|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
ok.. alltså inget att rekomendera att ställa liiite för tajtare än 0,25 allltså??? Någon som vågat ställa tajtare... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
På insuget kan du ställa lite tajtare, de ventilerna kyls mer pga av svalare luft men jag är tveksam att det skulle avhjälpa ticket, att bara byta vippor kanske inte är lönt...? Mvh |
|
|
fasen vilken såppa till inlägg... hur är det slutgiltiga svaret????vad ska man ha för att den ska vara skön i sången ????och vad var bäst för motorn....vad kan vi enas om som svar???? ///325/// |
|
|
BMWs rekommendationer är 0,25mm både på insug och avgas. För thight ventispel kan resulterar i att du bränner ventilerna, dock större risk på avgassidan än på insugssidan, precis som rob_t_j72 skriver. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Ok.. då har vi då kommit fram till nåt då äntligen... M20 är en lika värdelös motor som M40 när det gäller få bort ticket.... Snart hystar jag i en M50 i båda mina e30:is... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
deejaywasp > Känner samma sak :-/ M20 har trevlig karaktär, men har en hel del skumma saker för sig med kylsystem och alla möjliga ljud och oljud... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
meeenn... för att återgå till ämnet. Borde inte spelet ställas lite tajtare än BMW rekomendationer som är 0,25 på en typ ny motor. jag menar slits inte grejerna osv. Jag är nu med på Berras teori... Hur det funkar vet i fan men det beror väll på olika metall osv... Men alltså borde inte spelet ställas lite tajtare när grejorna är slitna för att få rätt spel vid varm motor eller är ju helt ute och cycklar? Jag menar efter 20K mil kan ju inte allt vara som nytt? --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Ingen? --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Spelet skall ej vara tajtare än 0.25 vid kall motor (dassig tomgång och trolig ventilbränning). Med sannolikhet ungefär som Tjernobyl har du samma fel som på min gamla 325:a, d.v.s sliten kamaxel och vippa (speciellt vid cylinder 1), med stor sannolikhet beroende på utebliven smörjning genom att det förb.. oljeröret är igensatt. Enda kuren är att byta kam, vippor, oljerör samt gärna axlar och i fortsättningen oljeserva ofta med en olja som är tunn när den är kall så att smörjningen kommer igång snabbt. Själv kör jag nu min 535:a med Castrol RS 0W40, den är i princip lika tunn som SLX när den är kall. mvh MW-Guru |
|
|
Hej! vi har ett liknande problem på vår vw polo-97, 15500 mil... Den tickar och mer när den är varm. Det som skiljer jämfört mot ert problem är att den helt plöstligt kan vara knäpptyst. Jag är dock inte helt säker på varifrån det kommer, men det låter bara/mer om man lyssnar från den sida där kamremmen samt generator osv sitter... Teorier? |
|
|
Problemet med polon tros vara läckande / kärvande lyftare. Åtgärd; byt till annan typ av olja. En motor som slits får mindre och mindre ventilspel med tiden om nu inte nockar och anligningsytorna slits ner. Men i en frisk motor så är det ventilerna som så sakteliga går ner längre i sätena för att på så vis komma närmare det som trycker på ventilskaftet. |
|
|
Vi har bara ägt bilen ca 400mil, vet ej när oljan byttes senast, den ser inte så mörk ut får börja med att byta den först! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.