AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
18.676

Z4M kommer våren 2005

Sida 7 av 12
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Och Annars borde ju aldrig den billiga M5E39 kommit ut på marknaden, då 850 Csi redan fanns, med ynka 380hk. Och en prisskillnad på 250-300kkr till M5:ans fördel.......
jag förstår hur du tänker BlackZ3. Det skulle vara otroligt kul om en ny super-roadster kom. Men jag tror att då kommer det att sitta en V10 med F1 anor i den. Med den nya motorn och lite mer sexig chassi än M5/M6 tror jag att M technik skulle kunna konkurara med helt andra märken än Z8 gjorde...

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
BlackZ3 lyfter en intressant fråga. En beggad Z8 eller en ny Z4M.. Står väldigt kluven i valet.. Z8'an håller garanterat värdet bättre, men det är det eviga problemet, läcker (Z4) eller vacker (Z8)...

Eller så tar man de 400K som behövs upp från M'en och gör den till ap-brutal istället....

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Nu har visst senaste numret av Auto-Bild släppts, och den revolutionerade nya spionbilden visade sig vara en bild på en silvrig Z4 med regnummer MUK4065....
Samma jäkla regnummer, och faktiskt för er som tänkte svara "men regplåtar kan flyttas runt...", samma jäkla bil som har visats i de flesta s.k. bilblaskor sedan 2002 !!!
Den testbilen ("mule") borde få en utmärkelse av BMW för lång och trogen tjänst ;)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hmmm.. funderar... Z3 släptes -96 och några få bilar kom ut på marknaden, Z3M släpptes -97 och blev en toksuccé..

Z4 släpptes -02 och några få bilar kom ut på marknaden, Z4M borde ha släppts -03 för att följa upp samma succérecept..

Z3 gick i graven -02, dvs på 7'e året.. Z4 borde då gå i graven -08 om de har samma livslängd. Modellcyklerna blir generellt kortare i bilbranschen.. alltså max 3 år med Z4M om den kommer -06..

Z4 är dessutom en mindre tidslös design än Z3 och modellen börjar bli till åren redan nu.. Vem köper en toppmodell av en snart utgången modell som inte är tidslös... Om 3 år från nu är jag övertygad om att iallafall jag tycker att Z4'ans design är omodern och död, medans Z3'an fortfarande kommer att vara klassiskt vacker...

NÄE, tidningarna får skriva vad de vill, men jag tror inte på en Z4M även om det hade varit kul...

Väntar ivrigt på Z5M!!! :-) 800Hk och inbyggd rymddräkt...

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Hmmm...
Smaken är som baken.
Z3:ans design har slutat att attrahera mig.
Jag har svårt att se vad som är klassiskt med den designen. Z4:ns däremot var perfekt från dag 1, och blir bara bättre med åren :)
"Each to his own"
2007 tror jag Z4:n är inne i sista fasen av modellens PLC.
Totalt producerade lär hamna strax under Z3:ans.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hobbe: Jo jag vet att Z3 inte attraherar Dig, det är ganska tydligt.. Om jag inte minns fel så var Din förra bil en Mini-Cooper vilket också var en kort trendbubbla.. :-) (driver lite extra med Dig Hobbe)

Att de blåhåriga tanterna och deras gubbar stannar och uttrycker "vilken vacker bil" tolkar jag som om den är mer klassisk.. Fast, visst skall det vara en Z8 eller en skön 507'a om man verkligen skall få ut nåt värde av de klassiska dragen...

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Caspar,
Ska vi prata blivande klassiker så platsar både MINI Cooper och Z4 på den listan.Trendbubblor eller ej.
Oftast blir trendbubblor klassiker vad det lider.
Nya MINI:n var redan en klassiker innan den lämnade ritbordet pga av sin släkthistoria.

Z3:an är inte "ful" eller "dålig" om någon nu får för sig att jag menade så. Jag känner inget "måste ha" sug bara.

Z3:an blir en klassiker möjligen inte för designen i sig, men pga att den är en BMW Roadster liksom Z4:n, men den första Roadstern på åratal.

Att folk stannar och tycker till om Z3:an förstår jag.
Jag upplevde samma sak med MINI:n, och likadant med Z4:n.
Dock så är dessa personer inga blåhåriga damer och deras gubbar ;)

Inte lönt att fortsätta tjafsa om Z3 vs Z4 då det brukar sluta med dött lopp. Dessutom så är båda familjemedlemmar.

Tråkigt bara om Z4:n går i graven utan att få ett M på gravstenen.

