AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.609

Vilka dubbfria vinterdäck ska man köpa till en E39?

Sida 2 av 2
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag kan bara hålla med Mugge;
enda skälet att köra odubbat är att kunna åka ner till kontinenten utan att behöva kränga på sommardäcken.... Jag har kört odubbat några vintrar (inte mitt fel - mina tjänstebilar har beställts med dubbfria vinterdäck av ovetande biladministratörer) och kunnat konstatera att
a) Även 'bra' dubbfria däck (Nokian, Michelin) är värdelösa på is/blixthalka när dom behövs bäst, och
b) Dubbfria däck är så mjuka i gummit, att dom är hopplösa i torrt/varmt väglag - dessutom slits dom fort!

Dubbade vinterdäck är alltså bättre BÅDE på vinterväg och 'sommarväg' - till min nya 120d har jag beställt Nokian Hakka 4, ska bli kul att prova, hoppas snön ligger kvar ett tag till!

/// Gunnar E.

P.S. Jag spar mina dubbfria Nokian från E46:an ifall jag skulle behöva åka till något 'dubbförbjudet' land, tror dom ska passa på E87:an också. Nån som vet??
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har nu lyckats lämna tillbaka mina KW17 och kom precis hem från Gummigubben. Det sitter nu en omgång Gislaved Soft Frost 2 på bilen. kostade visserligen 5000 spänn.... men det får vara värt det!

En sak som gjorde mig riktigt irriterad var de som bytte däck slängde in däcken i kupén... visserligen så var det överdraget med plast men nu har jag smutsfläckar i inredningen.. Bilen var inne på rekond i tisdags....

Jag har ljus skinn-inredning i E39an och nu har jag varit och putsat lite försiktigt och fått bort de mesta men man ser fortfarande att det är fläckar på skinnet om man tittar riktigt noga.. blir frustrerad!

4 Cylindrar är 2 för lite!
Gunnare: det är just det som är skillnaden på Q-märkta "nordiska" vinterdäck och MEF ( "Mellaneuropeiskafrisktionsdäck")
Dom Q- märkta är märkbart mjukare...( dvs vingligare och slits fortare)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Mugge,
skönt att det löste sig... nu har du i alla fall det bästa som går att få om du ska åka dubbfritt, även om du får pruta på barmarksegenskaper och livslängd. Trist bara att däckverkstan du anlitade inte begriper att det finns kunder som är rädda om sin inredning - däck hör INTE hemma inne i bilen, i alla fall inte utan ägarens uttryckliga godkännande!

/// Gunnar E.
andha45
En del av de nordiska friktionsdäcken är T-märkta också, tror nya Nokia RSi är det.¨

Jag håller dock inte med om att de är värdelösa på is. Klart bättre än MEF, klart sämre än dubbdäck kan man väl enkelt säga.

Ang. barmark så diskvalificerades Blizzak förra året (se länk ovan) pga att det var så dåligt på barmark.

Mugge: Har liknande erfarenhet av verkstäder. Lämnade in bilen för att byta centrallåsställmotor på garantin. Fick tillbaka den utan att motorn bytts (det höll i två dgr, uppsmort?), + de hade bytt lampor utan att fråga mig + dörrsidan var jättesmutsig. Naturligtvis med ljust skinn...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
var ute och körde lite, rätt tysta däck de där Soft Frost, bara marginellt bullrigare än mina sommardäck.

Stort tack för alla tips och översättningar mm!

4 Cylindrar är 2 för lite!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.