|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kall M20 motor: Inget tick! Varm motor: Tick tick tick... Någon som har nån idé? Ventilspel rätt, kamaxel som ny... osv. osv. Någon som har liknande problem? --- Den Svarte: Länk /Chrille | |
|
Tjockare viskositet på oljan kanske skulle hjälpa? Vad har du för olja nu? Mvh |
|
| Ventilspelet blir större vid varm motor.Vad har du stält ventilspelet på? | |
|
hmm... Blir inte ventilspelet tightare vid varm motor... Eller är jag helt ute och cyklar nu??? --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
tycker som deejaywasp, materialet borde ju utvidga sig när det blir varmt, och därför minska ventilspelet, eller ? MVH Johan K |
|
| Ventilspelet blir större vid varm motor,därav mer tick,tick.du har väl läst om man ställer ventilerna med varm motor är ventilspelet större ock blir tightare ju kallare motorn blir. | |
|
BMW Berra hur förklarar du då att det ska ställas 0,25 kall och 0,30 varm??? Klart att spelet blir tightare när motorn blir varm och materialen sväller... Jag tror du är ute cyklar lite nu :) --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
prova själva så får ni se att ventilspelet blir större med varm motor ! Om ni ställer ventilspelet till 0,30 när motorn är varm, så kan ni kolla hur mycket det är när den är kall ! mindre än 0,30 iaf ! |
|
|
niklas g > Läs vad du skrev, du motsäger dig själv :) Om du ställer motorn till 0,30mm varm och låter den svalna, materialet "krymper" och ventilspelet blir därmed mindre. Det är därför du skall ställa motorn med ett större spel, i detta fall 0,30mm, när den har arbetstemperatur kontra 0,25mm när den är kall. Nu bör man ju ställa ventilerna på M20n när den är genom kall (gärna stått över natten). Samma "problem" med mina M20, har en teori om att när spridarna blir varma så börjar de låta, likaså verkar styrboxen ha en del ljud för sig. Dock blir ju en motor med vipparmar aldrig helt tyst. Tjockare olja kan ju dämpa ljudet, men det är tveksamt om det är bättre för motorn... Kör med Mobil 1 5w-50, provat Castrol RS 0w-40 och Biltemas 5w-40, ingen större skillnad i ljud. Ställt ventilerna till 0,25mm kallt. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Min tickar som fan, kollade spelet och det var nästan perfekt, ändrade lite på 2st tror jag. Allt annat är kanon, kam etc. Så jag har slutat oroa mig :) Ska dock tänka på om den väsnas mer när den är varm! Återkommer :) --- Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se |
|
|
Anledningen till att spelet blir större vid varm motor är helt enkelt att aluminiumet i topplocket utvidgar sig mer än stålet i ventilerna. Tickande vid varm motor kan ha andra orsaker än stort ventilspel - t ex vipparmar som glappar på axeln, eller helt enkelt att kall olja är 'segare' än varm och dämpar slamret bättre i en sliten motor. /// Gunnar E. |
|
|
Hur mkt glapp är det isf? Kan man kolla det utan att plocka bort och mäta? --- Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se |
|
|
Känns som ett ras är nära förestående om vippan glappar på axeln =/ --- Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se |
|
| Deejaywasp om du ställer ventilerna på 0,30 varm så är ventilspelet mindre då den är kall. Om du ställa ventilerna på 0,25 varm skulle ventilspelet vara ungefär 0,20 kall därför skall du ställa på större spel på varm motor en kall motor matrialet krymper. | |
|
Nu blev jag vääldigt snurrig här.. Är det någon som kan bekräfta Berras teori om att spelet blir slappare när bilen blir varm... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Det blir det inte, ställer du spelet till 0,30mm när motorn är varm och tar fram bladmåttet och mäter när den stått över natten så får du kring 0,25mm. Alltså spelet minskar eftersom aluminiumet krymper när det svalnar. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
| Tryggve skriver ju själv när motorn är varm är spelet 0,30 när den är kall 0,25 allså är ju spele större når den är varm. | |
|
haha, jag borde nog tänka på vad jag skriver innan jag skriver det.... Helt rätt BMW Berra! /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
I vilket fall som helst bör man inte ställa ventilspelet på en M20 med varm motor... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Alltså så är mitt problem att jag ställt spelet lite för löst.... liggern på 0,25kall och man går ner til säg 0,20 avgas/insug så är det ingen fara eller... Vi snackar nu kall motor då alltså.... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Jag resonerar att bättre att köra med 0,25mm (kall) och att det låter lite än att bränna en ventil. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.