AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.372

köpa 750 med högt HC-värde

Sida 1 av 2
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Hej!
Jag har läst lite trådar här på forumet angående just detta problem. Jag har precis blivit erbjuden att köpa en 750iAL från 1991 med för högt HC-värde för ett mktbra pris. Det är tydligen inga andra fel på bilen...
Vad ska man räkna med att det kommer kosta att åtgärda felet? Är det ett "ekonomisk självmord" som någon uttryckte det här på forumet?
Någon som gjort ngt liknande nyligen?
Tacksam för alla svar!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Frågan är ju vad "ett mkt bra pris" är i detta fallet, man får ju även en fullt frisk 750 till mycket bra pris...

Kostnad för åtgärd kan vara allt från ingenting upp till orimliga summor, så det är omöjligt att svara på utan mer information. Vill du vara helt säker så räkna minst 10000:-...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Du skrev att du läst x-antal trådar om detta fel...Då såg du nog att det kan vara "nästan vad som helst".

Men def. insugspackningar,tät vevhusvent...Kan vara ett par möjliga fel iaf.

Mekar du INTE själv/har bra kontakter, så KAN det bli något åt "ekonomiskt självmordshållet" i slutändan...

Beror naturligtvis på din egen ekonomi ;)

Mvh Janne.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Priset blir antagligen mellan 10-15 tusen riksdaler!
Den är granitsilver med utökat svart skinn...
Det visade sig att bilen har andra fel, bussningar i framvagnen måste bytas, slitet stödlager, defekt AC. Den är dock besiktigad med "bara" en tvåa, dvs HC-halten.
Dåliga vinterdäck och slitna sommardäck på fula fälgar...
Jesperado! VAD SÄGS?
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej wollick!
Går den på alla cylindrar?
Kolla stift och mät kablarna,sedan start gas metoden på insugspackningarna,spridarna är lätt att kolla bara att lyfta på kontaktan och lyssna för funktionens skull.
Som Janne T säger såär det en klar kostnads fördel om du mekar själv,inget av det som jag räknat upp är svårt,11an och 12an:s stift är inget kul men är inte omöjligt,bussningar i gummi
tämligen enkelt och de två hårda rackarna behövs en avdragare till hjälp.Defekt AC?kanske bara fattas gas och esterolja annars finns det beggat att byta med inte specielt dyrt.Stödlagret är för mig en gråzon,finns säkert nån här på forumet som kan beskriva.
Att lägga en 10 till 15 tusen i reparation och delar plus inköp på
låt säga 15 så har du fått en särdeles utmärkt bil att färdas både långt och länge med under högst angenäma förhållanden.
(Jag tätade mina insugsackningar med Gasket blå och fick HC 0,8.)
Mvh Dic.
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Hej Wollick

E32:an i 750 utförande är verkligen en underbar bil. Modellens dåliga rykte till trots har jag aldrig stött på några allvarliga problem med något av mina ex. Vad gäller högt HC har det i mina fall oftast handlat om problem med vevhusventilationen. Den består av ett antal slangar och ventiler som med åren kan börja strula. Ingen av dessa delar är dock speciellt dyr så med lite tur kan du komma billigt undan. Även framvagnsdelar är relativt överkomliga och lite måste det ju få kosta att bli en "kung på vägen";)
Hoppas det löser sig så att vi kan önska dig välkommen bland oss som färdas bakom tolv cylindrar.

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
joholm: tack, det värmde :)
Paap Reeder
... mina erfarenheter lutar nog mest åt jesperados håll ... möjligen med en 2:a framför.
Beror på hurmycket du kan göra själv. skall en aukt vst göra det blir det en 3.a framför.

Kan iofs vara vevhusventen men är de nya ..... reser sig nackhåret ....
MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag hade inte chansat, det finns fler objekt på marknaden i betydligt bättre skick...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
395
wollick
Cayenne S
tack för alla tips
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
stämmer...har Di tittat på den?
svardska
köp! i värsta fall är det kattarna som för mig, men det finns ju begagnade...
hur mkt hade den gått?

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
21000 mil får jag för mig...
svardska
då är det nog inget större fel på den, om den inte är rejält misskött.

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Vad tycker Ni att man ska ge för en sådan???
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
man skall alltid ge så lite som möjligt!
:)
Jag hade inte tackat nej till en sådan för 10000:- men får du den billigare så är det ju bättre!

Men det har nog lite med hur mycket du är beredd på att skruva själv också. Fixa bara besiktningen först (HC) och kör ett tag så du märker om det är en bil du vill satsa lite på.
Annars kan du sälja den billigt till mig, jag har samma färg och kan ju behöva en reservdelsbil nu när det blivit halt ute och jag inte hunnit sätta på vinterdäcken!

/Mats J
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Säljaren går inte under 15.000:-
Mats J: skulle Du betala 15' för en obesiktigad bil med trasig AC och högt HC-värde????
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Den här ser väl riktigt fin ut?: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Ja, jättefin...synd att det är ..ja..lite långt från Göteborg bara...om man ska åka och titta på bilen
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag tycker den 750n som Erik länkar till verkar vara kanonfin... till ett kanonpris också om skicket stämmer med vad som beskrivs i annonsen. Man blir ju sugen på ännu en 750...

BMW CS #5139
Paap Reeder
... allt handlar om balansen felet(-en) <--> vad du kan själv.

Kan du inget själv och felen är svåra blir det lätt + 20?, 30? eller uppåt 50? tusen till.
En aukt firma ville ha 5400:- + moms för vxllådsbytepå min M30 . Att under dessa förhållanden få ihop 40000:- till en verkstad för att leta rätt på HC är inte ett dugg svårt.

Är bilen fin är det väl OK.
Nu är det väl så att ett fint ex sällan drabbas av både tyfus och kolera .... bara så där.

Jag skulle se upp jäkligt noga och lutar nog mera åt dem som säger att leta istället rätt på ett juste ex från början.

Lamdor+kattar+LLM+ en spjällmotor ....drar iväg. En aukt firma monterar inget beg så då ryker det till ... bortåt 40´pix.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.