AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.147

Hjälp, Generatorljud!

Sida 1 av 3
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Jag har störande generatorljud bak! Det sitter rockford steg och rockford 6x9:or bak i min E30. Har provat all jag kan komma på.Började med att dra om styrströmen till högersidan då lågnivån liger på vänstersinad. Sedan provade jag att byta lågnivåkabel. Dra ny jord direkt till batteriet. Inget har hjälpt!
Vad Kan det vara???

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Sök gärna på "generatorstörning" så hittar du massor av läsning. Provat att lossa signalkablarna på stegets ingång? Om störningen är borta då så har du säkert en "groundloop" och en jordavbrottsenhet på signalkablarna löser ditt problem.

FP
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Störningen försvinner som du säjer när man rycker ur lågnivån steget. Vad är en jordavbrottsenhet?? Vart finns de att köpa? Pris?

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Prylen du ska ha heter "Galvanisk avskiljare" eller så kallas det bara störningsfilter.
Biltema har för under hundralappen om du nöjer dig med lägre ljudkvalite, annars hittar du dylika pryttlar på MDS, Hifikit och BRL.
MDS och Biltema är dom enda jag VET har, men det är bara att börja ladda ner internet och gå igenom ;)
//Tobbe
Verkar som ett inlägg från mig kom bort. Helt riktigt att du kan hitta prylen hor en billljudshandlare. Galvanisk avskiljare eller jordavbrottsenhet är vanligaste benämningen, störningsfilter blir lite fel men de vet säkert vad som avses när det skall sitta på signalkablarna (lågnivåkablarna). Pluggas enkelt in direkt på RCA-kontakterna, om du undviker de allra billigaste så behöver du knappast bekymra dig för kvalitetsförluster.

FP
Prisläget ligger från ett par hundringar och uppåt för bra jordavbrottsenheter.

FP
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Var det inte det jag sa? Varför skulle det vara fel med benämningen störningsfilter?
Det denna tingest gör är just att ta bort den störning man får om man har två jordplan som inte riktigt lirar på samma potenial.
Eller hade jag fått fel för mig?
//Tobbe
Nja. I detta fall är det liten risk för missförstånd, men eftersom det finns störningsfilter i form av spolar, kondensatorer och kombinationer av dessa i många former så finns det risk att man går ut ur affären med fel pryl om inte försäljaren är kunnig och insatt i problemet.
En jordavbrottsenhet skall ju inte filtrera alls utan helst vara 100% transparent för signalen, den ser bara till att galvaniskt skilja två enheter som är jordade på varsin punkt på en gemensam metallkonstruktion (ett bilchassie t.ex).
De kan liksom olika typer av filter vara konstruerade på olika sätt med t.ex induktiv, kapacitiv eller optisk överföring beroende på användningsområdet.

FP
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Då får vi allt maila grabbarna på biltema tex som saluför det som "galvanisk avkiljare, ett störningsfilter som tar bort generatorbrum".
Att det är en typ av störningsfilter borde vi vara överens om eftersom dom två jordpotenialerna just stör varandra.
Men så tror jag nog att trådstartaren fått reda på vad det är han ska ha med sig hem iom dom tidigare inläggen.
//Tobbe
Jag tror säkert också Jörgen får rätt pryl.
Biltema tror jag knappast är rätt referens för att avgöra detta. Inte nog med att de har fel angående störningsfilter, man måste skilja på brum och det rippel (ton eller vinande störning) som bilgeneratorn ger när den arbetar. Brum är gängse standard för 50 eller 100Hz-störning från vanliga elnätet medan tonen/störningen från generatorn låter helt annorlunda och har högre frekvens.
Viktigt? Beror på sammanhanget, t.ex om man verkligen jobbar med störningsfilter eller om man skall speca in en galvanisk skiljare i ett system.
Allt är ju relativt, jag skulle t.ex få stora problem om jag blandade ihop filter och galvaniska skiljare av olika slag i mitt jobb medan det i konsumentledet i ljudbutiken är ett litet problem.
Klart att det är lättast för konsumenten om allt som eliminerar en störning är ett störningsfilter, liksom om man t.ex kunde kalla allt som kan dra fast en mutter för en skiftnyckel, men ibland får man gå ett steg djupare för att få rätt pryl. Bra exempel? Tja, sådär...

FP
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Du har rätt den låter potenialerna jobba på varsin sida avskiljaren och på så vis försvinner generatorvinandet.
Men på ngt vis får jag det till en störning?
Du kan din sak det är jag övertygad om, men jag ser ärligt talat inte problemet i att kalla en galvanisk avskiljare för en form av störningsfilter?
En konding är ju inget störningsfilter heller då, det är ju en konding...
Vi kan dra detta till oanade djup, men jag är fortfarande övertygad om att killen kommit hem med rätt pryl?
Handlar han i en shop för biljud eller hifi får man ju hoppas att dom som jobbar där vet vad dom gör.
Köper han på biltema eller MDS så duger min benämning också
Länk
//Tobbe
Visst. MDS verkar ju använda mera riktig benämning på sina prylar.