Hobbe:
bra att du håller diskussionen på en hövlig/ rimlig nivå. Z3 & Z4 är två roadsters med olika karaktär och olika dragningskraft..

Tror däremot inte heller det är mycket som talar för en MZ4 i slutändan även om det vore trevligt. Möjligheten finns ju däremot och en anledning till dröjsmålet skulle ju kunna vara att man vill använda sig av nya M3:ans motor, och presenterar efter att den kommit ut.
Inte så troligt, men en möjlighet..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
mbolo,

Jo, det finns många andra bilar att hacka på än Z3 och Z4 ;)
Dessutom tillhör båda Z-flocken här på forumet, vilket man givetvis uppskattar.

Jo, din anledning till ett ev. dröjsmål köper jag som en möjlighet.
Enligt andra som jag har varit kontakt med, och som har bekanta som är anställda inom BMW AG, och fabriken i Spartanburg så är Z4M på gång. Givetvis ska man aldrig tro för mycket på folk som påstår att de känner folk som jobbar på BMW, men hoppet är det sista som försvinner.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Hoppet är nog inte ute ännu. Om mna tittar på E46 och e39 så tog det också ett tag innan M modellerna presenterades. E46:an släpptes ut på marknaden 98 och M3:an visades 2000, och började säljas som 2001:or. E39 började säljas 96, och M5:an visades 98, började säljas som 99:or.
Följer Z4:an detta mönster(varför den nu skulle göra det är en annan historia.....) skall då Z4M visas i år, och börja säljas nästa år!! Detta skulle passa mig alldeles utmärkt!
Beppo:
tycker nog det skulle passa mig alldeles förträffligt med.. :)
Jag håller tummarna och drömmer om en MZ4 coupé gjord för att äta nya Boxster Coupén till frukost..

M Coupe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
En Z4M Coupe vore ju bara för ballt (som bruksbil alltså)!! Tror dock inte att BMW gör en ny Coupe då 1 serien har tagit väldigt mycket av designen.. :-(

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jo, fast 1-serien har ju ett äckligt baksäte! det skulle ju knappast en ny M coupe få....
Caspar:
du har en poäng.. En M1 är nog mer sannolik, men jag skulle gärna vilja se en coupé mellan M1 och M3. Och ett baksäte är det väl ingen vits att ha om man vill ha en busbil. Om folk som åker med ska må illa, vill man ju gärna ha koll på dem när man kör ändå.. Lika bra att ha dem vid sin sida då ju..

M Coupe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Beppo/mbolo: He he.. Helt rätt!! ett baksäte är åt fanders, har inget i en BIL att göra. Iofs bra när man har båda killarna med sig på långresa, men va sjutton, det finns ju alltid Mabi. :-)

Det finns dock en STOR fördel med bilar som har bakäte, tex Porsche. Man kan riva ut skiten och lätt bygga en stereo med kraft från ett kärnkraftsverk, platsen har ju liksom reseverats för detta ädla syfte.. Ha ha, 4 x 15" basar med 1KW steg styck lär ge ganska snygg Tintin frilla..

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Baksäte är alltså bra att ha eftersom man blir jätteglad när man ser hur mycket vikt man sparat när man rivit ur det :D

Helt och hållet offtopic, men apropå Tintin: När jag var i Paris för tio år sedan ville en gatukonstnär rita av mig och sa "you look like Tintin with that hair style!" :|

/Masten

Z-träff 1 maj! Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Caspar, om jag fick bestämma över dina bilar skulle du få bygga stereon i Traktorn istället. Där får du ju in så mkt mer prylar, och dieselknatter är ju ändå inte speciellt kul att lyssna på, speciellt inte i jämförelse med S50ins mullrande.
Servicechefen på min BMW verkstad ser lika glad ut varje gång han startar Roadstern när den är inne för service. Citat "fan, den låter ju så härligt att man vill ge dig halva priset bara för att du ska komma dubbelt så ofta" Detta har ju tyvärr inte hänt dock :-(
Roligt är ju att det alltid är chefen själv som tar sig an min bil (kör in den i verkstan alltså)....
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Fördelar med att bo på landet Beppo!!! När, traktorn skall bort och bygga stereo i den är ingen utmaning. Dieselknattret hör man knappt, bilen är så extremt tyst!!

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Det är väl dags att försvara Caspar och hans traktor.
Efter en kort tur i traktorn kan jag meddela att dieselmotorer har utvecklats mycket sedan tiden med dieselknatter/skrammel, och stinkande avgaser.
Caspars 530dA är inte dum alls som bruksbil.
Väldigt tyst, och hade jag inte vetat om det så hade jag inte gissat på att bilen var en diesel.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.