|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Vet nå´n vad det kan vara för fel när mottagningen på radion år skitdålig. Det finns ju ingen synlig yttre antenn så var är själva "antennen" då? Sitter den inbyggd nå´nstans och kan man förbättra mottagningen på nå´t begåvat sätt? Radion är schysst och fungerade alldeles utmärkt i gamla bilen. | |
|
Sök på antennförstärkare (eller antennförstärkaren), och du hittar svaret. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
BMWn har inbyggd antenn i bakrutan och en antennförstärkare som matas via antennkabeln (vilket orginal radio är anpassad för) din utbytes radio har då tydligen INTE detta ( vissa har dock)därför fungerar antenn sämre, för lösning av problemet se eriks inlägg.. Lycka till Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| jag har traditionell antenn utanpå bilen. är det nåt som kommit till i efterhand i så fall? har nyligen köpt bilen... | |
|
Har BMW fantommatning av spänningen till förstärkaren? Jag har bara sett separat matning (i regel vit kabel). Denna missas OFTA när man byter stereo, sök inlägg om detta där finns beskrivning. VAG däremot har fantommatning på vissa modeller till sina takantenner med inbyggd stärkare. Separat antenn på en BMW med originalantenn i rutan kan innebära att förra ägaren t.ex haft polisradio i bilen eller att han inte orkade laga ev. fel på originalantenn eller förstärkare. FP |
|
|
Folke: just precis tänkte fel separat kabel är det ju..... (dock ej till boxen i bakrutan på E39T, den fantom matas från "stora antennboxen" vänster bak...) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Min funkar inte heller som den ska BMW e lag |
|
|
Jepp, även kabeln mellan hö/vä box i bakrutan på E39 sedan har fantommatning av drivspänningen, detta är till diversity systemet, sitter inte på alla modeller beroende på utrustning osv. Isf går det även en tunnare koaxkabel fram tillsammans med den vanliga antennkabeln. Men utebliven mottagning vid byte av stereo beror till 99% på att man missat att mata 12V på vita kabeln till förstärkaren. FP |
|
| Matade ström till den vita kabeln från elantennskabeln från stereon, -Vilken mottagning! Tack för hjälpen / Peps | |
|
Vänta nu, du tog alltså plus från stereon och la på den vita eller? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Ja, den blåa elantennskabeln från stereon matar ju plusström när stereon är påslagen, så det blev perfekt. | |
|
Hummm, får nog ta en koll på det där. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Har upptäckt att jag har dålig radiomottagning så fort jag åker utanför stan (ca 4mil utanför) på vissa kanaler, dom som fortfarande fungerar bra är SR kanalerna. I min 9-5:a som jag hade tidigare kunde jag köra minst 12mil utanför stan utan att mottagningen blev dålig. Bör jag kanske felsöka mina antennförstärkare, hur gör man det lättast, eller är det inte bättre mottagning i E39? | |
| Glömde skriva att de tär orginalstereon med Navi/Tv och DSP jag har. | |
|
Mottagningen varierar och är även riktningsberoende med de glasbaserade antennerna. Finns olika varianter, med/utan diversity osv och de har lite olika prestanda. Få system kommer upp i samma prestanda som en vanlig kvartsvågsantenn på plåten, men ingen vill ju ha en 90cm-pinne. FP |
|
| Men 9-5:an jag hade hade ju oxå antennen i rutan, vilket jag då tycker är konstigt att det gick att få så bra mottagning på den. | |
|
Jepp, det är skillnader mellan olika bilar och konstruktioner, helt klart. Hos BMW har man AM-band, FM-band samt TV och även mottagaren för fjärren på 432Mhz i rutan. Delar av trådarna skall dessutom funka som värmetrådar. Det finns varianter med och utan diversity (två "halvor") på FM-bandet. Säkerligen får man kompromissa, på sedanmodellerna sitter allt i bakrutan, på Touring sitter antenntrådarna i bakre sidorutorna. Olika tillverkare har säkert gjort olika prioriteringar för att lösa problemen. Man testar även med dolda antenner i fönsterlister, takrelingar och i stötfångare. Jag har jämfört min Passat Variant (takantenn med förstärkare) med E39 sedan med diversityantenn, BMW:n är marginellt bättre men båda är sämre än vanlig 90cm pinne utan förstärkare. FP |
|
|
Ok, då ska det alltså vara så otroligt dålig mottagning på E39, kom faktiskt längre med bättre mottagning med jobb bilen när antennkabeln hadde åkt ut ifrån stereon. Men det är ju skönt att veta att man kan planera annat i helgen än att ligga i bagagen och leta kablar. |
|
|
hej. är detta original antennkabel, som jag har bland de andra bilstereokablarna.. (se bild) om inte, vad är det för nån kabel? <A HREF="Länk target="_blank" title="Länk |
|
|
funkar tydligen inte att länka till bilden. här är adressen: Länk |
|
| www.angelfire.com/ego2/ego39/grej3.jpg | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.