|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
förra året sålde jag min 540ia,och det var på grund av economiska skäl. nu är jag tillbaka igen och kommer att provköra en 540ia,95. 13500 mil,svensksåld,servicebok, 2 ägare för 65000:- . min fråga är vad är skillnaden mellan 4 steg och 5 stegsautomatlåda? 540 | |
|
4 eller 5 växlar i växellådan. /Anton |
|
|
Finns 540 överhuvudtaget med 4stegad låda? /Simon |
|
|
jag vet inte själv och har inte frågat heller, jag bara undrade. 540 |
|
|
Finns inte... bilen finns med 3 lådor. Båda automatarna var ZFHP30 dock med vissa skillnader. 93 års modell hade med vinter-, sport- och ekonomi- lägen 94 och 95 var adaptiv med endast 2 lägen, jag föredrar starkt den tidigare då den adaptiva har mer problem med plastkulorna samt tar lång tid att anpassa sig, lättare att bara trycka på en knapp tycker jag. Till 95an gick även en 6-växlad manuell att få på vissa marknader, här skall man dock se upp med kopplingen, 400nm är mycket att hantera. |
|
| Automatarna var 5-växlade. | |
|
precis! jag har en 93:a med automat med tre körlägen och det är smidigt! avställd idag för vintern dock. //norda |
|
|
Den 6växlade manuella tillverkades 93-96 och finns i årsmodellerna 94,95,96, Kopplingen håller vanligtvis 15000mil men skiljer självklart från förare till förare. Mvh Stephan |
|
|
och de manuella lådorna sitter bara i importerade e34:or inga svensksålda! har jag läst, är detta riktigt? //norda |
|
|
ZF5HP30 är en riktig "guld" låda om man bortser från plastkulefelet. kraftigt överdimensionerad :-) |
|
|
"540is": Kan tyvärr inte hålla med dig om varken "guld-låda" eller "kraftigt överdimensionerad". Står med rasad låda och knäckt lamellhus efter 22000 ärliga mil. Skulle hellre byta koppling ofta på en manuell låda än att renovera en automat för 15-20000 :-!!! Blomster och gratulationer till er som har en 5hp30 med livsglädje!!! Jag är fattig nu. |
|
|
jag har en med tre körlägen allså inte den apativa med plstkulor vet ej vad den heter. men det funkar perfekt! //norda |
|
| Båda automatarna har plastkulorna. | |
|
Det är ganska lätt att ta livet av en automatlåda oavsätt vad den är dimensionerad för tyvärr - värsta fienden är värme. och tog-höga varvtal. |
|
| jassså? men hur komme det sig att de adaptiva går sönder fortare då? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
5HP30 och 5HP24 håller utan problem för minst 115+ hkr. Det är frågan om skötsel och vård och vettigt användande, sedan är det i grunden samma lådor , det är det styrprogrammen som sklijer i stort sett. 5HP-30 är byggd för att klara ett vridmoment på 560 Nm på ingående axel och 5HP-24 440 Nm 5Hp-24 klarar en kompressormatning på +115 hkr och 500Nm med lite programmodifikation på växel 1 och 2. Så man kan nog säga att de är rätt så stabila, däremot så ska man inte misshandla lådorna med dålig skötsel och burnouts :)) ///MVH Hasso Länk |
stefannorr |
Jag vet inte om ja gör rätt,men ja har aldrig i stort sett nån gas vid backning( risk för lamelhusraset?)..och burnouter o annat idioti med automat är ju upp till varje ägare...sen oljebyte lär ju va en förebyggande faktor..plastkuleproblemet dock..lär väl inte va mycket att göra något åt i förebyggande syfte? |
|
ok oljebyte är ju att föredra absolut!! ska göra det i min, förebyggande syfte! annars är det ju kanon med automat. behöver man göra burnouts? är inte det lite larvigt...eller. v8 är ju att glida med!! //norda |
|
V12 LeMans |
Jäpp , V8 = "autobahnglidare" ;-) |
|
540 är en fantastisk allround bil för oss bilentusiaster. Du har den underbara gångkulturen hos V8an. Glider man ner till hamnen för en glass med öppen taklucka en varm sommarkväll, automatlåden arbetar perfekt. Ena handen på ratten, andra vilandes på det sköna armstödet. Boys of Summer på stereon och en vacker flicka vid sin sida. Man kastar en hastig blick i backspegeln och får mot alla odds syn på en Porsche 944 vars förare har racerförar-aspirationer. Med en knapptryckning på sportläget får bilen snabbare gasrespons och man låter högerfoten träffa golvet. Förutsatt att man har sportchassi rastar man Porschen under de mest kurviga omständigheter, annars nöjer man sig med att gasa på rakt fram och försvinna bort i horisonten i "den gamla BMWn." :) |
|
|
hahaha.vilken hitoria. en fråga till killar . hur ofta ska man byta olia på en aut-låda?? 540 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.