|
Sida 10 av 12
|
|
|---|---|
|
Får väl svara åt Caspar, när s54 kom i Z3M version så blev den helt plötligt mycket slöare än i M3:an. BMW:s förklaring var att det inte gick att bygga ett likvärdigt avgassytem till Zätan.... Mrn de kunde ha tagit ut mellan 7-15hk till ur M3 om det hade fått sätta dit ett enkel rör men kunderna kräver 4 pipor på M-modellerna. Sensmoral: alla som inte tror att Z s54 är strypt skickar en ritning till mig som visar bristerna i Zätans underede som omöjligör ett effektivt avgassytem. Innan ni börjar rita kan ni ju ha i åtanke att Digi-Tec fick utt 400hk ur s50b32 med orginal grenrör... Z MMM Coupe |
|
|
Visst klarar Z4:n av 400 hk (vilket är vad vi pratar om oavsett E39M eller E90M V8:orna). Om jag minns rätt så klarar växellåda, och annat mekaniskt detta redan i dag utan uppgraderingar. Nu är det ju så att Z4:n inte blir automatiskt bättre för att det sitter tex 450 hk som många hästkraftsfrälsta tror. En bil är inte bättre än en annan, eller likartad bil, bara för att den har fler hästkrafter. Det finns tydligen en del här som tror att hästkrafter är lösningen på allt, och därmed den enda måttstocken. Z4:n är ingen rattlåsrallybil utan en Roadster, och vad det gäller en Roadster så är det fler parametrar än hästkrafter som avgör om den är bra. Vad det gäller en riktigt bra Roadster så är det chassit som prioriteras mest. Inte hur bra den är rakt fram. Chassit ska vara avstämt med motorn. Z3M Roadster är väl ett bra exempel på en motor starkare än vad chassit egentligen var designat för ? Väghållningen är ju inte vad en Z3M Roadster-pilot främst skryter om ;) Jag hoppas att BMW sätter i en M-motor värd namnet i en Z4, men inte med mer kraft än vad chassit kan klara av utan att riskera den superba väghållningen. Att förstärka chassi, och mekanik är inte lösningen heller då det enbart adderar onödig vikt. Dagens bilar är redan onödigt tunga. Ca 350 hk ur dagens 6:a räcker för att ta Z4:n under tex 5 s 0-100 km/h. E39M V8:an ger förvisso 400 hk, men den väger ju också mer. Dessutom så nämner ingen vridets (Nm) betydelse utan poängterar enbart antalet hk. En lätt 6:a med ca 350 hk och 400 Nm i Z4:n skulle räcka även för alla rattlåsfrälsta i behov a streetcred vid nästa rödljus om en 997 Carrera skulle glida upp bredvid. Dessutom skulle denna Z4 knappast behöva besöka alla räcken, och avåkningszoner om 997:an lurade in er på någon bana för ÄKTA racing. |
|
|
...jag behöver knappast tillägga att theprophet och jag delar uppfattning, men jag gör det ändå :) Det kanske beror på att vi är hänger för mycket på ett skadligt forum ;) Dessutom vill jag ge vår egen Bling-Caspar mycket streetcred för att han har tagit sin Z3M Roadster med på diverse slalom- och bankörningar. Caspar kan spaka sin Z3M duktigt. Var håller alla andra Z3:or, och speciellt Z3M-piloter hus ? Står ni och puttrar vid rödljuset och räknar hästkrafter ? bmw_jerry är även välkommen. Det är bara att kicka i gång mopeden :) |
|
|
Hobbe: Tack!! Jodå, jag har kört Z4 lite grann dock mycket mindre än vad jag skulle önska, men några dagar har det blivit och den har definitivt fått bekänna färg. Vad jag grundar mitt resonemang om att det inte gör någon skada med mer hästar är just lite det som Hobbe berör om Z3M. Den bilen är klart övermotoriserad, men vad gör det.. Jo man kan inte använda max av bilens motorkapacitet när det svänger då chassit sätter gränserna. I kurvorna tror jag faktiskt att Z3 3.0 och M'en klarar ungefär samma farter, dvs ingen nytta av motorns extra kraft, men det svänger inte alltid och jag är iallafall en stor fantast av att känna trycket i ryggen. Bara för att man gillar att svänga innebär det inte att man inte gillar att gasa max rakt fram.. Z4 3.0's begränsning ligger idag i motorn, den orkar inte utnyttja chassit till max i alldeles för många situationer. Undermotorisering är tokfrustrerande enligt min uppfattning. Övermotorisering gör definitivt inget.. Alltså, i kurvorna skall chassit sätta gränserna, vid acc motorn.. /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Johan: Som jag skrev ovan "nya M3", E46'an var nya M3'an då. Anders svarade redan såg jag. När S54 motorn kom in i Z3'an så skruvades den ner till 325hk istället för 343hk som i M3'an. Att avgaset är orsaken är bara skitsnack från BMW. Hade de sagt att chassit var för vekt hade jag kanske köpt det. Inte vill de att en "gammal" bil som Z3 då och Z4 nu skall slå deras no. 1 leksaks räcer.. Så glöm att Z4'an får mer effekt än M3, får den samma så får vi Zäta-vänner vara glada.. Jag skulle dock önska nya M5 motorn enligt resonemanget i förra inlägget. /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Eftersom Z3M kom 97 och M3 E46 01 så räknar inte jag dem som direkta konkurenter. Men visst de strypte kanske Z3an när E46 kom. Men några år fanns bara E36 M3 och då va ju Z3 snabbare. Men som sagt, får väl se vad det blir om det blir nåt... /Johan Min bil: Länk |
