|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu ska man slänga sig in i vinterdäck djungeln... Bilen som skall bära däcken (dubbfria M+S) är en 523i, vet inte vilken dimension som är det bästa valet men 205/65/R15 låter väl inte helt fel. Någon som har handlat från däckonline? Hur mycket har slutpriset skiljt sig från det angivna priset på däcken så att säga? dvs det man har fått punga ut för frakt, montering och balansering med mera. Man vill ju ha bra däck men det är ju viktigt att det är prisvärt också. Känn er fria att tycka till, rekommendera däck, fabrikat, modeller, inköps- /monteringsställen etc. 4 Cylindrar är 2 för lite! | |
|
Någon som känner till eller har erfarenheter från någon av dessa: Alla dessa ligger i samma prisklass ungefär 700 - 900/st *GoodYear Ultra Grip 6 (875 kr/st) *Nokian WR (875 kr/st) *Alpen (715 kr/st) *Eurosnow Directional (725 kr/st) *Maxxis MA-W1 (695 kr/st) 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Länk så ser du vad som är bäst för året. Finns egentligen ingen anledning att köpa nåt annat. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Nokkian WR 205/65-15 funkar fint i Sydsverige , köpte mina från Gummihuset förra året Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Bilen finns i Göteborg, men tanken är att den både ska klara resor söderut (läs autobahn, höga hastigheter) och svensk fjäll semester. själv är står jag och väger mellan GY och Nokian 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Oavsett om du väljer GY eller Nokian får du ett mycket bra däck. Själv har jag Nokian dubbfritt på min. Funkar helt OK. Har erfarenhet av köp genom däckonline, och kan skarpt rekommendera dem! Frakten ingår ju, men räkna med 500-800 för montering och balansering. |
|
|
Idag beställdes 4st Kumho KW17 till 523an... de fanns dock inte på lager utan kommer först om 2 arb. dagar. Någon som har erfarenhet av dessa däck eller vet om de varit med i några tester? 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
andha45 |
VARNING för s k mellaneuropeiska friktionsdäck. De greppar riktigt dåligt på svensk väg (vet jag efter att ha åkt med in i ett räcke med nya sådana...). Det är stor skillnad vilket bl a tester visar. |
|
räknas Kuhmo KW17 till de s k mellaneuropeiska däcken? 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
andha: AMS må skriva vad dom vill... min erfarenhet av dom senaste 4 vintrarna på MEF däck har varit uteslutande positiva Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Mugge: Har ingen erfarenhet av KW17, däremot KW11 (dubbade, 205/65 R15) som vi kört med på 520:n två vintrar i rad. Fullständigt värdelösa däck, greppar marginellt bättre än sommardäcken. /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
jag har hittat ett utlåtande på de däcken men det är på tyska: Lägg märke till: bedingt empfehlenswert harmonisches Fahrverhalten und gute Brenswerte auf trockener und nasser Fahrbahn, leises Abrollgeräusch, zu schwaches Abschneiden in allen Winterdisziplinen, mäßige Sicherheitsreserven bei Aquaplaning fattar dock inte ett ord :-/ Däcken beställdes hos HCJ i Göteborg och jag har betalat ca 500 kr nu ska betala resten lite drygt 3000 kr vid leverans. Om dessa däcken nu är dåliga så kanske man borde köpa ett par andra däck... kan man lämna tillbaka däcken tro? eller är man skyldiga att köpa ut de däck man har beställt? 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Mugge, i princip sågar dina tyskar däckens vinteregenskaper jäms med fotknölarna ungefär: "zu schwaches Abschneiden in allen Winterdisziplinen" betyder på ett ungefär 'för dåligt resultat i alla vinter-grenar'. Dåliga mot vattenplaning är dom också.... /// Gunnar E. |
|
|
Gunnare: tack för hjälpen med översättningen! Jag sticker dit imorgon och försöker lämna tillbaka däcken hoppas att de går med på det bara! 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
andha45 |
Gasar-Magnus: de kan säkert funka fint, men de är bra mkt sämre än svenska dubbfria däck i vinterväglag. Däremot är MEF bättre i slask och på våt asfalt. Läste iofs AMS häromdagen men konstaterade redan för fem-sex år sedan då jag bytte svenska friktionsdäck mot MEF att skillnaden är himmelsvid. Det Mugge citerar indikerar riktigt dåliga däck. T o m en tysk tidning (som har MEF som referens) tycker att de är urkassa i vinterväglag. Jag säger som tysken: Finger weg! |
andha45 |
Länk Förra årets däcktest. Resultaten stämmer rätt bra med årets tester (tror jag har läst alla). |
|
tack för länken! jag sks försöka köpa ett gäng gislavet soft frost 2 om jag nu lyckas lämna tillbaka de däck jag redan beställt.... |
|
andha45 |
En sak som kan vara bra att veta ang. dackonline:s tester är att de är tyska, med omvänd betygsskala. Det framgår ingenstans vilket jag meddelat dackonline. 1 = superbra, 6 = urkass. Har faktiskt testat de flesta MEF-märkesdäcken: Conti (stående testvinnare i Tyskland), Dunlop, Fulda och Vredestein. Samtliga jättedåliga på svensk vinterväg. Däremot kan man lugnt köra med dem på sommaren tsf nordiska friktionsdäck. Angående Nokia WR, som är ett MEF: I AMS fick WR betyg 0/5: Mycket dåligt på snö och is men mycket bra på asfalt. Det belyser att däck är en kompromiss, men MEF knappast att rekommendera i Sverige. För att belysa skillnaden mellan nordiska friktionsdäck och MEF: Dunlop SP Winter Sport M3, som testades i ViB häromveckan (Hangoaround länkade) har i tyska däcktester fått betygen: bra, rekommenderas, rekommenderas starkt (gut, empfehlenswert, sehr empfehlenswert). Det är alltså bra för att vara ett MEF, men ändå klart sämre än nordiska friktionsdäck. Så här skriver ViB: "Däckets namn stämmer till hälften. ”Winter” betyder i det här fallet kontinental vinter. Dunlop är hopplöst efter på de flesta is- och snötester. Det behöver nästan dubbelt så lång tid att komma upp i fart som det bästa däcket på is och bromssträckan är 50 procent längre. Vi behöver 20 sekunder längre tid på isbanan. Däckets hårdhet tyder mer på ett sommardäck än ett nordiskt vinterdäck. Men i snöslask, på våt och torr väg är Dunlop lika överlägset bäst som det är sämst på snö och is! Det är stabilt och därför passar ”Sport” bra. Dunlop SP Winter Sport hör hemma på kontinenten vintertid. Och möjligen i södra Sverige om man låter bilen stå när det är isigt eller snö" |
andha45 |
Mugge: Soft Frost har fått bra kritik i alla tester! Lycka till! Själv köpte jag dubbat den här gången, det bullrar mkt... |
|
jag föredrar eg dubb men ajg vill kunna köra söderut med bilen... och då får man inte ha dubb om jag förstått det hela rätt... softfrost är dyra... på ett ställe ville de ha 1700 kr per st... men jag har hittar ett för 1280 kr /st... men först måste jag lämna tillbaka de däck jag har beställt... tack för hjälpen med däcken! 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
min e39 hade dunlop når den kom från tyskland.dom fungerade INTE alls! e12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.