AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.895

Brightness funktionen i skärmen tappar minnet?!?!?!

Sida 1 av 2
När jag skruvar upp ljusheten( Brightness) på min naviskärm så håller den den inställningen tills jag stängt av bilen och låtit den stå avstängd ca 1 timme. Sen så e skärmen tillbaka på mittinställningen och är mkt mörkare.

Har nu haft inne bilen på Wölkes bil här i gbg 3 gånger varvid ny skärm har monterats och ny programvara har lagts in. Bilen har nu varit inne 3 gånger för detta och det har tillfälligt fungerat i ca 2 dagar efter bmw besöken. sen så kommer problemen igen. Ska även tillägga att ljussensorn inte fungerar på skärmen heller.

Fick tillbaka bilen i fredags med fungerande skärm men nu idag så e problemet tillbaka. Fan va trött jag blir. Nån mer som haft detta problem?? Eller vet vad felet kan vara??

Tacksam för svar!

Anders

M-POWER!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Anders: "M-Power".. Skall Du byta snurra??

/Caspar
Länk
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Hej. Har samma problem som Anders, vi har båda haft bilarna hos Wölkes bil.

Det är så att konstasten ställs i mittläge varje gång man stänger av bilen längre än ca en kvart, lite konstigt.

Vidare så finns ett reglage för högre och lägre volym på rösten till navin.. man kan höja och sänka, men det blir ingenhöjning !?

Har även varit i kontakt med andra Z4 ägare (på forumet via mail) med samma problem.

Lurt!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
På 530'n navi höjer och sänker man med vanliga knapparna till Stereon. Fast man måste vara snabb, funkar bara när "hon" pratar, precis som med diffrentierad nyhetsvolym på många stereos. Fippligt värre och helt enkelt värdelöst. Jag stängar alltid av kärringen.

Prova hos någon annan verkstad, Eran hovleverantör verkar ha kört fast..

/Caspar
Länk
diffrentierad nyhetsvolym`????? vad e det??

Z-POWER!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Alla mina 5 senaste bilar har haft orginalstereon där Volymen är annorlunda vid nyheter (RDS funktion tror jag). Helt hopplöst när man vridit ner ljudet lågt på stereon i övrigt och helt plötsligt VRÅLAR en nyhetssändning så man nästan kör av vägen...

Ljudet på navi går att justera på liknande sätt, men där kan även hur mycket musiken dämpas ändras så att ställa in det är omöjligt. Irriterande bara att man inte kan stänga av rösten som default utan måste in via menyerna varje gång... suck..

/Caspar
Länk
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Visst ändrar sig navi-volymen "om man är snabb" ;) men inte i menyerna?!
fATTAR Inte varför de har en funktion där man ska kunna höja o sänka navivilymen om den inte funkar?
På min m5 e39 så ökade tantens volym på rösten ju mer jag ökar på volymen för inställningen??? Eller sänkte, då blev hon tystare och tystare osv.. Verkar konstigt eller??

Z-POWER!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Har inte hittat en volymjustering för Navitanten i menyerna utan det är bara att vara snabb som f-n eller köra fel så hon blir upprörd och babblar mycket.. Värdelöst vilket som..

/Caspar
Länk
Den ligger under "set" och navi volyme.

Z-POWER!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag skall kolla.. Har dock varit i de menyerna förr och inte hittat naviljudvolym. Det är iofs en E60 men den borde åtminstonde ha alla funktioner från E39...

/Caspar
Länk
eF
900
eFx
520d Touring -09
Prova kör in V23 av BMW-mjukvaran, skulle tippa på att det löser problemet med brightness på skärmen. Jag har bara sett detta problem med V24, inte med dom andra versionerna.

Höjning och sänkning av navi-volymen under "set" har aldrig fungerat med någon mjukvara som BMW släppt. Man måste ställa det manuellt för CD/Radio/CD-C under "info"-menyn (NAV+/NAV-).

/eFx
www.z4.se
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
eFx: Vilken koll du har!

Hara min bil inne hos Wölkes idag för byte av skärm som de tror skall hjälpa brightness problemet. De har tidigare bytt mjukvara (säkert till den senaste).

Anders W. här på forumet har gjort bytet med resultatet att det blev bättre (funkar oftast) från tidigare aldrig (som det är för mig nu).

Trist med navi-volymen.. hur vet du att det är så... de borde försöka lösa det med nya mjukvaror!
eF
900
eFx
520d Touring -09
quattro: Jag vet inte att det är så, jag bara gissar. Nav-volymen har lixom aldrig fungerat för mig bara, utan man får som sagt ställa in det manuellt. Iofs har jag inte provat att skruva upp den på max och testa ljudet inne i navigatorn.. det kanske bara är inne i "set"-menyn som det inte blir någon skillnad?

Kostar det inte skjortan att byta skärm förresten? Eller gick även det på fabriksgaranti?

/eFx
www.z4.se
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
20k+ kostar det. Jupp, allt går på garantin!
eF
900
eFx
520d Touring -09
Billigt! Jag tar två! ;)

/eFx
www.z4.se
Har nog fått lite klarhet i detta med navi volymen idag.

Har idag monterat min Farthållare på bmw med bra resultat. Bad dem även att kolla detta med navivolymen.

Vi kom fram till följande. Vet inte om det e så det ska vara.

OM man höjer navivolymen till max i "set menyn" så "mutar" den musiken helt till tyst när damen pratar.

Och tvärtom om man sänker den till min. Då e det full musik på samtidigt som navin pratar. Och i mellan läget så sänker den musiken lite. ja ni fattar va?? ;)

Och volymen på navirösten ställs i "nav - och nav+ i menyn "INFO"

Om det e menat att det ska vara så vet jag inte. Men det funkar ju. Även om det e ologiskt att lägga volymen under info menyn och mute funktionen under navi volym.

Z-POWER!

Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Kul Anders ;) Bra med lite klarhet men mkt olågiskt!

Jag var även inne på Wölkes med min idag. De bytte hela displayen - nu funkar kontrasten klockrent och den kommer (hittils) ihåg vad den var innan.

Tur man inte behöver betala ur egen ficka för detta och att man
gjort det innan garantin gått ut!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
På 530'n finns det inga sådana val... :-( Det går bara att höja och sänka tantaloan som jag skrev ovan, tror att det fungerar som "mute" funktionen Du beskrev ovan... Fast jag tror inte att det behålls när bilen stängs av...

Jag skulle vilja ha tanten pratandes i lagom nivå till musik, dvs inte högre, men inte mycket lägre heller och definitivt inte sänka musiken... Inställning att hon skall hålla tratten stängs av så fort motorn stängs av.. :-(

Hur svårt kan det va att bygga något som går att använda?!?!?!?

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
pÅ E 60 MODELLEN SÅ FÅR MAN JU VRIDA UPP LJUDET PÅ NAVIRÖSTEN MEDANS hon pratar med master volymen. Men volymen som du då ställer in ska lagras. Den funktionen finns tyvärr inte på z4an.

Z-POWER!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jo jag har förstått det.. fast jag vet ej om det lagras, får kolla mer noga nu när jag får ha bilen lite mer..

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.