|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jovisst krävs det fält (mycket ström), men dessutom växlande fält (växelström), och sist jag kollade så var det fortfarande likström i bilarna. Återstår att statiska fält (från likströmskablar) skulle störa då, och isf är nog det mångdubbelt starkare fältet från diverse permanentmagneter i bilen, högtalarna inte mint, ett större problem. Teorin om avståndet osv är helt riktig, men om det är en viss fältstyrka som är problemet så blir detta som sagt större från en mängd andra källor. Helt bort från fält är det svårt att komma, jordmagnetfältet följer oss... Obs att skärmning på kablar, oavsett typ, endast skyddar mot elektriska fält, inte magnetiska. Partvinnade kablar funkar mot (balanserar ut) magnetiska fält, man hittar en del partvinnade inne i de tjocka kabelstammarna i bilarna, nåt för MDS och de övriga att komma på kanske..? Angående komponenter från MDS, var inte så säker på att du inte kanske tom äger nåt..)) De tillverkar ju knappast så mycket själv, sätter bara sitt namn på osv, inget hindrar att det kan stå Kenwood eller Clarion (rena exempel..) på samma komponent med annan förpackning osv. FP |
|
|
Förvisso krävs det växelström, men även om bilens elsystem i princip är likström kan ju förbrukare ha sådana egenskaper att de inte drar konstant ström, utan att den ström som de facto flyter genom kabeln kan ha egenskaper som mer liknar växelström än likström. Generatorn alstrar ju också växelström, sedan kan det ju vara mer eller mindre väl glättat. Angående MDS, visst är det en hel del av förpackningsindustri över denna branch, men det är tveksamt om MDS har särskilt stort inflytande på konstruktioner som bär Clarions eller Kenwoods namn. Alltnog, huvudpoängen är väl att det finns mycket hokus pokus i branchen. Tyvärr finns ju motsvarande tendenser hos hem-HiFi också, där man kan finna intressant produkter som kabelställ, vilka genom att lyfta upp kablarna ett par decimeter ovanför golvet skall förbättra ljudet. |
|
|
Jepp, helt riktigt, fast de störningar som till 99% avses är rester av rippel från generatorn. Generatorn levererar likström, internt i statorn flyter det förvisso växelström, precis som det gör i rotorn på den äldre "likströmsgeneratorn", men det är vad som kommer ut efter likriktare resp. kommutator som räknas eller hur? Ripplet kan uppgå till nån procent, oftast mindre men ibland räcker detta för att ge störningar. Den kabel som alla är mest rädd för vad gäller störningar brukar vara den grova pluskabeln till batteriet. Jag skulle vilja säga tvärt om, här flyter bara hög ström vid start och en kort stund efteråt när generatorn laddar tillbaka hög ström, därefter går det inte mycket ström i denna. Re. MDS, inte har dom nåt inflytande på mera namnkunniga fabrikat och leverantörer, vad jag menade var att de mycket väl kan köpa från samma masstillverkare och att det kan vara samma pryl med annan label osv. Oh ja det finns verkligen mycket woodoo inom bil och hemmaljudbranchen, det tråkiga är att det säljer och att folk inte är mera kritiska. Ibland är det ganska enkelt att plocka ner säljarna till mera normala nivåer, de pratar t.ex om både syrefri och syrafri koppartråd i kablar, en rätt stor skillnad eller hur? FP |
|
|
Hur man ser det beror ju delvis på hur man definerar växelström och likström. Strömmen efter en likriktare är förvisso likriktad i så motto att den inte växlar polaritet. Dock varierar den ju mellan noll och maxström (utan glättning) vilket gör att magnetfältet blir föränderligt, och därmed kan inducera emk. Hur ofta detta ställer till problem i en installation är en annan fråga. Kabelnojan är på sätt och vis nästan ännu värre inom hem-stereo, där det finns folk som ledigt betalar tiotusentals kronor för kablar, men sedan inte gör något åt de akustiska förhållandena i lyssningsrummet. De senare är ju ett reellt problem som man kan göra något åt, men som mestadels försummas. Bilens akustiska förutsättningar är svårare att påverka, om den forfarande skall vara körbar. |
|
|
Jepp, utan glättning, men med inkopplat batteri och ev. filterkondingar så blir det en (nästan ren) likspänning. Noja på kablar? Känn på detta: De riktiga audiofilerna köper bara en viss speciell fårull som dämpmaterial till högtalarna. Den skall komma från får som betat på sydsluttningarna på vissa bestämda platser i England. Vissa år är vädret inte tillfyllest, då kan de inte få leveranser, ljudet skulle inte bli bra då... En annan oumbärlig detalj är en slags klämma som man sätter på inkommande vattenledning i huset/lägenheten. Den neutraliserar störande magnetfält som kan påverka ljudet negativt. Rätt länge sen jag såg nåt om denna nu, den kanske har utgått... FP |
|
|