FP
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Provade biltemas men den hjälpte inte det minsta. Har provat 3st lågnivå, Dragit om remotkablen 2ggr, Dragit om jordkabeln till slutsteget. Inget har hjälpt. Vad bror det på???

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Hm.... du behöver nog ett störningsfilter på strömförsörjningen med då.
Men är det säkert att generatorljudet försvinner HELT om du bara kör på huvudenheten?
//Tobbe
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Finns inte en tedens till störning fram. Kopplar man ur lågnivåkablarna så hör det inget, även när steget är på.

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Intressant fall. När du har lågnivåkablarna loss från steget, prova men en kort trådstump från chassi till jordsidan (ringen) på de tomma uttagen. Kommer störningen tillbaka? Prova med en längre tråd som du jordar ända framme i närheten av huvudenheten, störning med motorn igång? Om du hör störningar vid dessa test så har de en jordslinga, en jordisolator skall eliminera detta om den är riktig. Det finns sällsynta fall med mera högrfrekventa störningar som läcker igenom även en del jordisolatorer, men det är som sagt sällsynt.

FP
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Det måste jag prova! Kan det hjälpa om jag jordar stereo o slutsteg på samma jordpunkt?

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Kan tilläga att jag provade att dra en lågnivå över mittkonsol o baksäte med stereon löst framför instrumentpanelen för att inte få det minsta sörning från andra kablar men det blev ingen skillnad!

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Ovanstående tipps är bara för att avgöra om du får jordslinga eller inte, ingen lösning på problemet. Teoretiskt är det riktigt att jorda allt i samma punkt, men stereon får jord från flera hål: Monteringen i chassiet, antennens skärmtråd, den bruna jordkabeln, ev. signal och styrkablar.
Induktiv störning (magnetfält) från andra kablar är kraftigt överdrivet och omgärdat av skrönor.
Läste lite på MDS hemsida härom dagen, nya rön (hos MDS) säger att ljudet blir betydligt luftigare om slutsteget hängs upp i gummi (för vibrationernas skull). Även nya rön om diskanthögtalare, diskantljudet vrider sig runt dessa på nåt sätt, de skall därför helst monteras helt fritt en bit ut från lådor och paneler.
Vad skall dom hitta på härnäst?

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
För att en induktiv störning skall uppstå krävs ett ganska kraftigt fält, det vill säga en strömförande kabel måste dels ligga nära signalkabeln, dels bära en stor ström. Dessutom skall de löpa någorlunda parallellt. En måttlig dos sunt förnuft räcker för att undvika sådana felkällor. Man brukar ju råda folk att dra signalkabeln på ena sidan bilen och strömkabeln till slutsteg på andra sidan. När det gäller induktiva störningar är detta ett gigantiskt avstånd, en enorm säkerhetsmarginal. För varje dubbling av avståndet halveras inverkan av magnetfältet (om jag minns rätt från elläran). Således är det de första centimetrarna som är viktiga. I praktiken behöver kablarna närapå ligga mot varandra för att detta skall inträffa, samtidigt som strömstyrkan skall vara hög.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
folke, var det detta du tänkte på när det gäller MDS diskantmontage:

Diskanterna har provmonterats på olika placeringar i bilen för att se var den bästa stereobilden finns. Efter mycket lyssnande kom vi fram till att flytta diskanterna in en bit från rutan och a-stolpen. Detta medförde en mycket luftig diskant med ”bra pisk” utan att bli påträngande. Diskantljudet kryper nämligen bakåt runt diskanten och skapar ofta en otrevligt vass diskant vid montering i a stolpe eller liknande, därför införskaffades badrumskrokar som diskanterna monterades i en bit upp ovanför instrumentbrädan. Detta gav det klart bästa resultatet.

Tala om krystad förklaring. Att MDS UPPLEVDE en bättre diskantåtergivning kan ju ha att göra med reflexer från helt andra ytor i bilen. Resultatet bevisar ju på intet vis att "teorin" om diskantljudets bakåtkrypande stämmer. Undras för övrigt vad en "mycket luftig diskant med bra pisk" är. För egen del föredrar jag en återgivning av det som finns på skivorna, luft och pisk klarar jag mig bättre utan. Jag har aldrig lyssnat på några MDS-komponenter men är det sådana teorier som ligger bakom konstruktionerna är det nog lika bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.