|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Håkan J |
Hej alla kunniga bmw-entusiaster! Jag har svårt att få fram bra information om 840/850. Har du några tips som hjälp på vägen till köpbeslutet? |
Håkan J |
... Jag tänkte främst på tips om bra informations-källor. Men andra tips är självklart mycket välkomna. |
|
Köp en 840. En 850 är mycket dyrare att äga, prestanda är nästan identisk. Mvh Micke |
|
| www.clube31.com | |
Håkan J |
Hej Micke! På vilket sätt är 850 dyrare att äga. Hur stora summor talar vi om? (Jag funderar i dagsläget på att lägga ca 150.000-200.000 i inköpspris). |
Håkan J |
Tack för kanontips Petrini! |
Håkan J |
En tanke nu är att faktiskt använda bilen året runt... Visserligen bor jag i innerstaden i Stockholm så det blir säkert inte så mycket i mil räknat. Men jag funderar på att inte lägga mer på bilen än att jag kan ha den stående parkerad på gatan, och inte bli alltför nedslagen om den får sig någon skråma av avundsjuka passerande. Däremot är jag inte alls någon skicklig mek direkt, och vill därför gärna få tag i ett exemplar som är i så pass gott skick att man minimerar reparationstillfällen och annat strul. Är det en utopi? Vilken nivå bör man minst lägga sig på vid inköp? Vad bör man tänka på? |
|
Hej Håkan Det är självklart aldrig fel med en 850 om den är i bra skick o så. Problmen är att OM de strular kan felsökningen kosta dig i princip hur mycket som helst p.g.a. den avancerade elektronik som finns i 850n. Det är inte ovanligt att inte ens BMW själv hittar felen på dessa motorer. Dessutom är den förmodligen dyrare i försäkring samt att den dra mer soppa. Mitt råd är att satsa på en nyare 840 v8 med förmodligen en av BMW bästa motor istället. Det är ju oxå därför att 740 ofta är dyrare än 750 samma sak här. Mvh Micke |
|
|
Håkan J Om du tänker lägga upp till 200kkr på en 850 så tror jag nog att du kan hitta en pärla (en ägare servad hos bmw m.m).Kanske till och med kan få en 95a med 5,4 liters tolvan. snacka med grabbarna på 8 serie forumet på bimmer.org mvh Erik |
|
Håkan J |
Tack M34ever. Vilket år kom den nyare motorn i 840 som du syftar på. Det låter som ett värdefullt tips. Vilken mardröm om inte ens bmw kan hitta felen.... Och Petrini, det låter ju klart hoppfullt. Jag ska kolla bimmer.org. Så ni tror inte tanken är helt död med andra ord. Eller är ni bara snälla? En sak som börjar oroa mig är vilken image en 840 ger egentligen. Personligen tycker jag bara det är en mycket snygg och elegant bil som också är komfortabel är köra/åka i. Men kombinationen av 840 och östermalm blir väl för snobbigt antar jag. Kan tänka mig att andra kan reagera negativt. Hur tror ni folk reagerar på en sådan bil? Image? Intryck? |
|
Hej Håkan Strunt i image, intryck och likanande vill du ha en 840/850 förstår jag dig till 110% Vart man bor i landet eller vilken bil man kör är väl skit samma. Och det står väl inte skyltad på bilen att du bor på Östermalm. Dessutom finns det väl redan gott om fina bilar på Östermalm. Tror inte det finns någon nyare V8 utan jag menade att själva bilen är nyare eftersom dom först kom ut på marknaden 93. 850 gick att köpa redan 90. BMWs V8 har ju fått mycket beröm och är förmodligen en av BMW bästa motor genom tiderna. Tror personligen inte du hittar en 850 95a med nya V12an som Petrini1 skriver för dom pengerna, så därför skulle jag satsa på en nyare V8a Mvh Micke |
|
|
Äh, köp den bil du vill ha och strunta i vad folk tycker. Har man BMW - skräp samma om det är 316 -89 eller ny M5 - får man räkna med reaktioner. Trots att de flesta BMW-bilar är rätt vardagliga. Apropå Östermalm kör riktigt fina Östermalmare begagnad Volvokombi för att visa att bilen inte är en viktig statussymbol för dem. Är själv gammal Östermalmsbo som numera hör hemma på Söder. Här är statusbilen en gammal rostig Renault med dekalen "Det svänger pm Bajen!" |
