|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har alltid undrat vad detta är när jag sett det i bmw-annonser. Beskrivs ju i många fall som extra utrustning. Men vad är det för något egentligen? TRX??? | |
|
Kort och gott kan man säga att TRX är något man ska akta sig för. Fälgen och även däcken är i millimeter-dimension ex. 220/55VR365 mot vanliga ex. 195/65R15. Detta gör att däcken sinsemellan inte passar och eftersom TRX är ovanliga och mycket dyra i inköp (ca 3-4000 per däck) så är TRX-däck och fälg till en BMW avskydda som pesten på beg-marknaden. Så när du ser en BMW till salu med TRX-däck/fälg så räkna med att köpa nya TRX-däck för säg 16.000:- eller ersätta dessa med vanliga däck och fälgar, den dagen däcken är slut. Finns mer info här: Länk /markus |
|
| Låter ju helt värdelöst. Tack för informationen... | |
haimaul |
Lite sorgligt är också att TRX-systemet egentligen var ganska bra, efter vad jag hört. Bra förhållande mellan väghållning och ljud/komfort jämfört med andra däck på åttiotalet. Det bli ofta så, verkar det som. Det är inte alltid dem bästa tekniken som "vinner", jfr. Sonys Betamax-system för video vs. VHS. Eller - och nu får jag väl många ovänner - Macintosh vs. IBM:s PC-standard och Microsoft Windows (och dessförinnan DOS...) __ When in this charming car, this charming man... |
|
Haimaul, för att tillrättalägga lite (man måste ju vårda sitt rykte som Bessewisser) så var det INTE IBM:s PC-arkitektur som 'vann slaget'. IBM lanserade den så kallade MCA-bussen (Micro Channel Architecture) tillsammans med sitt operativsystem OS/2 i slutet av 80-talet, men fick till slut ge upp för Intel:s PCI-arkitektur och Microsofts Windows NT (som blev Windows 2000 och 2003). Men du har rätt i att det visar att den bästa teknologin inte alltid 'vinner marknadsslaget' - Michelins TRX var på sin tid överlägset 'vanliga' däck, och hjälpte säkert till att 'sätta blåslampa' i häcken på produktutvecklingen av däck med konventionella dimensioner. TRX var för övrigt mer än bara millimeter-dimensioner, t ex var fälgen utformad så att däcket inte kunde kränga loss vid en punktering, och man hade 'synkat' dimensionerna så man kunde byta däckbredd/profilhöjd ganska rejält utan att rullomkretsen ändrades. Dessutom hade TRX-däcken för sin tid extremt bra vattenplaningsegenskaper, med ett öppet, dränerande mönster vilket då var något helt nytt. Tyvärr hakade inga andra däckfabrikanter på Michelins initiativ, så konceptet dog ut i slutet av 80-talet. /// Gunnar E. |
|
haimaul |
Ah, jag förstår. Har inte riktigt koll på detaljerna där, har ju Macintosh... ;) __ When in this charming car, this charming man... |
| Det finns TRX regumeringar för under 1000 lappen. | |
| M femman: Vars då om man får fråga och i vilka dimensioner? | |
Paap Reeder |
... har provat Ett st TRX-regumerat. Regumerat slits minst 50% fortare än ett "vanligt". Helt kass. Ej värt pengarna. Går minst tre reg på ett vanligt.... ia f om man skall ha dom bak. Ett nytt 220-55-390 kostar 3400:- + montering Ett nytt 240-45-415 kostar 3950:- + montering (Priser 02-06 finns på Peders däckservice 08- 33 73 06) Finns nu 4 st 210-55-390 på Tradera.se. Sluttid 11-09-kl 20:06. (Jag tipsades av Roger T om dessa. Tack men de är för smala för min M30:ia) MVH /// Paap R |
|
Kör på metrisk TRX-fälg på E34 540n (någon mer som har kvar dessa underbara, ovanliga original?), dock med Dunlop Sport 230/45. TRX i denna dimension får jag importera TRX från USA á minst 16 000 kr så det är uteslutet :P Dunlopdäcken å sin sida kostar 3800 styck nere hos den lokala däckhandlaren, monterade och klara... det är tydligen ett H*LV*TE att få av däcken från fälgen då de sitter påträdda dubbelspårigt. Köper dock över dackonline.se så de kostar "bara" 2200 kr st. Kan även köra på skit-Avon Turbospeed däck, billiga alternativ men inget för oss seriösa. Att jag håller fast vid dessa TRX-fälgar beror på det faktum att bilen går något så fruktansvärt bra med dem, en perfekt balans mellan komfort och bra grepp vid provocerad körning, fälgarna är knappast stöldbegärliga då de ser ganska diskreta ut. Att man sedan kan köra i 90 km/h med punktering på alla fyra, för att tex. ta sig ur en olyckssituation är ju inte heller fel! MVH, E38B12 |
