|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Vart får man tag på en sådan? Vad kostar den? MVH.Jörgen second place is the first looser!!! |
|
|
Länk Tex här.... Fler har naturligtvis denna typ av produkter.... //Tobbe |
|
|
Nu ar jag provat MDS störningsfilter men det blev ingen skillnad! Provade att montera ur steget och ha det på golvet brevid, tog ström från ett löst batteri och jordade steget i lyftöglan till motorn, drog lösa lågnivåkablar med stereon lösmonterad till steget.Då fanns det inget missljud. MVH.Jörgen second place is the first looser!!! |
|
brattwurst |
jorgen. Min gissning är att p.g.a bristande jordanslutning så har jorden istället sökt sig ut genom lågnivån, mkt vanligt, lågnivån i steget eller i stereon är bränd, då får man i bästa fall dessa störningar (hummelsurr) bara att lämna in & laga. |
|
Inte omöjligt. Tror iofs det skulle märkts vid de tidigare testerna och övningarna i bilen, dessutom skulle det nog låtit ännu mycket värre. FP |
|
brattwurst |
Detta med just bristande jordanslutningar är den absolut vanligast förekommande orsaken till att huvudenhet samt stegens lågnivå loop brinner av, i värsta fall blir det då helt tyst, i bästa fall blir det bra ett störande knatter eller surrljud. Se till att jorda era slutsteg samt huvudenheter. Jorda så nära enheten som möjligt. Drag aldrig långa jordkablar från batteriet till typ skuffen. Använd alltid exakt samma grovlek på pluskabel samt jordkabel. Kolla så din bilgenerator ger minst 14v vid belastning annars finns det risk att du bränner stegen p.g.a spänningfall. stegen trivs bäst med ca 14,5v har du många steg kolla då så att batteriet verkligen får den laddning det behöver. Annars ta in det och ladda Max 8 timmar, kan även vara lämpligt att byta laddregulatorn i generatorn om bilenär lite till åren många E30 har en BOSCH regulator som ger max 12v ut Då blir det minus på volt kontot med en gång. Och stegen brinner. Vad det gäller Jorgen är jag tämligen säker på att lånivå loopen är skadad därav störningarna. |
|
Nja, får nog anmäla lite avvikande uppfattning på en del saker. Av vilken anledning skulle inte jordning direkt på batteriminus fungera? I alla sammanhang när proffsutrustning installeras i bilar, båtar, flygplan, i industriella och studiosammanhang osv rekommenderas jordning direkt på strömkällan, aldrig i chassie, plåtstommar, metallstrukturer osv. Varför skulle ljudanläggningar i bilar undantagas? 14V vid laddning är helt OK, men visst funkar stegen och stereon även vid vid 11-12V, annars skulle det bli problem. Visst sjunker uteffekten något vid direktdrift och vid SMPS så kommer strömmen på matningen in att bli lite högre vid en viss given uteffekt, men att de brinner? Inte om de är riktigt byggda och om matningskablarna har minst den area som krävs för den aktuella strömmen. Allt beror ju på hur hårt stegen lastas på utgångarna, många stirrar sig blinda på det faktum att tillverkaren lovar att stegen klarar ner till 2 eller 1 ohm osv, vilket är bullshit. Användaren tror sen att det bara är att parallella flera element och så får man högre effekt. Detta om något ger problem och dålig kontroll på reultatet. Helt riktigt att det är viktigt med tillräcklig generatorkapacitet och gärna ett extra batteri med låg inre resistans för att hålla spänningen uppe vid hög last. Att BMW levererat bilar som ger max 12V ut vid laddning är naturligtvis helt fel, isf skulle alla bilarna bli stående efter några mil utan kräm i batteriet. Extra laddning är bra och nödvändigt i många lägen, fast på 8 timmar hinner man inte få in så mycket, jag skulle snarare vilja rekommendera minst 8 timmar om batteriet inte var helt urladdat, annars minst ett dygn. FP |
|
brattwurst |