|
|
Jag föreslår 840. Det finns ju en anledning till att 850 är billigare än 840, det kryllar av 850 som är osålda, 840 står sig betydligt bättre i pris ! Själv var jag mycket nöjd med min 840 ! =========== V8-power |
|
Håkan J |
Stort tack för alla kloka och stödjande ord. Ni har verkligen rätt i allt. Skrattade gott *ler*. Det där med rostig renault och beg volvo kombi är klockrent. Det är inte helt comme il faut att ha en 840 på östermalm. För mycket för de flesta :-) Har jag förstått rätt att det var 850:ans motor som var problemet, men att 840:ans motor är helt ok, även de tidigare från 1993. (Jag såg att 840:an fick en ny motor 1995 och trodde det var den först. Men en bra 1995 kostar mer pengar än jag har tänkt mig...) Jag är nu helt övertygad om att det är en 840 som gäller! Frågan är bara om en 93-94 är ok tekniskt. Prismässigt har jag sett att de går att få tag i inom ramen 150-200.000). BMW:matte. VAR nöjd... Varför har du den inte kvar? Ok. Till nästa fas. Bästa sättet att göra inköpet? Vad ska man tänka på? Jag kan lite om bilar(tyvärr), vill minimera risken för tekniska problem och annat som tar tid med inköp. Betalar hellre lite mer för att slippa bekymmer som jag ändå inte klarar av... Håkan |
|
Håkan Jag tröttnade, bytte till en 740, men jag saknar 840:n. Jag vet att min gamla 840 är till salu nu igen om du är intresserad av en kanonbil !! |
|
|
Hej Håkan Kolla in denna bil hos Thitusson bil i Anderstorp Länk lite dyrare än du hade tänkt dig fast det går ju säkert att pruta lite på priset. Ser grymt fin ut med låga mil och det är en 95a Lycka till Micke |
|
|
Hej, jag vill minnas att jag sett en röd 840 från 95 till salu för för flera år sedan på Thitussons bil i Anderstorp...om det är den borde det i sanning vara prutläge! Simon |
|
|
Hej Jag har också sett den där bilen förut......minst ett år sedan........en röd 8 serie är svårsåld.840 finns ju i många fräscha färger samt med bicolor inredning. |
|
|
Denna bil kan jag starkt rekommendera: Länk Den ägde jag förra året ! =========== V8-power |
|
|
Tjena! Jag är i anderstorp rätt ofta och har varit inne och kikat på den 840n. Den är riktigt fräsch alltså! Jag har aldrig sett en fräschare. Och JA den har stått där läääänge! Ring upp dem och pruta! |
|
Håkan J |
Härligt med alla goda råd! Ni är verkliga entusiaster som har koll på läget! Nu har jag tom börjat fundera på färg. Känner att blå metallic känns bra. Silver har blivit så vanligt. Svart är cool men inte lika elegant kanske. Rött känns lite mer synas än vad jag behöver. Bilen i sig räcker väl.... Har sett en del mycket fina metallic blå. Men det verkar finnas olika typer av blå? Sedan kommer färg på läderklädsel. Svart, mörkgrått känns behagligt och snyggt. Bicolor vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Kanske är det en vanesak? I övrigt verkar alla utrustning vara lika på bilarna? Eller är det någon särskild utrustning man ska kolla efter? Nu är det nära. Tack för alla tips på bilar. Anderstorp-bilen var helt perfekt, en 95 med ganska låga mil för 229000 som säkert går att pruta. Synd att den var röd bara. BMW-matte. Jag hittade inte din bil på bmw-börsen. Vilken färg är det? Jag såg en mycket vacker blå 840 på bmw-börsen, men den hade höga mil och var en 91. Jag skulle vilja hitta en 93-95 med låga mil, typ 5000-7000. typ tobagoblå metallic med svart lädersäten, typ :-) Håkan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.