|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Lyfter tråden igen. Har uppgraderat ljudsystemet i e39 -97 och tagit bort DSP-förstärkaren, CD-växlaren och installerat Dension Gateway 300. Nya högtalare, sub, mycket bra ljud i bilen MEN radiomotagningen har blivit kass. Den fungerar men mottagningen är dålig. Brus varierande när man åker, gör omsökningar, ibland hittar den inte alls vissa stationer. Har gjort följande efter Autopower-surfande: Kollat att antennsladden inte är av i kontakten vid radion = OK. Kollat så det inte är avbrott på den tunna coaxen som jag antar är diversity-antenn mellan radion och AF vänster C-stolpe = OK. +12 V vit kabel AF höger C-stolpe = OK Länk +12 V vit/lila kabel AF vänster C-stolpe = OK Länk Jag märker ingen skillnad på mottagningen om jag tar bort spänningsmatningen till någon eller båda AF. Jag får bättre, eller lika bra, mottagning om jag sätter emot en lös gammal antennsladd på radion. Är det troliga felet att någon antennförstärkare är trasig eller har jag lött sönder något i radion.....? Känns tråkigt att inte radion fungerar bra när allt annat vart super. Förslag på hur gå vidare mottages tacksamt.... |
|
|
Om du inte märker nån skillnad när du tar bort spänningsmatningen på antennförstärkaren så är det definitivt nåt fel på denna. Med en tillfällig extern antenn, t.ex en magnetantenn på ena flygeln, kan du testa mottagningen och jämföra om du kan söka in flera stationer osv. Vid stillastående gör inte diversity eller ej någon större skillnad. FP |
|
|
Ok, Så diversity påverkar bara när man åker. Det förklarar i så fall varför allt fungerar mycket bättre i garaget, vilket gör det svårt att felsöka. Finns det ytterligare någon box eller splitter än de två i C-stolparna och vart sitter den i så fall? |
|
|
Hej Nu måste jag be om lite hjälp med felsökning av mitt radioproblem i min E36 323ti. Precis som ovanstående är mottagningen ok när jag står stilla i garaget. Så fort jag börjar köra blir mottagningen kass och börjar svänga upp och ner. Jag har kollat att det inte är avbrott på antennkablarna mellan radion och förstärkaren. Om jag kopplar bort strömmen från förstärkaren försvinner all mottagning. Jag har också testat att koppla in en extra antenn till antennkontakten på förstärkaren utan någon skillnad i mottagning. Jag är mycket tacksam för idéer på var felet kan sitta eller förslag på felsökningsmetoder. Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.