Ja, den klämman kanske utgått, eller så kom någon på att det gick lika bra med en vanlig klänypa kanske. :-) En annan spännande produkt som jag inte fått tillfälle att prova, men hört talas om, är en salva som man kan smörja in proppskåpet med, för att få bästa möjliga matningsspänning till stereoanläggningen. Innebär säkert ett jättelyft för ljudåtergivningen. |
|
| En voodoo-produkt som jag provat, som faktiskt har effekt, är gummiringar som placeras runt CD:ns periferi. Om det innebär en förbättring är dock tveksamt, eftersom det hände att skivor inte gick att spela med ringen på. Togs den bort fungerade de som avsett igen. | |
|
Aha, påminner om en annan grej som kom rätt tidigt när CD började användas, det var att man skulle färga ytterkanten på skivorna med en tuschpenna så att inte laserljuset läcker ut den vägen. Men det skulle vara en speciell sorts penna, och grön färg om jag minns rätt. Testades av High Fidelity bl.a., de kunde inte heller notera nån förbättring. Kanske kan vara på sin plats att informera ev. läsare att ovanstående är inga skämt utan produkter som faktiskt har marknadsförts, tro det eller ej. FP |
|
|
Ringarna som jag provade var en "prototyp" som jag fick i en affär, det var strax innan den gröna pennan lanserades (i början av 1990-talet tror jag). Jo, dessvärre är det ju produkter som marknadsförts, och köpts av godtrogna konsumenter. Man får väl hoppas att de senare kunnat få glädje av någon sorts placebo-effekt i alla fall. Som tur är är de flesta av dessa produkter billiga och harmlösa, men oavsett det så är det ju en sorts lurendrejeri. |
|
|
Gummiringar och färgpennor är ju bara för newbies, nu fasar man kanten på CD-n med en "svarv" som kostar ett par tusen.... Iofs har den en form av balanseringseffekt med, så skivan kanske snurrar jämnare i spelaren. Men det största "problemet" ligger inte i skivan utan vad som läser den, bättre spelare med högre kvalite på DA-omvandlare osv har tbeklöst högre verkningsgrad än fasning av kanten hehe. Nåväl. har vår vän med störningen kollat så att det verkligen är generatorn och inte tex kupefläkten som stör? //Tobbe |
|
|
Kantfasning av CD-skivor kan man få "hjälp" med. Finns ett ställe på nätet dit man kan skicka sina skivor för fasning, mot en avgift. Det största problemet med skivorna är nog egentligen vad som finns på dem. Inspelningarna är ljudtekniskt ofta långt ifrån optimala. En liten reflektion. De längsta kablar musiken bli utsatta för finns i skedet innan pressning av skivan, kablar från mikrofoner till mixerbord osv. Emellertid brukar man ju ofta använda balanserad överföring på den sidan. Nåja, vi kanske flippade ut en bit från ursprungsfrågan. |
|
|
Flippat? Nää... Störningen är nog av typ generatorvinande tror jag, ev. störningar från t.ex fläktmotor låter ju lite annorlunda och är lätta att lokalisera. Jag har iofs varit med om slutsteg med fel på ingångssteget som var omöjliga att få tysta, man kanske skulle testa med annat steg om inget annat hjälper. FP |
|
|
Ljudbranschen är så skitfull av "trimma genom att fila ekrarlösningar" så det blir smått komiskt ibland, speciellt om man är lite mer insatt än gemene man är :) Ja ljud har en egenskap att kunna vara lite mystiskt, inte alltid man finner anledningarna till vad som buggar.... //Tobbe |
|
|
tobbeviking: Japp, det är generatorn. Har kopplat på tändingen o haft fläkten på. Det blir först när man startar den. MVH.Jörgen second place is the first looser!!! |
|
|
Hur sitter steget fastskruvat, i isolerande matrial eller plåt? En liten möjlighet är ju att steget, om det sitter monterat i plåten hämtar jord från chassi och sin jordtamp. Vad tror du folke? Jag har inte haft såhär klurigt bekymmer innan, det har bara varit att montera en galvanisk avskiljare så har det löst sig. Men i min teori kan det bugga om man ger steget två "jordar" och sedan kopplar på en tredje potenial. Långsökt kanske men en teori iaf... //Tobbe |
|
|
Kan alltid vara värt att testa med att lägga steget tillfälligt på isolerande material. FP |
|
|
Steget sitter fast på en MDF skiva i skuffen. MVH.Jörgen second place is the first looser!!! |
|
|
Ok, det var ju bra. Men inga skruvar som steget sitter fast i går genom skivan och in i plåt antar jag. Hmmm.....fundera fundera..... Du har testat olika kablar, galvanisk avskiljare, jordat på olika sätt. Jordfläta mellan motor och chassi, kan det vara en felkälla? Annars får du väl skaffa dig ett filter på strömförsörjningen till steget och se om det hjälper. //Tobbe |
|
|
Hejsan grabbar Jag upptäckte en liten sak. Det är genaratorljud fram också men VÄLDIGT LITE. MVH.Jörgen second place is the first looser!!! |
|
|
Då skulle iaf jag testat att montera ett störningsfilter på spelarens strömförsörjning... //Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.