STRÖMFÖRBRUKNINGEN I BILEN Alla har väl hört att slutsteg och annat kan gå sönder när strömmen tar slut. De flesta brukar dock svara att: Jag har grov kabel så min ström finns. För att man ska förstå detta med strömförbrukning måste man göra en beräkning på vad allt drar i bilen inklusive stereon för att se vad som händer jag ska jag gå igenom vad olika saker drar i ampere samt hur det fungerar med laddström från generatorn. Att en generator är märkt med exempelvis 80A innebär inte att den alltid laddar 80 amepere. Den ändrar nämligen laddningen beroende på dessa temperatur plus batteriets egenskaper ihop med laddrelät. Om vi nu förutsätter att du har ett 100 ampere batteri så säger man att batteriet kan lämna 100 ampere i en timme eller 1 ampere i 100 timmar. Naturligtvis alla kombinationer däremellan också. Nu är dock inte verkligheten sån utan batteriet blir sämre med tiden, kanske inte laddas helt fullt i bilen eller har andra defekter som gör att det inte motsvarar ett nytt batteri. Vi kan därför räkna med att batteriet klarar 70 ampere utan att gå för lågt ner i voltspänning. Vi räknar med att din generator på 80 ampere laddar ett medelvärde på 50 ampere vilket kan vara klart rimligt. Enkelt betyder detta nu att om du tar 70 ampere ur batteriet utan laddning tar det en timma att bli tomt. Laddar du med 50 ampere under hela tiden så tar klart längre tid för batteriet att tömmas eftersom det laddas med 50 ampere så vi kan säga att batteriet töms med 20 ampere per timme istället vilket ger dej cirka 3,5 timmar innan det är slut. Nu kan man inte räkna riktigt på detta sätt i verkligheten då både förbrukning och laddning inte är konstant. Laddningen beror på motorns varvtal samt bilens förbrukning ihop med batteriets kondition. Förbrukningen är också olika beroende på olika funktioner i bilen och stereons slutsteg varierar kraftigt i sin förbrukning beroende på volymen och musikens sammansättning. I bilen finns en massa saker som drar ström och tillverkaren av bilen har inte beräknat elsystemet för en massa stereogrejor utan för den normala utrustningen som finns där. Se listan för bilens egenförbrukning: Normala förbrukare vid 13 volt: 55 watt halvljus, 1 st, 4,23A 30 watt lampor, 2,31A Bilen själv, 20 - 50A Elfläkt, cirka 5 - 15A Elbakruta, cirka 20A Elsäten, cirka 10A styck Extraljus 2x100w, 16A Spelare, cirka 2-10A Slutsteg 8A och uppåt Med mera! Vad händer då när du bara kör och spelar stereo? Batteri laddar då sakta ur så steget kan fungera i flera dagar utan att protestera. Rätt som det sen är så är batteriet tomt på ström. Händer det när man har stereon på kan det lätt hända att slutsteget går sönder. I bästa fall slår det bara av. Då hjälper det inte med extra kondensatorer och grova kablar då själva källan som ska fylla dessa med ström redan är tom. Jag har flertalet gånger lagat slutsteg som gått sönder på grund av låg spänning och sen när grabben fått tillbaka det har det hållit några dagar innan det gått sönder igen och klagas på reparationen med hänvisning till att det ju fungerat i flera dagar så felet kan inte ligga i bilen. MEN, det är just vad det gör. När steget varit på reparation så har batteriet hunnit återhämta sej vilket gjort att det igen klarar förbrukningen under en kortare tid. För att gå runt detta bör man underhållsladda sitt bilbatteri, byta till ett nytt helst varje år, ha koll på laddning och urladdning. En voltmätare kan vara en mycket bra investering till bilen då man lätt kan se om det laddar som det ska hela tiden. Vissa generatorer går lätt att skrämma upp till 14.4 volt laddning vilket är det vanligaste på amerikanska bilar utan problem. Det vanligaste här är nämligen bara 13,8 volt och dagens batterier både klarar och mår bättre av 14,4 volt laddning. |
|
Det där med att den tar jorden via lågnivån tror jag stämmer då jag gjorde ett litet test igår. jag kopplade bort jord o antennkablarna på stereon men det var inga problem att spela ändå! Jag har ca 30 cm jordkabel och 60 cm + kabel till steget. MVH.Jörgen second place is the first looser!!! |
