AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.345

Moderaterna vill höja trafikförsäkringen

Sida 3 av 3
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
e36328i: Om du hade läst moderaterna partiprogram så hade du sett att M vill sänka skatterna. Och för att kunna sänka skatterna vill dom reda ut hela bidragshärvan. Du kanske skulle rösta blått nästa gång? För med dina argument så ligger du ju närmare det hållet än det röda.
Ytterligare ett bevis på att dom röda fiskar röster på folks okunnskap.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Kan du förklara vad i Sveriges nuvarnade styre som i stor sett är snudd på kommunistisk styre? Vad har vi för övergripande likheter just nu med en planekonomi?

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Likheten med ett kommunistiskt styre är bl.a att människan inte har rätt att göra egna val i många frågor. Vi ska hela tiden ha någon som "tvingar" oss till att göra val som, enligt dom som styr, är bra för oss. Oftast sker detta med straffbeskattning. Folk straffbeskattas även för att dom har kämpat i många år för att skaffa sig en hygglig inkomst. Att likställa det med kommunism är inte helt rätt, men det finns likheter och det gäller att bromsa innan det är försent.

///Jesper
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Och beskattningen av bensin och fordon har väl i högsta grad en likhet med planekonomi. Man försöker ju styra användandet genom att höja skatterna till absurdum.

///Jesper
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Skit samma vem som styr, men har man som idag 300% i skatt på arbete så är det ju självklart att det blir få jobb kvar....

Varför tror ni att det blir fler jobb om man drar upp skatten ännu mer????
Mr Magic
e36328i: På fråga A svarar ja Ja och på fråga B svarar jag det mesta blir bättre för vägarna häromkring är bland det sämsta som svea rike kan frambringa, tro mig ja vet. Man har svårt att förstå vart alla pengar tarvägen.

J.Dredd: Du har rätt, fusket förstör för allmänheten i övrigt.
Det är för slappa kontroller.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Mr Magic "Man har svårt att förstå vart alla pengar tarvägen"

Inte alls svårt att förstå, I sverige har 36% ett arbete, varje arbetare ska alltså försörja 3 pers.

Hälften jobbar i det privata, 18% alltså och sak generera pengar in till det offentliga, Varje person i det privata måste alltså dra runt 6 personer.
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
rösta inte blått grabbar!!! dom försämrar för oss vanliga svenskar!! MVH
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Jag räknar mig som en vanlig svensk men inte har jag fått det bättre under sossarnas styre, tvärt om. Jag får mindre och mindre pengar kvar efter alla skatter och avgifter, utan att få ett jota för dom. Det kan inte bli sämre! Det enda jag ser mina pengar användas till är fler j_a cyckelbanor...
Svenne: Och vad är definitionen av en vanlig svensk?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Mattias h, med vanliga svenskar misstänker jag att svenne menar låg/medel inkomsttagare.

Erik W, tja dom orden får du nog ta tillbaka nu....det som stod på LO´s sida stämde visst!

Tja någonstanns måste pengarna tas ifrån för alla skattelättnarder som utlovas (för att vinna valet)
Det enda som uppnås med ett sådant här förslag är ökade kostnader för den enskillde individen, vid en olycka så står man liten mot det stora försäkringsbolaget och har rellativt liten chans till hjälp.
Kontentan med detta förslag är, fler kommer att köra oförsäkrat, fler blir utslagna( du får ingen hjälp efter en olycka) osv....

Jäklar vad ni glömmer fort.....eller ni har inte åldern inne och kommer ihåg hur det var sist

/Pelle
Tror vi skall tona ner politiskt käbbel, annars stängs tråden ner (med all rätt). Däremot kan man fundera i stort på en del av det som ventileras i tråden. Faktiskt bör man nog se riktigt stort, långt utanför Sveriges gränser, på hur man kan tänkas lösa (eller inte lösa) dylika problem.
Det finns som bekant en internationell jämförelse mellan skattetryck och välstånd (t.ex kvalité på sjukvård, skola, pensioner, polisväsende, vägar och infrastruktur osv).
Sverige har väl aldrig legat lågt på skatteskalan men förr om åren låg vi alltid bland de högsta angående välstånd. Så icke nu längre, vi har hamnat långt nere på skalan, och även inom en del teknikutveckling som telefoni osv där vi traditionellt legat bra till. Dertta är mycket intressantare att diskutera än enskilda partiers alltid återkommande löften vart fjärde år.
Fakta kvarstår att fusk förekommer med bilförsäkringar som gör det dyrare för alla. Inget tvivel om att t.ex unga förare i bl.a BMW är överrepresenterade i vissa fall vad gäller olyckor och skador och följaktligen igentligen skulle betala mera pga detta. De skulle då lära sig att köra försiktigare och förnuftigare, vilket skulle gagna alla. Tar emot att skriva så, kommer säkert mothugg men tyvärr är det så. Hade inte skadeutvecklingen varit som den är de senaste 10-20 åren TILLSAMMANS med inspirerande bilar som M3-M5 osv så hade premierna varit lägre, thats it.
Skatter är alltid på tapeten, med all rätt. Visst måste alla till viss del "betala" för skador pga t.ex alkohol och tobak osv. Men alla inom regering och riksdag är mycket medvetna om den enorma summa som varje år flyter in från köp av just alkohol och tobak. Utan dessa pengar hade vi verkligen haft problem i landet. Tror knappast en ev. skattesänkning på alkohol skulle resultera i reell sänkning av skatteintäkten, tvärtom, man räknar med att flera skall handla på bolaget och mindre utomlands och i vedbon, fast oficiella skälet är bättre kontroll över inköp och supande, dvs "hälsobefrämjande"... fan tro´t.
Samma sak med intäkterna från t.ex spel och dobbel och från skatten på bränslet till våra bilar osv. Skulle man till äventyrs sänka i någon ände så smyger man in nåt i en annan, nån reell sänkning av intäkterna för AB Sverige skall vi nog inte tro på inom överskådlig tid.

FP
@ folke

Och kan man inte minska intäkterna (skatter) så måste man minska kostnaderna för att pengarna skall räcka till allt. Trots det så startas det nya myndigheter i parti och minut, det utreds saker till förbannelse och satsas på allehanda konstigheter som nollvision, mer personal i regeringskansliet, utlokalisering av myndigheter i spåren av försvarsnedläggningar mm mm...

Allt ovanstående kan inte skyllas på sossarna men de har ju mer eller mindre haft makten konstant i det moderna Sverige och nu är det dags att några andra får chansen att visa om det går att göra annorlunda, och minst i två mandatperioder för att det skall vara någon vits.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag håller med dig Folke.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Pelle:

"Jäklar vad ni glömmer fort.....eller ni har inte åldern inne och kommer ihåg hur det var sist"

Var kanske inte det lättaste att ta över ett misskött land i lågkonjuktur. Tyvärr så fick ju dom blåa aldirg chansen att fullfölja sina visioner och det mesta förstördes snabbt av dom som tog över.

///Jesper
Pelle: Det förstod jag också tycker ändå inte om definitionen. Utan dom så kallade "ovanliga" svenskarna skulle vi andra få svälta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.