|
Sida 9 av 12
|
|
|---|---|
|
När vi ändå låter fantasin flyta fritt: 3.0 Si=Supercharged :) (tex MINI Cooper S) BMW kanske säljer ett kompressorkit till Z4 3.0:an (tex MINI Cooper S Works) för att stilla hungern efter fler hk utan att förlora några BMW-garantier ? Ett trevligt "upgrade package" till ett givetvis för högt (=BMW) pris ? When hell freezes over :) |
|
|
Lite mer "officiel" information (kompressor verkar vara rätt gissat): Produktionstart januari 2006, två nya versioner: Z4 3.0 Si = kompressormatad 3.0 L ca 320-340 hk Z4 M= E39M V8 5.0 L 400 hk Tydligen svårigheter med att få nya V8:an klar (E90M ska ju ha dessa först) så gamla M5 V8:an gör comeback i Z4M medan en sportiga "mellan-M" kallad Z4 3.0Si kör på 3.0 L motorn med påbultad kompressor. |
|
|
Hobbe: Hur pass officiell information är det här? Låter onekligen som en skräll om det verkligen blir av.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Så de har massa gamla motorer till E39M liggades och skräpar... /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
mbolo, Produktionstart från personer som har sett (enligt deras egen uppgift) Spartanburgs produktionsplan. Z4M (E39M) och 3.0 Si från samma personer, samt personer med BMW-anställda vänner i Tyskland. Enbart rykten alltså..fast från två olika oberoende håll ;) Caspar, Jo, visst låter det underligt att det ligger en del E39M V8:or och samlar damm på BMW:s hyllor. Kanske en nödlösning tills nya V8:an har kommit upp i högre produktionstakt ? |
|
|
Udda med E39 snurran iallafall. Borde blir ganska svårt att få till 50/50 viktfördelningen med den snurran fram i en Z4... Jag antar att den är rejält mycket tyngre än kommande E90M och redan att stoppa ner en 8'a i Zätan borde skjuta fram vikten rejält, den borde vara mycket längre än sexan.. Konstigt att de inte kan avvara E90 motorer, trots allt ett helt år kvar samt att Z4M inte lär ha större produktion än 10% av nya M3.. /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Caspar: En V8:a är kortare än en R6:a generellt... R6: ****** V8: * * * * * * * * :D |
|
|
bah! Min fina skiss förstördes, men jag tror du är med på principen :D |
|
|
Johan: Jodå, jag är med.. Svårt att rita skisser med tecken här på autopower då alla mellanslag som är fler än ett rensas bort.. Kollade in bilder på den på Länk Ok den ser onekligen kort ut (heter dessutom short engine). Nåja, vore kul om de fick ihop det med bra resultat. /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Hartge & RacingDynamics lär dock hata BMW för det. De har ju stoppat in den motorn i Z4 sedan tidigare och sedan tagit >1.000.000 pix för det.. Säljer BMW en orginal M för 600K med samma motor... Mitt val är självklart.. /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Hoppas bmw klarar sig utan kompressor och turbo, lite kaxigt att slå audi som har dubbelturbo med en "vanlig motor". Daniel |
|
|
Nya RS4:an får 420 hk och det utan turbo tyvärr.. Fast man kan ju alltid ha en RS4:a kombi som praktisk bruksbil och en MZ4:s som sommarbil? :) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
| dem borde uppgradera e39m motorn lite tycket jag..skulle inte va fel med lite extra hästar | |
|
bmw_jerry, Ta reda på vilken prestanda Hartge Z4 V8 har (samma motor), hur chassit hantera denna kraft, och återkom med argument varför 400 hk är för lite. Z4:n är ingen rattlåsrallybil. |
|
| 400hk är inte för lite men en liten uppgradering skulle ju itne sitta fel så att motorn inte blir exakt samma som på m5:an | |
|
Det är väl inte helt otroligt att de faktiskt gör tvärtom, styr ned effekten lite. Annars blir ju Zätan snabbare än nya M3 och det har ju inte gått för sig förut... Hobbe: Trodde inte Du skulle resonera mot mer effekt i Z4, med det chassit så är 400hk inte för mycket.. Den klarar säkert E60M motorn också... DET vore något det!! /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
| Precis. om en gammal säckig e39 klarar av den motorn, så är det en baggis för Z4:an! | |
|
Har ni andra kört mycket Z4:a som vet? HobbeZ4 äge ju en och har väl även lagt ner en del pengar (har för mig det är din som finns på rejsa.nu? eller är jag ute och cyklar?) chassit och att han då talar ur egen erfarenhet. Sen jerry varför förändra en i grunden redan bra motor som i mina ögen bevisat sig vara väldigt tillförlitlig?! Skulle hellre se att de gav allt kraft på chassi osv istället för att göra som mercedes.. mer effekt är inte allt! |
|
|
Caspar: Z3 M är ju snabbare än M3 E36 av samma årsmodell så hur menar du när du säger att det inte gått för sig förut? /Johan Min bil: Länk |
|
| håller med johan99...z3m är ju snabbare än m3 e36 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.