|
brattwurst |
Siiter steget mont direkt på bilplåten eller på en träplatta..? |
|
Sitter skruvat i en mdf skiva. Har kollat skruven och de tar inte i någon plåt. MVH.Jörgen second place is the first looser!!! |
|
brattwurst |
Jorgen Kolla om stereon slocknar när du drar ut lågnivån..gör då samma test som igår, sedan vet du felets art. (kostar ca 600:- att fixa lågnivån.) Billigare att jorda ordentligt. |
|
Jag får kolla det. Det kan kosta att ligga på topp med begangnat:-) MVH.Jörgen second place is the first looser!!! |
|
|
Vissa delar av den utförliga beskrivningen om strömförbrukning osv är helt riktiga och solklara, andra mera grumliga. Det här med blybatteriers kapacitet mäts som bekant i Ah, inte i A, man kan ta ut önskad ström (inom rimliga gränser förstås) upp till flera hundra A. Hur mycket spänningen sjunker vid en viss last bestäms av batteriets inre resistans, som i sin tur är avhängigt flera parametrar, batteriets laddningsgrad, dess ålder, typ och konstruktion, temperatur mm. På ett 100Ah batteri är specen normalt att man ka ta ut den fulla kapaciteten vid 20h urladdning, dvs vid 5A strömuttag får man ut 100Ah som bäst, vid alla strömmar högre än 5A blir den totalt tillgängliga kapaciteten mindre. Försöker man sig på att ta ut t.ex 50A så blir kanske tillgänglig kapacitet 60-70Ah, dvs efter 1,5 tim som bäst innan är batteriet slut. Det här med generatorstorlek och tillgänglig ström när bilen och batteriet fått sitt är väldigt dynamiskt och varierande. I dag är 100A eller större generatorer inte ovanligt, innebärande att så länge totala lasten ligger under t.ex 100A så håller generatorn spänningen uppe och någorlunda konstant, nominellt runt 14V i de flesta bilar. Batteriet laddningström bestäms inte primärt av generatorns strömkapacitet utan av spänningen. Beroende på övrig last i bilen just för stunden så kan batteriet, beroende på aktuell laddningsgrad (syravikt), "ta" allt från någon A till kanske 50A eller mera så länge bara spänningen är runt 13,5-14V. Hur mycket spänning det finns tillgängligt ute på slutstegets terminaler när steget pumpar ut effekt i högtalarna är dock en annan femma. Här spelar kvaliten på matningen roll, area, längd, säkringshållare -typ, -kvalité, var i bilen man tar ut spänningen osv. Nätdelen i ett riktigt byggt steg går givetvis inte sönder direkt om man kör det på 11,5-12V, då hade man fått skicka med stor varning: Obs får ej startas förrän bilen laddar med 14V osv. Strömmen in ökar helt klart med sjunkande spänning men det är de lite snabbare (djupa) spänningsdipparna som kan uppstå vid dålig matning som i vissa fall gör att nätdelen i steget går i stall och ger upp. Vid lite låg men hyfsat stabil spänning, dvs vid normal drift i bilar som ibland är avstängda, ibland igång uppstår inga problem, eller om man kör med konstant urladdning och sakta drar ur batteriet tills bilen stannar. Dock har jag också varit med om och reparerat dåliga steg (nätdelar) där strömmen varit för hög av olika anledningar. Riktig uppbyggnad, tempvakt, avkänning av strömmen, frånslag under en viss spänningsnivå osv förhindrar detta. Det tycker jag man kan kräva av slutsteg i klassen från nån tusing och uppåt. FP |
|
cane |
Låter rimligt att stegen inte går sönder vid 11.5v... annars skulle jag ligga illa till, min bil mäter bara 12.7v vid steget, även med bilen igång. |
brattwurst |
cane. Det är skillnad på "steg & steg" samt hur mkt du lastar ned steget vid ett spänningsfall. Ett litet Pyramid steg på 2x40 watt kan du lätt driva på 12,7volt. Men tar du steget upp till 4-500 Rms watt så är det helt andra förutsättningar som gäller. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.