|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
igår körde jag me bilen...starta finfint....! men idag när jag skulle flytta den så vägrar den starta...den tänder inte ens nån gång! det luktar bensin när man försöker starta iaf... vad ska man kontrollera? OBS: det är ingen som har rört motorn sen sist den gick igång | |
|
Har du larm med startspärr kopplat till tändningen kan det vara där felet är. |
|
|
nope..inget larm! fan va irriterande...jag som tänkte grejja lite me den |
|
|
Kolla så att det inte sitter en säkring till tändningen som pajat, det finns tydligen en sån på min iallafall. |
|
| anledning till att den har pajjat? den gick ju igår...sen har ingen rört den | |
| var sitter den säkringen..ska ut å kika!!! | |
|
Ingen aning vad som kan vara orsaken men på BMW group i Solna sa de att det ofta är det felet när den inte vill tända. Kolla iallafall, på min sitter den i motorutrymmet långt bak på passagerarsidan. |
|
| ok..tack för de snabba svaret iaf | |
|
Lycka till! |
|
|
nädu...kollade där alla andra säkeringaar sitter...ingen va trasig..! jag snurrade även lite på allihopa..knackade på reläna åxå å kolllade lite kontakter! den vägrar...vadfan är fel! sånthär blir jag irriterad på |
|
|
Du har inte fått fukt i tändsystemet? Kolla alla tändkablar och fördelaren och tändspolen o dyl så det inte är glapp nånstans. Såntdär kan dyka upp på höstkanten när det börjar bli fuktigare i luften. |
|
|
har försökt kollat lite kontakter...dom jag har kommit åt! det är säkert nå fukt nånstans..för hela motorn är helt fuktig! kanske funkar bättre imorrn på dagen om de torkar upp lite |
|
| Jag har samma problem.. Min startar så gott som alltid.. men ibland så bara vägrar den och då stinker det bensin.. sen testar jag en gång till så går den igång direkt.. | |
|
Testa med att värma lite med en hårtork vid fördelaren...Är batteriet bra?Jag menar går startmotorn runt,men du får ingen gnista? /Ricke |
|
| Om du misstänker att den fått för mycket soppa så kör med startmotorn & håll full gas ca. 15-20 sek. Har fått tipset från mek. att göra såhär när jag själv kallstartade bilen & bara lät den gå ca. 10 sek, varpå den vägrade starta. | |
|
Propeller: Det som händer när du trycker gasen i botten är att det stömmar in inte bara bensin utan även massor med luft i cylidrarna. Detta gör att stiften torkar och funkar då mkt bättre. Tror dock inte att det hjälper på "min528":s bil. Verkar troligt att det kommit in fukt i tändsystemet nånstans. |
|
| ja..ska pyssla lite med det där idag när jag kommer hem...då är det iaf ljust ute! det konstiga är att dagen innan så startade den direkt...sen skulle jag prova...den tände inte ens en enda gång! tack för tipsen | |
| förresten...hur motverkar man den där fukten då? doppa hela motorn i plast eler? :P | |
| Skruva loss ett stift och håll det mot blocket och be någon vrida på tändningsnyckeln och se om du får nå´n gnista så vet du var du skall börja leta iallafall / Peps | |
| Ricke, ja batteriet är bra (börjar bli lite slött nu efter allt nötande på starten) gnistan har jag inte kollat ännu...men jag ska göra det idag | |
|
Prova att ta isär kablaget till tändmodulen (sitter under spolar behållaren bakom en gummi hätta tror jag) , hadde en 528-84 för ca 12 år sedan med samma problem allra helst efter motortvätt rengör + kontaktsprayj.kan även vara bränslepumpsreläet men då borde den tända till(kallstartsventilen pyttsar in soppa så länge du har nyckeln i startläge."lycka till" //Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.