|
Paap Reeder |
... håller helt med E38B12.... + att de i princip inte kan vattenplana ... i a f inte under varvstoppet ..... MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... + .... att kommer man glidande med e32:an på TRX 415 Black-Line så känner man sig som en connaisseur ... medans övriga kommer vinglandes på Kouhmo o s v. MVH /// Paap R |
|
Varför var TRX-däcken så jäkla dyra? /A |
|
|
Priset hänger förmodligen i hop med korta serier låg efterfrågan. Vilkt är synd, köpte nya Michelin 240-45-415 till min 635:a i sommras, helt underbara! Perfekt balans behövde i stort sett inga balansvikter, går mycket tyst, inga tendenser till spårning, mycket bra grepp, vad mer kan man önska sig? Tilläggas kan att detta är mycket slitstarka däck, dom däck som satt på (som nu var helt slut) var tillverkade 88, har troligtvis setat på sedan bilen var ny, hade i så fall gått 10500mil! Har TRX däck även på min 528 och på min 540, har ingen tanke på att byta till någåt annat. Enligt min åsikt bättre däck finnes ej! mvh BLJ |
|
|
Håller med om att TRX konceptet är en mycket bra lösning,dock svindyrt... Hade Michelin 220/55-390 däck på en av mina f.d 528:or...Klart sköna och slitstarka och bra däck...Kostade då(-89) 8' vilket då också var i dyraste läget,tyvärr...Blev aldrig nya TRX däck efter detta. Provade en del reggade däck...vart aldrig riktigt bra. AVON Turbospeed provade jag också,men det var tyvärr inte alls i samma klass som Michelin däcken. Dock ändå bättre känsla än många vanliga "tumfälgsdäck". Men Michelin TRX...ujuj vilka däck :) Mvh Janne. |
|
|
Bra däck tydligen!.Men förmodligen har jag haft för få bilar för att kunna använda uttryck såsom; Perfekt balans, inga tendenser till spårning, mkt. bra grepp, och väldigt slitstarka!Det verkar som att däcken på en bil är lika viktiga som gummit på ett pingis-racket!? Är det så enkelt? /A |
|
|
Sigdarve>>>>Däcken är viktiga,mycket viktiga. Har du någonsin sett på F1 t.ex. så vet du hur viktiga :) Mvh Janne. |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Jag hade Michelin TRX 200/60/390 på min M535i -85 och körde 6 000 mil på dem innan jag bytte och då var det ändå 1,5 mmm kvar på dem. Bra komfort och grymt slitstarka däck. Nu har jag Avon Turbospeed på en bil och tycker de verkar helt okej. /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
För oss som kör klasiska BMW och vill att dom skall se ut som om dom var nya är det självklart att dom skall har TRX. På min 635 kommer dessa däck hålla minst 10 år, (kör 600-700mil/år) vad spelar det då för roll att dom var lite dyra i inköp! Att jag under dessa 10 år kommer att köra säkert och med bra komfort är ingen nackdel. Skulle vara kul att se en test av dessa däck mot dagens bästa, men det är väll bara en önskedröm att någon biltidning skulle göra denna test. mvh BLJ |
|
andha45 |
Finns nya TRX-däck att köpa annat än Michelin? Är de dyra? Jag prövade också reggade TRX till min 528 för många år sen (typ 1991) men de var inte så bra. Bara billiga, för däckhandlaren ville bli av med dem... Måste säga att Michelin är otroligt bra när det gäller rundhet och hållbarhet. |
| Rekommenderar starkt Dunlop Sport SP som TRX-alternativ, i min mening går de lika bra som TRX på de flesta underlag och kostar lite mindre också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.