|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det skall inte vara dålig mottagning, radions känslighet går ju att mäta upp med lämplig utrustning om man är tveksam. Kanske RDS-systemet är inställt (låst) till att inte byta station? Det är ju också möjligt att du har nåt fel i antennsystemet, svårt att avgöra på distans. FP |
|
|
Ok, då ska jag testa att felsöka lite ändå. Har redan kollat detta med att kanalerna är låsta och så är inte fallet. Första jag tänkte testa med är att koppla bort antennförstärkaren föratt se ifall den fungerar för då borde det ju inte gå att få in något där det är lite halvdant annars. Något mera man kan testa? |
|
|
Kunde inte låta bli att berätta om mitt byte från radiotape till radiocdbusiness.Radion funktionerade helt ok i den gamla, men när jag bytte (BMW) till cd modellen blev radion helt skit hade den på nytt till BMW och de skyllde bara på radion i den nya.(Jag köpte den nya litet använd) underligt att grejor i denna prisklass kan vara så dåliga=svindyra. |
|
|
Kunde inte låta bli att berätta om mitt byte från radiotape till radiocdbusiness.Radion funktionerade helt ok i den gamla, men när jag bytte (BMW) till cd modellen blev radion helt skit hade den på nytt till BMW och de skyllde bara på radion i den nya.(Jag köpte den nya litet använd) underligt att grejor i denna prisklass kan vara så dåliga=svindyra. |
|
| Det mest störande med den dåliga mottagningen är ju att det blir som digitala "Blip" (vilka oftast låter högre än musiken på kanalen) varje gång mottagningen blir dålig och inte som vanliga stereos att det det börjar brusa lite tyst eller att det försvinner. | |
|
Verkar skumt, borde ligga i radion då, knappast antennen. På min bil försvinner stationen på "vanligt" sätt om man kör för långt från sändaren. FP |
|
|
Kan detta kanske stämma in för herrarna?? Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ska kika på det, men det borde det ju egentligen inte vara eftersom det skulle vara åtgärdat ifrån -97 och min är en 99:a. Var det i kontakten på sladden det gått utav eller anslutningen innuti stereon? |
|
|
I kontakten, drar man till för hårt i ISO antenn anslutningar kan man ganska lätt knäcka av den när man byter radio..... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Mberg |
jag undrar också vad det kan vara för kabel.. har dålig mottagning jag med... |
|
Det är den vanliga antennkabeln som sitter baktill på stereon uppe under luckan. Knappast normalt att tråden (mittledaren) i koaxkabeln går av när man hanterar kontakten, men det kan ju vara värt att kolla upp. FP |
|
Mberg |
alltså den kabeln som "gasar-magnus" länkat till är det ju något stift eller någon form av anslutning i allafall... kan det verkligen vara till radion? |
|
Mberg: ja radionantennens sladd hör nog till radion.... Folke: jo slarvar man och greppar ISO kontakten i "kabelhöljet" och inte i den runda kontaktdelen är det ganska lätt att man knäcker till kontakten ( det är ju därför många radioapparater var ett clips/bygel för att fixera ISO kontaktens hölje) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Mberg |
vilken sladd som är antennsladd ser man ju.. men jag undrar vad det är för sladd som har ett litet stift med ett hölje (blått tror jag)..det står bmw på den. Kan det vara till antennförstärkaren?Ska man koppla den på remote? |
|
Mberg: Du skall inte koppla in dig på lösa skarvstycken som denna utan att veta vad den är avsedd till. Det finns ofta flera sådana på olika ställen i bilen som antingen har varit till nåt extra eller är förberett för nån utrustning. Det står oftast BMW på de flesta kontaktdonen i bilarna, ibland tillsammans med t.ex AMP, Molex eller JST som är de vanligaste kontakttillverkarna. Om du talar om kabelfärgen så kanske den går att härleda. Remotkabeln ingår normalt i den stora pluggen till stereon. FP |
|
|
Hej!! Om man skall byte stereo så säger ju alla att man skall vara observant på att den matas från den nya stereons remote..! I min 523:a -97:a med Reverse RDS så saknas kabel nr 16 helvit i orginalkontakten i bilen..! Matas då förstärkaren från annat håll.....!?!? |
|
|
Den är säkert inkopplad på annat ställe och får samma plusmatning som t.ex lila/vit på stift 5. FP |
|
|
Ok...! Så om man byter till "annan stereo" så kan man strunta i att denna "nr 16" inte existerar i kontakten, och bara koppla in "ISO-adeptern!? Janne |
|
|
Bara att prova, finns ingen kabel så går det ju inte. FP |
|
| Behöver inte besvära mig mera,i min nuvarande är det BMWprofessional,skillnad som dag och natt på ljud och inga störningar,tyvärr är det digiboxen nu som inte syns i mitt område,men kommer jag närmare sändare pangbild och ljud.Suck dock min normala arbetsresa bara bild här och där.Frågade tidigare Bianca om förstärkare och har dem installerade men det hjälper inte.finns det ännu något man kunde göra? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.