|
|
Hobbe: Bra svar. Har full respekt för dig & din bil! Men sen kan man ju tycka olika vad som är kul.. 50-50 viktfördelning, diffbroms, ingen "elektroniskmamma" som bestämmer hur jag ska köra (men som skulle ha gjort mig till en bättre förare) lite motsattsen mot nya M5. Hur kul kan det egentligen vara att trycka på "Launch controllen & gasen i botten. Ja man är snabbast men till vilken nytta, min bil är mycket dyrare än din eller... Med andra ord gärna mer effekt än chassi, det blir roligare då. Krävs lite mer simultanförmåga om man måste både styra & justera gasen beroende på fästet iof så kan man väl sitta & sminka sig i M5 samtidigt som man kör skiten ur en Z3M. Vill man trycka på knappar så föredrar jag Gran Turismo Proulog 4 med Mclaren F1 ;0) Z MMM Coupe |
|
|
Tror hobbe har en poäng i att försöka hitta en motor runt 350hk för Z4:an. Finns egentligen ingen anledning att trycka ner en tung 8:a i en liten roadster bara för sakens skull. Leendet på läpparna och kittlandet i magen lär fortfarande infinna sig.. Anders: Skönt att höra att det finns någon kvar som uppskattar at tbehöva köra bilen själv. Tror vi är ett utdöende släkte men å andra sidan kommer det komma en motreaktion på hästkraftskrig och intelligenta styr & hjälpsystem. Då står vi där tillsammans med Lotus och några fler, med en av de sista riktiga sportbilarna som någonsin byggdes ;) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Intressant diskussion "chez Gustav" om MZ4, med fler som har officiella bekräftelser ifrån BMW, Hobbe. Senaste är att MZ4:an får e46:ans CSL motor. Länk Oavsett vad, verkar det troligt att det kommer en M- version och det kommer bli en otrolig körmaskin. Det är härligt att leva.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Caspar, mbolo, och Anders O: Visst förstår jag nöjet med att få en hästspark i den ädlare delen av kroppen när gaspedalen trycks i botten, att komma först rakt fram, och visst kan man ha riktigt buskul utan alla dessa tekniska hjälpmedel, men då ska man inte köpa en Z4/Z4M utan en Z3M som herrarna har gjort. Hur som helst, fler Z3/Z3M-piloter borde våga hänga på Bling-Caspar, och hans kommande äventyr både runt koner och på Sveriges kurviga banor. Garanterat buskul ! |
|
|
mbolo, Tackar ! Jag har tidigare sagt att det kommer ingen Z4M förrän BMW har vintertestat denna i Sverige, och en "lapp" har varit framme med spionkameran. Nu har det hänt :) |
|
|
..och så passade även en smygande finne i samma veva att ta en spionbild bla M3 Touring och Z4M: Länk |
|
|
..svårt att inte sätta M bakom allt idag. E90 Touring ska det vara. |
|
|
För er som inte orkar hoppa upp och ned bland inläggen för att klicka fram bilder på Z4M: Två spionbilder tagna i Sverige och Finland på Z4M under vintertest för två veckor sedan: Länk Länk |
|
|
Snyggt sagt hobbe! En sak jag däremot har lite svårt att förstå är denna Manuelspaksfanatism som finns? Visst gillar även jag att får röra om i lådan. Däremot i en riktig räser, byggd med motorsport tradition, så är det givet med en sekventiel låda som gör att du så när som aldrig måste ta båda händerna ifrån ratten. Nu är M bilarna en direkt avart utav banracingen och då är det självklart att de även skall ha den teknikens framsteg implementerad! Vore inte så fallet så skulle jag direkt se det som en dubbelmoral och därmed ett direkt tillkortakommande! ang chassi kontra motor, så kan jag hänvisa vad Williams huvudingenjör (namn?) sade om antalet hk. Han menar att desto flera hsätar man kan mata in i en bil desto bättre, det är ju bara en vinst. Men, i en bil gjord för folk, inte f1 förare. så ter sig inte detta själklart. FÖr det går inte att kompensera motorkraften fullt ut med chassit på den tekniken som finns i standard bilarna idag (exkluderat M och Z3M, som nog är en smygmiss). BMW 130i kommer nog bli ett exempel som verkligen bryter denna trenden. För den är (då det finsn varvtider osv.) högst troligen mcyekt robust bil med en väldigt bra väghållnnig för att matcha upp de hästarna som motorn erbjuder! Det kändes även redan i 116 då jag provkörde