AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.345

för varmt i bilen...

Sida 1 av 2
NI
51
NIKO
330I 01 -m.sp2
hej.. har en 330 o har broblem med acc..... det står 22 grader på auto och det käns som det är 28 grader... vad kan det beror på??...........
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
De kan inte vara så att du har mittenluftsspjällsvredet på tre röda prickar, samt riktat mot dej?
Då kan känslan bli att de är hemskt varmt i bilen!

Är de inte så, så borde de vara någon termostat som fått fnatt!

NI
51
NIKO
330I 01 -m.sp2
JAG HAR REDAN PROVAT MED STÄNGA AV MITTEN...MEN DAT ÄR SAMMA SAK. OM DET VAR TERMOSTATEN SÅ SKULLE BILEN VISA ATT MOTORN ÄR VARM O KOMMER TILL RÖDA MARKERINGEN... SÅÅ.... DU KASNKE MENADE NÅT ANNAT TERMOSTAT??
st
351
stoffe69
328ci -00
händer det bara när det är kallt ute? under minus?
finns iaf ett medelande från bmw där bilar tillverkade 02. har fel i programvaran som gör att den öser på för mycket värme mot den som är inställd. skadar nog inte att få den undersökt hos bmw.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag tycker oxå att det blir för varmt i bilen på vintern. Värmen forsar ut mot fötterna och vindrutan. Jag väljer bort autoläget och styr luftflödet manuellt med de tre knapparna. Strunta i att aktivera knappen för fötterna, sänk fläkten ett snäpp sedan blir det bra.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
stoffe69. Du vet inte vilken servicbulletin det är?
st
351
stoffe69
328ci -00
nej inte på rak arm. stod i tis:en. ska se om ja hittar den.
NI
51
NIKO
330I 01 -m.sp2
aaaa... jag vet inte.. så är det med dagens elektronik....
Visa användare
10
N1nj4
330i M-sport -01
Jag tycker att min fixar det bra. Men autoläget anpassar ju värmen utifrån vad det är för klimat ute. Men om sätter den på 20,5 - 21 grader så blir det bättre. Sätt luftflödet kall/varm i mitteln. Tänk på detta: Hemma så man ju ca 22 grader inomhus om du sen tar på dig din höst/vinter jacka så kommer även det bli varmt där hemma. Sätt den på några grader lägre eller ta av jackan =)
NI
51
NIKO
330I 01 -m.sp2
jag ska ta med meg en termometer till bilen...............ler.............
SR
Stoffe69: Vad står det i den där servicebulletinen? Tycker nämligen att de problem som diskuteras här, stämmer alltför väl in på min nyinköpta 320i touring från 2002....

Tacksam för svar och/eller, ytterligare tips på VAD det kan vara och/eller HUR det kan lösas!!!

//SR

.............................
Jag har 3 hjärnceller; två spridda och en i klunga
Njuren
Så fort solen tittar fram så känns det som 26grader fast jag har 19på acc:n,har alltid tyckt BMWs klimaanläggningar är småjobbiga.Ford och toyota har utmärkta tycker jag tyvärr =)

BMW - i nöd och lust?
SR
Hmm...
Känns ju märkligt om man skall behöva mäcka så mycket för att få schysst klimat i bilen... Men som sagt var, tidigare inlägg tyder ju på att detta kan vara ett "-02-problem" t.o.m. specifikt för den kallare delen av året?!...

Hur är det förresten med "snöflingan/AC:n" Skall den eller skall den inte vara påkopplad året runt?

//SR

Na
19
Nallepojken
320i -96
740ia -96
Hr samma problem med min 329 96a Märkt att det sprutar as varnt vid rutan...
SR
Ingen som har/haft det problem jag har (och som stoffe69 nämner) Någon som har en lösning på detta?

//SR

JK
6
JKO
325i Touring -02
En gammal tråd som dammats av.

Jag har en 325 Touring 2002 och tycker nog också att det blir lite väl varmt...

Vore intressant att se den där servicebulletinen. Kanske ett mjukvarufel som går att fixa?
SR
Det har varit några dagar med minusgrader nu, då kliman har eldat utav bara h*lvette, men igår när jag var ute å körde, då det var plusgrader så skötte sig anläggningen exemplariskt... tror mer å mer på att det är ett programfel...

Pratade därför med bmw hemmavid och undrade om dom kunde fixa det, va kostar det? 5-600 trodde han....(omprogrammering) Skall ett programfel kosta mig nåt överhuvudtaget???? (Finns en servicebulletin på detta fel oxå) Nä, det handlar inte om pengarna, men ja menar; om det är ett erkänt fel på 02-or, då får dom väl själva stå för fiolerna, eller???

//SR

Printade ut detta från TIS:

VS-24/Bahl Baugruppe/Group: 64 64 01 03 (944)
weltweit all countries
Datum/Date:02/2003
Update: 04/2003

Excessive heating at temperatures below 0° C E46

Complaint: At outside temperatures of less than 0° C, the vehicle is heated too strongly. The interior
temperature felt is much higher than that set. Moreover, at these ambient temperatures, the blower speed is implausibly boosted in the automatic air-conditioning program.

Cause: Software error in the instrument cluster (versions 31.0 and 32.0).
Affected vehicles: E46 with air-conditioning system or integrated automatic heating and air-conditioning (options 530 or 534)

Manufacturing period: April 2002 to December 2002

Procedure: Only recode the air-conditioner control unit in cases of customer complaint.

DIS CD "1st update to CD 32.0" or a later version is required.

Recoding the air-conditioner control unit will eliminate the software error in the instrument cluster.

Note:
Recoding will not correct the faulty temperature status in the IHKR/IHKA.
Parts: Do not replace any parts - this is not necessary.

Reimbursement: Material and labour costs incurred can be claimed through the usual warranty channels subject to current warranty terms.

Defect code 64 00 92 74 00
This defect code is not contained in the official Defect Code Catalogue but has been included in the system, thus enabling warranty claims to be
processed.

Within the framework of a visit to the workshop:
Recode air-conditioner control unit. Job number 00 54 574 Labour 2 FRUs

In case of order without additional repair work:
Recode air-conditioner control unit. Job number 00 54 046 Labour 4 FRUs

Warranty type 1
Warranty stage 1 (within vehicle warranty)2 (outside vehicle warranty)

Only one of the above job numbers may be submitted for reimbursement.

Reimbursement is limited to 36 months/100,000 km and only possible until December 2005.

/ Micke
SR
Stort tack mixmaster_atv!

En liten fråga bara, vad är TIS? å förresten, menar man i detta "servicemeddelande" (för det är väl vad det är?) att bmw själva skall stå för fiolerna eller är det bara delar av detta som dom står för och slutligen, gäller det bara fram till december 2005 eller till och med december 2005?

Tack än en gång!

//SR

BMW's egna Tekniska Informations System med främst:
1. Rep. Instruktioner
2. Servicemeddelanden liknande ovan.
3. Tekniska data
4. Åtdragningsmoment
5. Inspektionsmanualer
6. m.m

Vet ej hur det fungerar med dessa garantireparationer, skulle gissa att det är t.o.m. dec 2005, men det kan ju vara väldigt viktigt att kolla detta!

/ Micke
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Lustigt. Min är en 01a och den beter sig på detta sätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.