftar på att de 400 nm är mycket att hantera för kopplingen, och att en oerfaren förare lätt kan ruinera denna dyra reservdel :) Skall själv iväg och kolla på en Individual 540 6-vxl -95 idag :) MVH, E38B12 |
|
kilroy |
Lycka till!! |
|
nu på fredag kommer jag att kolla en 96a, e34,sedan och ingen touring, svensk såld, 14000 mil. imorse ringde jag gubben igen och ville höra det en gång till: jaaaaaaaaaa sa han, 96a,e34,sedan. 68000:-. vad tycker ni?? 540 |
|
|
Jag gissar att den är blå uttagen juni-96 och har sifforna 213 i regnummret i så fall KÖP! Detta är den sist tillverkade 540 sedanen i Europa och är bara skicket i motsvarighet till hur unik den är så är dessutom 68tkr "prutbart?" 14000mil och sv-såld ett helt okej pris. Mvh Stephan |
|
|
stefan det är faktiskt mörkblåmet. och det var nån chef på bmw som hadde den i 7 år. du hadde rätt när du sa att det är bara 72 st som tillverkades under 96. 540 |
|
|
Berätta mer Fami! Detta är spännande! Den bilen skapar ett otroligt habegär, vill ställa den i museum direkt :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.