AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.344

Moderaterna vill höja trafikförsäkringen

Sida 2 av 3
Håller med Starre att det är absurt att bestraffa de som inte nyttjar en viss produkt för dess makrokonsekevenser. I Alkoholfallet skulle skatterna bli så extremt höga att ytterst få skulle betala dem, en 75cl sprit skulle t ex vara beskattad med över 1000kr för att med nuvarande konsumtion täcka samhällskostnaderna. Dock är det exakt samma princip som att de som nyttjar bil ska betala för dess makrokonsekvenser.

Paralellen är exakt med trafikskadorna, men där går det inte att fuska på samma sätt och beloppen är betydligt mindre/invånare

/Simon
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Simon; vad menar du med att fuska inom trafikskador???
Pelle Persson,

det går inte att komma undan den skatt som staten belagt trafiken med. Vill man ha bil får man snällt betala vägskatt och försäkringskostnader.
I Alkoholfallet finns det som bekant många metoder att undvika skatt.

Hoppas att det klarnade.

/Simon
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Nja,
egentligen är välparalellen med alkoholskador (och tobaksskador med, för den delen) lite haltande... biltransporter i stort genererar en samhällsnytta, i och med att en stor del av transporterna bidrar till produktion/distribution av varor och tjänster (att jag åker bil till jobbet t ex). Bruket av alkohol, tobak och andra 'onödor' skapar ingen direkt sammhällsnytta (möjligen indirekt, om det får människor att må bättre och producera mer/belasta mindre, men det verkar osannolikt).
I det perspektivet är det ÄNNU absurdare att överbeskatta eller på annat sätt ytterligare avgiftsbelägga biltrafiken. Redan idag täcker bilismen sina egna kostnader tre gånger om, så det räcker nog till både sjukvård och rehabilitering som kan hänföras till trafiken... vad det handlar om är att hitta nya sätt att ta ut det som går att ta ut från oss bilägare - 'dom röda' vill göra det skattevägen, 'dom blå' vill att pengarna ska gå via privata företaör g (dvs försäkringsbolagen). I slutänden får vi snällt betala, även för de medborgare som inte äger/kör bil, men som 'snyltar' på oss som gör det, genom att indirekt tillgodogöra sig en hel del av transportarbetet vi utför.

/// Gunnar E.

--- "Born free, taxed to death" ---
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Peller Persson: Du missförstår nog mig, jag tycker ingen ska straffas. Dvs bilismen skall inte själva behöva betala för trafikskador och trafikskadade. Vi betalar trots allt och även om vi skadas i en trafikolycka, får en dödlig sjukdom pga cigaretter eller alkohol.

Ska man "straffa" bilismen så finns det längre inga gränser. Bestraffa även de som röker sönder sina lungor, de som dricker sprit eller vad det nu kan röra sig om. Ett sådant samhälle skulle aldrig fungera och därför låter moderaternas förslag att bilismen ska bära sina egna kostnader när det redan är den mest beskattade samhällsgruppen.
gunnare,

håller självklart med om samhällsnyttan och att storleken på den är större än själva trafikskadorna(miljöpåverkan kan jag inte bedöma), ville bara visa på principen att en grupp betalar för makrokonsekvenserna av konsumtionen av en viss vara/tjänst/produkt. Ett annat område förutom alkohol/rökning som har uppenbart gigantiska kostnader(i form av miljöpåverkan) och små intäkter är flyget, bränslet är helt obeskattat nämnligen. Hörde en intervju varför det förhåller sig så att en personkilometer i bil beskattat hårt medans flyget inte alls beskattas på samma sätt, svaret av GP blev "Det skulle bli väldigt dyrt att flyga då" ovanligt korkat svar.

acey,

vore intressant att höra din åsikt om hur mycket en grupps konsumtion får belasta övriga innan de ska betala för makrokonsekvenserna av sin konsumtion...2, 3,5, 7, ?% av BNP?

/Simon
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
simon_en: Det beror på vilken "gruppen" är, samhällsnyttan och hur mycket intäkter den genererar för staten. Jag tror inte bilismen är i riskzonen.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Kommunala medel?? Utan bil skulle inte jag ta mig till jobbet ens.
Det här diskuterades i Studio Ett idag. Länk

Jag gissar på att BMW-ägare får räkna med en höjning på minst 100% på trafikförsäkringen, då blir det till att sälja bilen.
Tur att man inte har kvar 325an iaf, den hade kostat mig 400kr mer i månaden.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag blir så matt på alla höjningar! Att höja premien för bilägare som varje vecka drabbas av skattehöjningar i form av högre bensinpriser är ju sjukt. För att kompensera måste arbetsgivarna höja lönerna för att man ska ha råd att åka bil till jobbet vilket gör att få har råd att anställa och färre får arbeten vilket bidrar till att höjningarna stiger ännu mer för att kunna betala för alkisar, rökare, cancer patienter, pensionärer m.m.