denna! Hobbe: angående antalet hk gentemot vrid, så är ju antalet hk en funktion utav vridmoment och svänghjuloets periferi hastighet. Så vridet ger fler hk om motorn har korrekt flöde i toppen. Det som däremot är intresant för 0-100 acc är hur snabbt hk antalet byggs upp och hur länge vi kan ligga väldigt nära toppeffekten uppe i register. Detta är något som nyare BMW motorer är rent exemplariska på, då de lycklats öka vridmomentets effektivvärde över registret och få upp vridet nästan likt en turbomotor utan att för den skullen tappa för mycekt lutning i topeffekten, troligen ingen alls. De nya valvetronic sexorna är en milstolpe i motorbygande anser jag(osäker om inte honda haft ventilstyrning längre?). Nu tackar jag för mig =) |
|
|
Äntligen en diskussion som handlar om annat är krom, neon, och plastvingar ! :) Visst är det ultimata att båda händerna ska hålla i ratten, men en manuell låda är ett måste för mig. En snuttefilt helt enkelt, och min snuttefilt får ingen röra... BMW 130i verkar vara riktigt rolig, men här spelar ju även personligt tycke och smak in. En BMW 130i Coupe kan bli mums. Om BMW motorerna har spaltkilometer redan skrivits. Otaliga är undersåtarna som anser 6:an vara den högsta guden av alla motorgudar. |
|
|
Hehe sant hobbe, men den blir nog snart bortagen ;), näe kämst och sido.. Mycket roligt, för jag var nästan på väg att ge uppd etta forum... Jo jag kan hålla med om det! Extra roligt att få snuttefilten att spinna utan hack mellan nedväxlingarna =D. bara det är ju en sport. Givetvis spelar vårt tycke och smak in, det gör det ju på det mesta vore det inte för det skulel jag ju inte äga en BMW. Förnuftet hade du gjort att jag åkt nått billigt praktiskt... men som tur är dajg itne det =D hehe. Själv så ser jag fram emot att få lägga vantarna p åen 130i Touring nångång framöver, bara de bygger en så =) Jo och man sjunger ju samma visor i kyrkan än så det känns inte fel att fortsätta med lovordandet och däröfr anser jag att MZ4:a ska ha en Rak sexa istället för nått gammalt bröl till v8:a ;) |
|
|
Hobbe: snuttefilts- känslan känner jag igen, eller kanske är det någon bild man har av att man borde ratta en manuell låda för att få känna sig riktigt sportig. Har alltid sett framför mig hur smått överviktiga tyskar tycker det är "Supertoll!" eller "Spitzenklasse!" att få ratta runt sin nya Ferrari precis som Schumacher gör med sina små paddlar.. Skall däremot vara tydlig med att säga att det här är fördomar utan like & jag blir gärna förförd av en sekventiell variant med känsla vilken dag som helst. Hästkrafter i all ära, men känslan av att köra bilen måste ju vara det primära. I sådana fall är bilar som 1- serien och andra tappra soldater som leder kampen för en mottrend. Var för övrigt inne på Mercedes ÅF idag på annat ärende och inspekterade bilparken. En S65, en SL65, två C55, en ny SLK55 och några E55:or i hörnet.. När tar det slut egentligen? Och finns det så många intresserade och framförallt duktiga förare? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
"Hästkrafter i all ära, men känslan av att köra bilen måste ju vara det primära. I sådana fall är bilar som 1- serien och andra tappra soldater som leder kampen för en mottrend." Nästan som poesi =D Det är samtidigt roligt att höra att jag inte är ensam över min ståndpunkt om hur vulgöra mercedes minispitfires blivit! På tok för mycket amerikansks svulstighet för min del! Jag har aldrig kört en mercedes... så hur de beter sig i form om känsla vet jag ingenting om, däremot kommer jag ta chansen att pröva om jag får den. Sen så gillar jag inte riktigt Mercedes design heller. Z4:an däremot.. Futuristiskt vacker! |
|
|
Måste tillstå att jag har en del erfarenhet av MB:s, genom att min familj fortfarande inte fått upp ögonen för märken söder om Stuttgart.. Det som framförallt utmärker dem är soliditeten, framförallt i de allra senaste modellerna. De går tyst, otroligt bekvämt och mjukt. Som att köra en säng antar jag.. Däremot saknar de dialog med vägen, och inbjuder inte direkt till rolig körning.. Har respekt för dem som tillverkare och måste säga att de gör riktigt bra bilar, dessutom med väldigt snygga former på senare år. Tittade (och råkade starta larmet) på en S65 idag i hallen och den är imponerande om något. 612hk och 2,2 miljoner kronor. Det blir i runda slängar två M5:or.. Det konstiga är att även om förhållandet hade varit tvärtom hade jag inte haft svårt att luta mot BMw:n ändå.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.