I slutändan drabbar det ju dom som är svagast, sjukast, arbetslösa m.m. I ett fungerande samhälle ska väl alla stå för kostnaderna för välfärden annars kommer det att poppa upp ännu fler alkoholister, knarkare, inbrottstjuvar etc. för att de inte kan leva som alla andra som har jobb, fritid, BMW, semester och bostad.

Få folk i arbete istället så att alla får plats i kugghulet istället för att kasta ut folk. Folk super inte ihjäl sig för att dom vill det utan det ligger oftast problem bakom från början.

Det verkar som ju mer vi betalar i skatter och andra höjningar desto mer stöter vi bort dom som inte kan bidra till att samhället fungerar. Vi skyller på varandra istället för att se problemen!Slutsatsen av det orkar jag inte dra.

Jag är lyckligt lottad som är hel och ren, har jobb och har råd att åka bil till jobbet (än så länge) och jag ställer gärna upp för dom som inte kan, även om dom är alkis. Så länge som pengarna används till det dom är avsedda för har jag inga problem. Problemen skulle bara bli ännu värre om jag avstod.

Det finns alltid folk som kommer att köra runt i svarta bilar oavsett vilken ideologi som efterföljs men jag hoppas att de som styr lyckas få fram fler jobb och riktig hjälp till de behövande så att fler kan hjälpa till att vårda sjuka, alkohollister m.fl. Då slipper vi vända dom ryggen samt att avgiften blir mindre då fler delar på kostnaden. Eller finns det inget människovärde kvar?
e3
274
e36328i
328i limo -96
skulle moderaterna vinna valet så är det nog bara att börja skäla för sin egen överlevnad för egoism föder ju egoism och det är väl precis vad deras ideologi handlar om. men det är klart att bor man på östermalm el liknande och har ett bra jobb så nog skulle de klirra ännu mer i kassan då med en "mörkblå" regering. men nu är ju dom flesta i sverige beroende av att alla hjälps åt så att ALLA har råd med sitt. även att köra en bmw ;)

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Ang rökare/alkoholmissbrukare: Även personer med övervikt borde få stå för sina kostnader för sjukvård relaterat till deras övervikt isåfall, tex hjärtbesvär. Om man tar bort solidaritetsprincipen så måste man också göra det helt och hållet. Dvs om man ska få stå för sin sjukvård själv, så ska man ju naturligtvis inte betala skatt för den. Betalar man den själv, så ska man inte behöva betala för andra.
Knarkarna är ju lite svårare att komma åt då knark inte är beskattat (Politiker: Här har ni ngt, då många verkar tro att ju mer skatt man lägger på ngt desto mindre brukas det....)
andha45
haha, simon_en m fl
"det skulle bli väldigt dyrt att flyga då"

det var roligt sagt av GP

han säger många roliga ting som inte alltid är logiska men kanske många går på det pga GP:s allvarliga blick och stolta framtoning...
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Heltsonika:

Klockrent inlägg !! Håller med till 100%..

Mvh Jimmy
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Those who are not with us are against us Jemej... ;)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
e36328i: hur förklarar du då att vi har världens högsta skattetryck i Sverige och inte den bästa välfärden? Trots att vi har ett snudd på kommunistisk styre som enligt den ideologin ska främja jämnlikhet och minska klassklyftorna. Just nu liknar det "alla ska ha det lika dåligt" istället för "alla ska ha det lika bra". Detta har ju bara lett till att klyftorna blir större p.g.a hög arbetslöshet mm. Dags att göra något nu, och jag hoppas att Svenska folket förstår det till valet om 1år.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Mr Magic
Ånej... Höjda bidrag fixar valet så står vi på samma ställe och stampar ett halvår efter valet. Tragiska vägar, svindyr bensin, höjda försäkringspremier mm mm

Man blir bara trött.

Tur att man har en underbar bil att glida och flina åt skiten :-)
e3
274
e36328i
328i limo -96
J.Dredd:

Jag säger inte att det är bra idag men det är ju (tror jag) pga att så många fuskar och utnyttjar alla former av bidrag tex. sjuka som har bidrag+ jobbar svart och dem som hellre är arbetslös + lite svartjobb. Skulle alla sköta sig och vara ärliga så är tanken god som dagens regering har men det är ju bara om alla var ärliga. samma gäller ju hos försäkringsbolagen, om alla var ärliga skulle premien inte alls vara särskilt hög, men det går ju så förbannat många miljarder till allt bluffande... och det blir mest synd om dem som är ärliga för de e dem som får dra hela lasset...
e3
274
e36328i
328i limo -96
Mr Magic: tror du att det blir billigare bilägande och bättre vägar om det blir högerstyre?? vad talar för det?? denna tråd handlar ju om att dem vill höja premien och säkert mycket annat också för den delen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.